Af Karsten Byrgesen, Nye Borgerlige, Regionsrådsmedlem i Region Syddanmark og byrådsmedlem i Fredericia

Med store smil på læben og den nyligt erhvervede 13 kroners syndsforladelse, går turen mod fjerne rejsemål.

Desperat mangel på fly! Sådan lyder en ”opsigtsvækkende” overskrift i en landsdækkende avis. Vi siger om lidt farvel til nok et kalenderår, der i den grad, gav stof til overvejelser i det, der betegnes som klimakatastrofe og aftvinger ”grønne omstillinger” som de færreste egentligt ved hvad det dækker over. Der er også krav om ”bæredygtighed” som kan være et pap sugerør!! – der lige så godt helt kunne undværes.

Hos mange bundnaive flyrejsende kommer det store smil og ja hatten frem, når de med den ene fod ind i ferieflyet til Maldiverne, bliver spurgt, om det er i orden at betale 13 danske kroner i fly-klimaafgift, minutter inden flyet over de næste timer bruger 80000 liter jetbrændstof for at nå rejsemålet. Svarene – som vi alle kan se, eller har set på TV er –  at det er i orden at betale 13 kroner i ekstra skat, når det går til miljøet. Og nej, det er ikke et afsnit af dum dummere. Det er virkeligheden. Betal 13 kroner til statskassen og få syndsforladelse. Med store smil på læben og den nyligt erhvervede syndsforladelse, går turen mod fjerne rejsemål. Glemt er ethvert spørgsmål om, hvordan der affaldssorteres på ferie destinationen og om, hvor dit store toiletbesøg ender. Det hele ender i en ikke miljøvenlig tåge af ”skål og skide være med det”.

Ingen journalister beskæftiger sig med at udfordre vi rejsehungrende om, hvorvidt turen under hensyn til besparelse i CO2 regnskabet burde være sparet væk. Nej, og derfor er der desperat mangel på fly. Der brændes flere og flere fossile brændstoffer af, samtidig med, at vi pålægges en kollektiv skyldfølelse, og sætter temperaturen til 19 grader, velvidende om at enorme mængder proces overskudsvarme blæses ud i den blå CO2 fyldte luft. Vi laver en kollektiv Ellemand, hvor vi siger et og gør noget andet. Løsningen kunne være at lave klimakvoter og begrænse antallet af fly, at standse den eksplosive tilgang af nye biler og køre de biler vi allerede har ”helt ud”, og sætte ensartede afgifter på biler, uanset om de kører på el, diesel eller benzin.