“Den musikalske syltekrukke” er en dansk børnebog skrevet af Halfdan Rasmussen og illustreret af Ib Spang Olsen, men det er også et af de store musikalske talenter, der holder til i Fredericia.

Mange danske kvindelige vokalister er naturtalenter, f.eks. Birthe Kjær, Lis Sørensen, Anne Linnet, Sanne Salomonsen, Agnes Obel, Oh Land (Nanna Øland Fabricius), MØ (Karen Marie Ørsted), Aura Dione (Maria Louise Joensen) m.fl. Alle er kvindelige danske vokalister, der er kendt for deres naturlige talent og stemmepræstationer. Med energisk popmusik i hver deres verden og generation har de bevist, at populær musik ikke kun er for mandlige vokalister.
I Fredericia har vi Iben Bonne Jensen. Der er dog intet krukket over hende, men syltning? Læs videre.

Iben Bonne er et dejligt menneske, der overrasker selv den hårdeste interviewer. Iben har en stor stemme og spænder vidt, men hun har også andre interesser, der spænder lige så vidt, fra syltning, strikning, havearbejde og flere traditionelle kvindelige sysler til at synge det meste fra gospel til rock. Jeg kender kun Iben fra rock, og hendes gospel kun fra YouTube. Hun kan være det blideste på scenen i ballader, hun kan være den gospel solist, der får himlen til at ryste af glæde, og kort efter være rock mama, der dominerer scenen, så bandet bagved følger med.
Iben er immigrant fra Fyn, men har haft tilknytning til den lokale musikscene i Fredericia i mange år, hvor hun har været med i flere konstellationer, men også på andre måder hjulpet til i musikkens verden.

Jeg indrømmer, jeg er forudindtaget, da jeg altid har holdt af hendes stemme og optræden. Jeg er positivt overrasket over hendes åbenhed under dette interview, hvilket styrker min opfattelse af hende. Det kommer simpelthen fra hjertet, al den glæde hun har ved de forskellige ting, hun beskæftiger sig med. Det store ubesvarede spørgsmål er, hvordan får hun tid til det ved siden af en erhvervskarriere?

Iben startede som sanger, da hun var 1,5 år (ja, I læste rigtigt), inspireret af sin far, der er gammel pigtrådsmusiker, så hun har sunget hele livet. Hun mener selv, at stemmen er genetisk givet. Hun kendte ikke altid ordene, men kunne dengang huske tekster som den lille sangfugl, hun var. I folkeskolen medvirkede hun i skolekor og skolemusicals. På efterskolen involverede hun sig i sang, dans og teater og fik en hovedrolle i den årlige musical. Så kom Iben på handelsskolen i Fredericia, og i fritiden arbejdede hun på Den Engelske Pub i Fredericia, hvor hun stod for karaoke. Her var der nogle, der mente, hun havde bandpotentiale, og vupti, så var Iben i et band, hendes første band.

Iben har sunget i forskellige konstellationer i Fredericia, og efter at have læst i Odense og igen boet en periode i Fredericia, flyttede hun til København, hvor hun efter en kort pause atter kom i et band (naturligvis). Efter opholdet i hovedstaden flyttede hun til Odense og begyndte at synge gospel. Hun synger i gospelkorene Nardus og Emmaus. Hun synger fortsat i et band i Fredericia, Den Ægte Vare, som lige har optrådt ved Fredag-Jam i Tøjhuset.

Iben har ikke selv opsøgt musikken eller orkestre. Det er kommet af sig selv, og kun afbrudt af få pauser har hun været aktiv siden sit første band i Fredericia.
Ibens inspiration kommer fra hendes ungdom i 90’erne. Alannis Morissette, Anouk, Skunk Anansie og andre af tidens store kvindelige rocksangerinder. Hun finder i dag ligeledes inspiration i stemmer og performances fra Alex Vargas, Daughtry, Carpark North, Tracy Chapman, Eva Cassidy og Beth Heart.

Hun siger i ramme alvor, at tekster ikke betyder det helt store for hende. Melodien, stemningen, klangen og følelsen, nummeret giver, er det, hun viderefortolker som sit eget. Hun har også sunget sange på sprog, hun ikke kender, men hvor hun har tillært sig udtalen, da hun har et godt øre for sprog. Iben har været i et orkester, hvor de lavede egne numre i rockgenren. Her var det Iben, der legede med ord og formulerede teksterne.

Med Ibens erfaring og smukke udseende må hun have fået mange komplimenter. På det lidt nærgående spørgsmål svarer Iben, at der til en stor julefrokost kom en person og sagde til hende, at han og selskabet følte, hun sang til hver og en af dem. Det er det bedste kompliment, hun har fået, at hun kunne ramme alle.
Det er sjælen i musikken, der drager Iben mere end perfektionismen. Den indstuderethed, som nogle uddannede kunstnere og musikere kan have, er ikke lige hende. Iben er intuitiv i sin tilgang til musikken. Hun synger højt og direkte fra hjertet, men hun er opmærksom på sin mikrofonteknik, som også er autodidakt. Men hun er også bevidst om, at hun kan være en udfordring for en lydmand, da hun volumemæssigt kan svinge fra de høje, vilde sopranskrig til de dybere og mere stille toner.

På spørgsmålet om, hvordan hun varmer op, mødes jeg af et stort grin. Hun drikker kaffe og vand og snakker med bandet. Ikke direkte opvarmning, men lidt banken rust af stemmebåndet med et par strofer, og så er hun klar.

To kor, et band, bestyrelsesarbejde og et fast arbejde i dagtimerne. Sikke en kalender.

Musikkens udvikling i den nærmeste fremtid ser Iben som et musikalsk nirvana, hvor man blander det elektroniske som et ekstra instrument med traditionelle instrumenter. Det er oppe i tiden, at bands blander musikken fra flere årtier med en nyere lyd, og sådan vil det fortsat være. Kunstig intelligens (AI) er dog kommet for at blive – også i fremtidens musik. Styringen af musikken, mixerpulten, lyset og andre effekter på scenen kan håndteres med AI, så spørgsmålet er blot, hvornår det kommer.

Iben har prøvet det meste. Hun har indsunget en reklame, der kørte i Radio Fredericia i mange år, lavet powerintros, sunget på portugisisk, sunget karaoke, indsunget børnemusicals, været med på Kool Bandis plade og deltaget i “release” af samme, og meget andet. Iben “shiner”, men “over-shiner” ikke hverken i kor eller band. Jeg er overbevist om, at vi altid vil have Iben musikalsk hos os. Hvis Duracell-batterierne tages ud af hende, så fortsætter Iben på nødstrøm, for sang er Ibens liv.

Ibens råd til nye og yngre vokalister er: Giv slip, spring ud i det, glem Janteloven, bliv ved og ved, brug hjertet trods modvind. Musik er Ibens hobby, og hun har den med sig overalt (stemmen). Det har nye vokalister også.

Dette menneske, der strikker, sylter, går i haven, synger rock and roll, laver saft, upcycler, synger gospel, udnytter ressourcerne, er en person med mange kontraster og overraskelser. Hun kan godt være lidt klodset (censureret), men ikke på scenen.

En kvinde med en maskulin personlighed, en selvsikkerhed og en generel udstråling af at hvile i sig selv. Kvinden jeg er stolt over at have mødt, personen jeg glæder mig til et gensyn med, til en snak om sang og musik.
Ibens Musikalske CV er omfattende. Her er lidt af det: 1992-1993: Viby Efterskole – Bl.a. Polly Peachum i “Mack the Knife”

1993: DM i karaoke – semifinale i Valby, 1994: Karaoke-nights på Den Engelske Pub i Fredericia – værtinde, Coffee Break – Lead/korsanger, Blue Angels – Korsanger, The Boozers – Lead/korsanger, Make My Day – Lead/korsanger, Out Of Haze – Lead/korsanger, Loud – Lead/korsanger, Powerintros og radioreklame, 2005-2015: Barock – Lead/korsanger, Jesus Jam – lead på “Du som gi’r os liv”, lead på koncerter, Børnemusicals af Claus Johansen – lead og duetter, 2014: Kool Bandi, “Lokaliseringen” – kor, instrumentale detaljer, stemmetræning, releasekoncerter, 2015-nu: Julerock/Påskerock Fredericia – kor, 2017-2018: The Recycled – Lead/korsanger, 2019-2021: Joyful Voices – gospelkorist og solist, 2021-nu: Nardus – gospelkorist og solist, 2023-nu: Emmaus – gospelkorist, og Kopibandet Den Ægte Vare siden 2021.