Morten Guldmann Olsen er blevet den nye Administrations- og ressourcechef på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens. Med en bred erfaring inden for uddannelsessektoren og en passion for at være en del af en meningsfuld institution, er han mere end klar til at påtage sig udfordringerne på sin nye post.

Som Administrations- og ressourcechef, varetager han mange og mangfoldige opgaver. Overordnet har Morten ansvaret for skolens økonomi, men arbejdet strækker sig langt udover det. Han er ansvarlig for skolens bygninger og fysiske rammer – en vigtig del i at skabe det bedst mulige miljø for vores studerende.

– Jeg står også for skolens hardware og IT, samt ansvar for pedellerne og skolens kantine. Mit ansvar går også ud på at sikre optimale forhold på vores forskellige lokationer, der blandt andet inkluderer vores egne bygninger samt faciliteter i Fredericia og Kolding. Det er vigtigt at forstå, at ‘ressource’ dækker over meget mere end blot økonomi. Det omfatter alt, der kan optimere vores studieforhold og styrke skolens kerneopgave – at uddanne vores studerende. Mit job handler om at skabe en helhed og sikre, at vi får mest muligt ud af de ressourcer vi har. Der er mange forskellige aspekter, der hver kræver sit, men samlet set er det denne brede vifte af opgaver, der gør mit job så meningsfuldt og interessant, forklarer Morten Guldmann Olsen.

Efter mere end et årti i uddannelsessektoren, herunder både Social og Sundhedsskolen i Aarhus og Tradium Erhvervsskole i Randers, ser Morten frem til at vende tilbage til uddannelsesverdenen efter en kort periode i det private erhvervsliv. Han er drevet af en overbevisning om, at uddannelse er en afgørende samfundsmæssig opgave.

– Vi skal sikre, at der er nogen, der får en uddannelse og samtidig gøres klar til arbejdsmarkedet. Den tanke er væsentlig, jeg synes at skolerne udfører en vigtig samfundsmæssig opgave, forklarer han.

Morten har en bred erfaring inden for skoleverdenen, som han har opbygget over mange år.

– Jeg har været i skoleverdenen i 12 år, fra 2010 til 2018 havde jeg en funktion på Social- og Sundhedsskolen i Aarhus og har ligeledes haftlederroller på skoler i Silkeborg, Århus, og Skanderborg. Skiftet til Tradium Erhvervsskole i Randers i 2018, hvor jeg blev økonomidirektør, var en naturlig udvikling i min karriere, den samlede erfaring har rustet mig til rolle her, forklarer han.

Men Olsen er også klar over, at tingene kan være anderledes nu.

– Selvfølgelig er der ting, som man gør anderledes på skolerne i 2023 sammenlignet med 2018. Men ansvarsområdet er kendt, og selvom kulturen kan være anderledes, er det ikke et fremmed område for mig. Det er et område, som jeg virkelig brænder for, og jeg glæder mig til at bidrage med min viden og erfaring, siger han.

Med sin tidligere erfaring inden for både økonomi og skoleadministration, bringer Olsen et unikt perspektiv til sin nye rolle.

– Det er et område, som jeg godt kan lide at arbejde med, og som jeg også brænder for. Selvom jeg brænder for uddannelsessektoren, har jeg haft en afstikker til det private erhvervsliv i en periode. Det har givet mig muligheden for at arbejde i forskellige sektorer, for nyligt i et produktionsselskab, hvor vi producerede film og musik. Det var en spændende og anderledes verden, og det gav mig et fantastisk indblik. Men da muligheden dukkede op på Social- og Sundhedsskolen, måtte jeg gribe den chance. Jeg søgte stillingen, og da jeg fik den, var jeg utrolig glad. Jeg har set frem til at vende tilbage til uddannelsessektoren – det er som at komme hjem, men med et fornyet og bredere perspektiv, uddyber han.

Olsen forventer ikke, at hans nye rolle bliver en let opgave. Han er dog ivrig efter at møde udfordringerne og ser frem til at balancere de mange dagsordener i hans nye position.

– Vores store mål er at sikre, at de penge vi får, i størst muligt omfang gør gavn for elevernes uddannelse. Jeg finder det enormt givende at arbejde målrettet med den opgave, og det er spændende at få det hele til at lykkes. Uanset hvad, er det afgørende for mig, at vi opnår vores økonomiske mål, samtidig med at vi opnår alle vores andre opgaver. Det handler om at finde den rette balance i økonomien. Jeg finder det meningsfuldt og inspirerende, at der er flere dagsordener at tage højde for end bare at maksimere bundlinjen, forklarer Morten.

Som administrations- og ressourcechef er det vigtigt for Olsen at være til stede på alle skolens lokationer. Han planlægger at bruge sin tid ligeligt fordelt mellem de forskellige skoler, idet han tror, at det vil være den bedste måde at forstå og administrere ressourcerne effektivt. Han er også opmærksom på, at der venter store udfordringer i hans nye rolle, men han ser dem som en mulighed snarere end et problem. Han er opsat på at finde balance i de økonomiske vilkår, samtidig med at han opfylder skolens andre vigtige opgaver.

– Når det kommer til medarbejdernes bidrag og skolernes ultimative formål, er der mange udfordringer, vi skal navigere igennem, herunder blandt andet de forskellige kulturer på vores fire skoler. De politiske rammevilkår, vi arbejder under, er også en faktor, der skal tages i betragtning. Det bliver en fascinerende opgave at finde den rette balance i det komplekse økonomiske landskab. Det er en verden med mange dagsordener: politiske, økonomiske og humane hensyn, plus kvalitetsagendaer. Alt dette sammen danner et komplekst problem, jeg finder meget engagerende. Vi er ikke her blot for at forbedre bundlinjen. Vores sande formål er at sikre, at de penge vi får, bliver brugt til at gavne vores elevers uddannelse så meget som muligt. Det er en opgave, jeg finder utrolig spændende, siger Morten Guldmann Olsen.

Med sit engagement og erfaring er Morten Guldmann Olsen en værdifuld tilføjelse til Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens. Han er klar til at påtage sig udfordringerne og ser frem til at bidrage til skolens fremtidige succes.

– Jeg ser det som min opgave at håndtere de udfordringer, vi står over for i skoleverdenen. Der er mange variabler, der skal falde på plads – logistik, holdninger og kultur er blot nogle af dem. Mit mål er at skabe en harmonisk, levende og attraktiv atmosfære på skolerne. Jeg tror på, at de fysiske rammer har stor indflydelse på, hvordan eleverne opfatter vores institutioner. Det handler ikke kun om at løse udfordringerne, men også om at skabe et miljø, hvor eleverne trives og kan udvikle sig. Dette ses tydeligt i Horsens, hvor vi har oplevet vækst efter at have flyttet ind i nye, moderne faciliteter. Det er en bekræftelse på, at vores fysiske omgivelser er vigtige, og at de har en stor betydning for vores elevers oplevelse og indstilling til læring, slutter Morten.