Jeg har både stået i klasselokalet som lærer og siddet ved køkkenbordet som mor. Og hver gang vi nærmer os afgangsprøverne i folkeskolen, vender den samme bekymring tilbage: Hvordan går det dem, der halter bagefter – får de mulighed for at komme videre?
I Sydjylland kæmper alt for mange børn med at bestå dansk og matematik i 9. klasse. Det svarer til, at hvert syvende barn går ud ad skoleporten uden det papir, vi forventer, de skal bygge deres ungdomsuddannelse – og liv – på. Det er ikke dem, der mangler vilje. Det er os, der mangler at give dem bedre vilkår.
Når børn går i skole uden at blive mødt med den rette støtte, bliver klasseværelset let til en labyrint. De farer vild i brøkerne. Mister troen, før de får chancen.
Vi skal ikke acceptere, at så mange børn i vores egne kommuner bliver hægtet af. Derfor vil vi i SF sikre mindre klasser, flere timer med to voksne og undervisning, der også favner det praktiske og det sanselige. For ikke alle børn lærer bedst gennem test og tavler.
Folkeskolen skal være det sted, hvor børn mærker, at der er plads til dem. Hvor de bliver set, og hvor der bliver grebet ind, så de alle kan gå ud af døren med mulighed for at komme godt videre i livet.