AVISEN har været på besøg hos ADP A/S. Vi har sat Bestyrelsesformand Christian Herskind stævne i hovedkvarteret på 4. sal i Porthouse, Fredericia til en god snak for at finde ind til forklaringen på ADPs udvikling og succes. Vi talte også om Personlig Ledelse, og der dukkede flere spændende forhold og emner op under samtalen, som giver anledning til eftertanke og god inspiration for andre virksomheder og virksomhedsejere. Konklusionen er, at ADP er et af Fredericias Fyrtårne. Det handler denne artikel om.

Vi sidder i ADPs mødelokale på 4. sal i Porthouse med en fantastisk udsigt over Lillebælt og med et fascinerende indblik mod sydvest ned over Fredericia Havn, hvor den igangværende havneudvidelse tager form.

Lad mig sige det med det samme. Bestyrelsesformanden og jeg kender hinanden helt tilbage i begyndelsen af 90erne, hvor vi begge, som stabsofficerer var tilknyttet Jyske Divisions stab på Bülows Kaserne midt under den 1. kolde krigs optøen, og i dag sidder vi begge i Fredericia Vold Fondens bestyrelse og Landskomiteen til Renovering af Fredericia Vold, hvor Christian Herskind er Formand og jeg bestyrelsesmedlem og sekretær. Begge funktioner er frivillige og ulønnet.

Samtalen begynder med fokus på ADP A/S (Associated Danish Ports). Vi taler om ADPs virksomhedskerne og mission, historie og erfaringer, succeser, værdier og overbevisninger, ADPs identitet, udfordringer og vision, samt ADPs forventninger til omverdenen. Derudover kommer vi ind på en række temaer, som den aktuelle havneudvidelse, Fredericia Container Terminal, ADPs beskæftigelsesanalyse, bæredygtighed og de 7 Verdensmål, som ADP har særligt fokus på.

ADPs kernevirksomhed

For Christian Herskind er kernen i ADPs virksomhed at flytte og opbevare gods. Både på den bedst mulige økonomiske måde, på den bedst mulige samfundsansvarlige måde og på den hurtigste måde. Det er at håndtere gods ind og ud af landet på en måde så godsstrømmene til at glide så hurtigt som muligt, men også sker så miljømæssigt rigtigt. Det gør ADP i Fredericia og i Nyborg.

ADP i et historisk perspektiv

Christian Herskind fortæller, at den moderne havn i Fredericia begynder omkring 1808, hvor man ikke på det tidspunkt har nogen Lillebæltsbro og forbindelsen her. Den går dels ud i verden, og den går jo også til Fyn. Man begynder for alvor at fragte gods ind og ud også passagerer på det tidspunkt, fordi som sagt der var ikke andre måder at komme over på end at sejle.

– Den moderne havn i Fredericia starter omkring 1808, hvor man jo på det tidspunkt ikke har nogen Lillebæltsbro og forbindelsen her. Den går dels ud i verden. Den går jo også til Fyn og der begynder man at fragte det for alvor gods ind og ud også passagerer på det tidspunkt, fordi som sagt der var ikke andre måder at komme over end at sejle, siger Christian Herskind og fortsætter:

– De store virksomheder kommer her, fordi Taulov Dry Port ligger helt genialt geografisk placeret midt i Danmark.

I 1939 indviede statsminister Stauning, som jo i 1890erne var tobaksarbejder i Fredericia, det man dengang troede var den sidste udvidelse af havnen. Men det blev det bestemt ikke. Den globale handel fortsatte til det skelsættende tidspunkt i 2000, hvor visionære lokalpolitikere fandt ud af, at der var måske en ide i at være flere havne sammen om at drive havnevirksomhed. Både omkostnings- og forretningsmæssigt synergieffekter. Man lavede den første danske konstruktion af samarbejdende havne. I årene efter år 2000 begynder modige og fremadskuende lokale politikere at opkøbe jord i Taulov-området og skaber fundamentet for det, der har været ADPs store forretningsdriver siden etablering af Taulov Dry Port, som er det sidste store ben på virksomheden ADP. Forretningsmæssigt har det betydet en betydelig vækst, bl.a. som konsekvens af i et nyskabende samarbejde mellem en havn (ADP) og PFA, som en stor institutionel finansiel partner ved at sætte fokus på at bygge moderne og bæredygtige logistik- og lagerfaciliteter. Et fokus, der siden har vist sig at ramme rigtigt og for alvor har fået betydning for Danmark. Først i forbindelse med Corona-krisen og siden hen og i dag Ukraine-krigen. Virksomhedernes stærkt øgede behov for at have deres varelagre tættere på kunderne for at kunne bevare værdikæderne intakte, solide og fleksible og ikke mindst levere varerne til tiden har således haft stor forretningsmæssig betydning for Taulov Dry Port. Taulov Dry Port blev pludseligt meget attraktiv for meget store virksomheder, som Bestseller, DLG, Mærsk og Salling Group.

– De store virksomheder kommer her, fordi Taulov Dry Port ligger helt genialt geografisk placeret midt i Danmark, siger Christian Herskind.

Tæt på hvor motorvejene mødes, tæt på havnen, tæt på jernbanenettet og Billund lufthavn. Et såkaldt multimodalt mødested, som Christian Herskind udtrykker det. Hvor transportformerne udnytter hinandens styrker, herunder de miljø- og klimamæssige fordele.

– Det handler om at være parat til at gribe de muligheder, der opstår, og tage de økonomiske risici, der er nødvendige, siger Herskind.

Taulov Dry Port er også fortællingen om, hvordan kriser og krige ofte også skaber grobund for nye muligheder og eventyr, hvis afgørende beslutningstagere har både evnen, modet og viljen til at træffe rettidige og fremadrettede beslutninger.

Succeserne

Christian Herskind peger på, at ”det er en succes, at man har udviklet sig som havn, selvom rammevilkårene ikke nødvendigvis er blevet gjort nemmere af det omkringliggende samfunds helt legitime interesse for miljø, for støj, for udsigter og meget andet”. Den naturlige store vanddybde og vandgennemstrømning i Lillebælt og ved Fredericia Havn betyder, at meget store skibe kan ligge til her, men ikke i Aarhus og andre havne.

– Det er en succes, at man har udviklet sig som havn, selvom rammevilkårene ikke nødvendigvis er blevet gjort nemmere af det omkringliggende samfunds helt legitime interesse for miljø, for støj, for udsigter og meget andet, siger christian Herskind.

– Det er en nedarvet virksomhedskultur. Det er havnearbejderne selv, der deler arbejdet imellem sig. Ja, Det er jo ikke noget, jeg er vant til fra militæret. Det er jo fordi, der over tid har udviklet sig en samhørighed mellem dem, der deler arbejdet imellem sig, så man under hinanden jobs, siger Christian Herskind.

En anden succes er den stab af medarbejdere, der er knyttet til havnen og bygget op over tid. Der er opbygget en helt særlig virksomhedskultur omkring havnens liv. Når der kommer et skib i havn, så skal der arbejdes. Kommer det om natten, så skal der være kranfører og havnearbejdere klar til at losse eller laste skibet. Med den helt særlige mentalitet, som vi har på Fredericia Havn, har vi undgået konfrontationer, som vi har set i andre havne. Her tager alle ansvar for arbejdet og for fællesskabet. Man smider, hvad man har i hænderne og kommer en søndag, hvis der er behov. Det er meget fleksible og erfarne medarbejdere.

Det handler også om at skabe nogle fælles sociale oplevelser, om det er, at være sammen med Fredericia Håndboldhold eller Musical Teateret eller sammen om noget helt andet.

ADPs værdier

– Værdier er jo egentlig i sin grundsubstans ikke noget man tænker over i det daglige, men ligger i den måde man er på som menneske og som man arbejder på. Min ledestjerne er ikke ordene, men de konkrete handlinger, siger Herskind.

ADPs værdier har et særligt fokus på fem værdier, der fremgår af hjemmesiden: Dynamisk, Klarhed, Professionel, Fællesskab og Samspil. Hver værdi er omsat til handlingsorienterede retningslinjer for, hvordan, hver enkelt værdi bør sætte sit aftryk den enkelte medarbejders daglige adfærd og interaktion med andre. Værdierne ”gør sig gældende i samspillet med både kollegaer, kunder og omverden. Værdigrundlaget er udarbejdet af alle medarbejderne i ADP i marts 2023.”, som der står på forsiden af ADPs ”Værdi-folder”. Et meget tankevækkende værdisæt, som varmt kan anbefales andre virksomheder at lade sig inspirere af.

– Det allervigtigste er, at man tænker over dem, når man skriver dem. Taler om værdier, og hvad de medfører af handlinger. For det medfører en refleksion hos den enkelte – også hvad det betyder for hende eller ham, forklarer Christian Herskind.

På spørgsmålet om hvorfor disse værdier er vigtige for ADP og dens medarbejdere, svarer Christian Herskind, at”

Som et eksempel peger Christian Herskind på værdien SAMSPIL med et af undersætningerne:

– Vi er nysgerrige på hinandens synsvinkel”. Hvis man for eksempel oplever, at den man taler med er fuldstændig ligeglad med hvad man synes, så kan man jo godt diskret prikke lidt til vedkommende, og sige at vi har vist en værdi om ar være ”nysgerrige på hinandens synsvinkler.

I et andet eksempel nævner Christian Herskind værdien PROFESSIONEL med en af undersætningerne:

– Vi udfører vores arbejde med høj faglig stolthed. Det handler om at være faglig dygtig og gøre sig umage, uanset hvad du laver.

ADPs identitet

– ADP er et fællesskab, som løfter en væsentlig samfundsmæssig rolle. Det kan ikke lade sig gøre af enkeltpersoner alene. Det kan kun gøres som et hold. Det er Vores identitet, forklarer Herskind.

På spørgsmålet om ADPs identitet – Hvem er ADP? Svarer Christian Herskind:

Identiteten er vigtigt. Noget vigtigt man laver, og det er noget man laver sammen med andre, og så må man ikke underkende, siger Christian Herskind:

– Det er en forretningsmæssig succes, og det vil vi alle sammen gerne være en del af, uanset hvad for et led i værdikæden, man er.

ADPs Visioner og Strategier

Christian Herskind peger på en af ADPs visioner. ADPs vil spille en helt central rolle i den grønne omstilling, både lokalt, regionalt og nationalt. ”Det vil vi, fordi vi vil bruge Vores plads her midt i Danmark til at være et væsentligt bindeled mellem nogle af de store aktører. Det kunne være kraftværket. Det kunne være raffinaderi. Det kunne være havnen. Det kunne være rørføring i øvrigt. Vi vil være en del af, at Fredericia bliver et grønt centrum, så det fylder meget hos os i øjeblikket. ” siger Bestyrelsesformanden Christian Herskind.

Også denne del af ADPs visioner hænger godt sammen med ADPs værdisæt og ex projektet om havneudvidelsen og projektet Fredericia Container terminal, som ADP gennemfører i et banebrydende partnerskab med Fredericia Shipping. Samspil og fællesskaber blandt de store aktører, der på tværs af mange forskellige brancher gennem de senere år er søgt mod Fredericia for at være en væsentlig bidragyder til Fredericia Kommunes Grønne vision også.

Min personlige vision – der foreløbigt står helt for min egen regning – er, at vi vil være flere havne, og at ADP spiller en betydelig rolle i den grønne omstilling af Danmark . Selvfølgeligt på et forretningsmæssigt sundt grundlag, siger Christian Herskind.

På sigt ser Christian Herskind også mulighed for at udvide samarbejdet med flere havne. En konsolidering inder for havnene også er for bestyrelsesformanden bestemt en mulighed, i lighed med det vi har set blandt energiselskaberne. Flere mellemstore havne har udfordringer med at sammenkæde forretning og investeringer og vil måske være sundere i andre konstellationer.

ADPs forventninger til omverden

På spørgsmålet, om hvad ADPs forventninger til omverdenen er, svarer Bestyrelsesformand Christian Herskind, at ” Omverdenen skal først og fremmest se os som en grundlæggende veldreven virksomhed, som tager sin del af ansvaret, fordi vi er samfunds ejet, vi er en del af samfundet, og til stadighed gør det på forretningsmæssige vilkår, så det er en sund virksomhed, der forener fælles kræfter.