Fredag den 10. marts standsede Tungvognscenter Syd et polskregistreret vogntog under en rutinepatrulje lidt udenfor Fredericia. Vogntoget var lastet med øl og på vej til Polen. Patruljen blev opmærksom på vogntoget, da det virkede længere end tilladt.

Ved den efterfølgende kontrol viste det sig, at vogntoget var for langt, men det var ikke den eneste overtrædelse, der blev opdaget.

Chaufføren fra Østrig havde ikke været særlig opmærksom på reglerne. Ved en tungvognskontrol bliver takografen, der registrerer køre/hviletiden, som en af de første ting kontrolleret. Det viste sig, at den isatte takograf ikke var kalibreret som foreskrevet og viste en masse fejlkoder, som krævede en manuel kontrol af udskrifterne fra takografen.

Den nærmere kontrol afslørede, at chaufføren havde kørt mindst seks gange uden sit førerkort isat, at han havde afbrudt sit regulære ugehvil mindst én gang, havde haft for kort dagligt hvil fem gange, havde overskredet den samlede daglige køretid tre gange og havde kørt uden pause seks gange. Det mest alvorlige tilfælde var en overskridelse på 105%, hvilket svarer til en køretid på 9 timer og 16 minutter uden pause.

På grund af de mange overtrædelser blev lastbilen tilbageholdt, indtil den polske vognmand betalte den samlede bøde på 224.000 kr. for virksomheden og chaufføren. Efter betalingen kunne chaufføren eskorteres til et værksted for at kalibrere takografen, inden rejsen fortsatte. Chaufføren måtte tage en betinget frakendelse af førerretten med sig som en del af bagagen udover at han også var en del penge fattigere.