Både ved fjernsynsskærmene, på tribunerne og på de sociale medier har der været håndboldeufori i hele januar.
Tre. Det er tallet, der gør Håndboldherrernes VM-triumf historisk. For som bekendt vandt Danmark søndag som den første nation nogensinde det tredje Verdensmesterskab i herrehåndbold i træk.
Men triumfen for Nikolaj Jacobsens mandskab kan også gøres op i flere andre bemærkelsesværdige tal, der understreger den enorme interesse, som danskerne har vist for at følge med.
Under herrernes VM var tallene fra TV svimlende, 13.357.000 – et tal, der fordelt ud på Danmarks ni kampe, giver et imponerende gennemsnit på 1.484.000 seere til hver kamp. For at sætte det i relief, overgår det gennemsnitlige seertal sidste års mest sete program overhovedet på dansk tv, der i øvrigt var en anden håndboldkamp, nemlig kvindernes EM-finale der samlede 1.475.993 seere.
Finalen søndag trak endnu flere danskere til skærmene på DR1 og TV 2 og var oppe på gennemsnitligt 2.107.000 seere, der sad klistret til skærmen. Over 87 procent af alle tændte, danske TV i det tidsrum var tunet ind på håndbold.
Ikke nok med det sad over 705.000 seere mandag eftermiddag og fulgte Håndboldherrerne vende hjem for at blive hyldet foran et menneskehav på Rådhuspladsen i København. Tallene er fra analysebureauet Nielsen.
– Der er ingen tvivl om, at stor håndbold og stor sport er en af de få ting, der kan samle danskerne. Det er især håndbold- og fodboldslutrunder, der fylder på listen over det TV, som samlede danskerne sidste år og stadig gør det i år. Det er næsten kun Dronningens nytårstale, der kan siges at være mere samlende, fortæller Dennis Christensen, tidligere chef for medieforskningen i DR.
Masser af fans på lægterne
Interessen var også enorm fra de danske håndboldfans, der tog turen over Øresund for at opleve Håndboldherrerne i de svenske arenaer. Især til holdets første seks kampe i Malmø Arena var der rødt og hvidt på tribunerne. Malmø Arena anslår, at mere end 97 procent af publikummet på i alt 68.381 personer kom fra Danmark.
På de sociale medier har der ligeledes været masser af likes og hilsner til landsholdet. Håndboldherrernes Instagram- og Facebooksider har sammenlagt haft en rækkevidde på lige godt 20 millioner visninger af vores indhold under VM. Derudover har Dansk Håndbold Forbunds TikTok-kanal også nydt godt af herrernes succes. Her har indholdet i januar måned fået 3,3 millioner visninger.
– Der er en enorm stolthed i, at vi når så bredt ud, og at vi når en så bred skare af danskere. Det er en skare, der er sammensat af stor forskellighed i både alder og køn. Men ikke nok med det, så rammer vi land og by. Det gælder både, når vi ser på vores seertal og visninger på sociale medier. Her har vi udover flotte reultater også formået at få historier ud, der har haft fokus på frivillighed og foreningslivet. Så det er med stolthed, at jeg kan sige, at vi rammer hele Danmark, og at guldfeberen også har smittet af på foreningslivet og frivillighed, fortæller Ann Lykke Davidsen, kommunikationschef i Dansk Håndbold Forbund.
De nykårede verdensmestre samles næste gang i uge 10, hvor det gælder to landskampe mod Tyskland i EHF EURO Cup i henholdsvis Aalborg 9. marts og Hamburg 12. marts.