I forbindelse med budgetforliget skrev jeg et læserbrev om Fredericias potentiale ifølge Cepos. Her skrev jeg, at Fredericia Kommune kunne finde 323.000.000 kr ved at efterabe Vejle. Hvilket må siges, at være en fremragende idé, så fredericianerne måske kan slippe for knuderne i maverne hvert eneste år.
”Lukker børnehaven?”, ”Har vi råd til at betale for privat pleje til bedstemor?”, ”Har jeg en hverdag, hvis Stoppestedets åbningstid mindskes?” er blot få af mange tanker, som har bekymret borgerne efter sparekataloget kom ud og budgetforhandlingerne gik i gang. Mange af borgerne er helt sikkert lettede efter ”det historiske budgetforlig” med små spiselige besparelser og et dyk ned i sparegrisen, hvilket jeg sagtens kan forstå – for der findes ikke noget værre end uvished.
Men hvad nu hvis vi faktisk kan undgå uvisheden og knuden i maven? 323.000.000kr er RIGTIG mange penge, og opskriften står desværre ikke skrevet i Vejles Jellingesten, men jeg tror på, at vi med fingeren på pulsen i forskellige arbejdsgange, og et generelt tjek af udbydere og ydelser, kan nå størstedelen af vejen.
Det giver mening, selvom jeg er modstander mere administration, at man opnormerer med et halvt årsværk på de dyreste sager i familieafdelingen, så der ved de længerevarende anbringelser bliver fuldt hyppigere op på om takst og indsats passer sammen. Her er der allerede fundet mere end 2.000.000 kr på de tre dyreste sager, på ting som de anbragte ikke havde behov for. I de fleste familier melder man jo også fitnessabonnementet, streamingtjenesten og rejseforsikringen fra, hvis det ikke bruges. Hvis samme tankegang og indsats i større grad blev brugt på hele rådhuset, så tror jeg på, at vi hurtigt ville komme tættere på Vejle, dog med det vigtige twist, at der også skal kigges på, hvad der egentligt er nødvendigt at dokumentere eller undersøge.
Jeg er for ligestilling, og det er bl.a. kommet til udtryk gennem borgerforslag om lovliggørelse af partnerægdonation, som man med al sandsynlighed får mulighed for fra januar 2025. Der er ikke noget, som skal begrænse mennesker juridisk på baggrund af deres seksualitet, etnicitet eller køn. Vi har på nuværende tidspunkt en meget polariseret debat om ligestilling, som jeg vil lade ligge her, men det undrer mig, selvom jeg ser ligestilling som værende essentielt, at kommuner skal indberette en ligestillingsredegørelse til Ligestillingsministeriet hvert andet år i henhold til ligestillingsloven, og at der så INGEN konsekvens er, hvis det ikke bliver gjort. Med andre ord, hvorfor bruge tid og ressourcer på noget, som åbenbart ikke er så vigtigt, at det får konsekvenser, hvis ikke man gør det. Fredericia kommune indberettede ikke deres redegørelse for 2023, med undskyldningen om, at der havde været travlt med at afskede og ansætte på ledelsesniveau. Men hvis kommuner bare kan undgå at udarbejde ting dikteret fra staten, hvor er vi så egentligt henne?Den var jo aldrig gået for hverken gamle hr. Hansen eller den unge selvstændige erhvervsdrivende, hvis de havde misset noget.
Tankerne kredser i hvert fald om, hvor meget arbejde kommunen udfører, der faktisk er pseudoarbejde, og hvor mange penge, der kan hentes herpå, og bruges på kernevelfærd. Cepos har i deres ”kommunebenchmark” også lavet et ”administrationspotentiale”, hvor der kan findes en besparelse på 71.760.000 kr, hvilket er mere end 14.000.000 kr mere end landsgennemsnittet. Så hvis Fredericia blot halverer sin afstand til landsgennemsnittet på administrationsniveau, vil der være penge nok til mere end 23 SOSU-hjælpere, og det lyder jo ikke værst.