Efter flere års tilløb, finansieringsrunder og uforudsete forhindringer er Foreningen Lillebælt Værftet endelig i gang med opførelsen af den nye værftshal, som skal styrke både driften, frivilligheden og det maritime kulturarbejde markant. Hallen på 58 kvadratmeter bygges som en del af det eksisterende værftskompleks og forventes færdig i maj/juni 2026.

For formand Jens Lautrup er byggestarten et længe ventet skridt:

»Det betyder jo meget. Vi har forsøgt siden 2019 at komme i gang. Vi har så stor succes med det, vi laver, at vi nu har en venteliste for folk, der vil være med.«

Et frivilligt kraftcenter med voksende ungdomsarbejde

Hver uge i perioden oktober til maj møder omkring 50 frivillige op for at renovere både, reparere sejl, ordne bygninger og bevare håndværkstraditioner, der ellers risikerer at forsvinde. Mange af dem er pensionister eller folk, der blot ønsker at bruge hænderne og skabe noget konkret.

»Folk kan godt lide at arbejde med deres hænder og komme ned og lave noget fornuftigt. Nogle bygger både, andre reparerer sejl eller bygninger. Det er lidt af det hele,« siger Jens Lautrup.

Værftet har desuden udvidet sit sociale engagement ved at tage imod Unghavn-projektet — et initiativ, hvor unge mellem 13 og 18 år arbejder om aftenen på at bygge en skalamodel af skoleskibet Bonavista. En medarbejder fra Skoleskibet Danmark hjælper de unge, som typisk møder op 8–10 ad gangen.

Det voksende engagement blandt både frivillige og unge gjorde det tydeligt, at værftet manglede mere plads — især til vinterarbejdet.

Et projekt presset af corona, udbud og tidsfrister

Selv om tegningerne til hallen var klar allerede i 2019, blev projektet gentagne gange skubbet. Først satte coronapandemien alt på pause. Derefter fulgte komplikationer med byggetilladelser, EU-udbud og tidsfrister, der ikke kunne overholdes.

»Det har været et hammerende bøvl. Først kom corona, og så havde vi bøvl med byggetilladelser, EU-udbud og det hele. Tiden løb simpelthen fra os. Så måtte vi sejle om igen – og nu har vi sejlet om for tredje gang. Men nu er vi der,« fortæller Jens Lautrup.

Nu er fundamentet støbt, maskinerne i gang og projektet — efter flere år på standby — igen på ret kurs.

Helårsdrift giver helt nye muligheder

Den nye hal kommer til at ændre dagligdagen markant. I dag må værftet stoppe al lakering og maling om sommeren, når bådene køres ud i maj, og hallen overlades til Værftets Venneforening, som bruger den til kulturarrangementer.

»I dag kan vi ikke lakere i den hal, vi står i. Alle vores både skal lakeres eller males, men det må vi vente med til om sommeren. Med den nye hal får vi mulighed for at fortsætte om vinteren og arbejde med lak, lim og alt det andet,« siger Jens Lautrup.

Foreningen forventer, at den nye hal ikke bare giver mere fleksibilitet — men reelt forlænger deres sæson og øger kapaciteten markant.

»Det kommer til at betyde meget for os, fordi vi kan forlænge sæsonen. I dag lukker vi fra maj til oktober. Det behøver vi ikke længere. Det har en stor betydning for hele området.«

En saltvindsbrise til kulturarv, fællesskab og lokal udvikling

Den kommende hal bliver et løft, der rækker langt ud over Lillebæltværftets egne behov. Den styrker foreningens mulighed for helårsarbejde, giver bedre rammer for læring og sikrer, at flere unge kan blive en del af Unghavn-projektet. Samtidig gør den det muligt at bevare og videreføre maritime håndværkstraditioner, som kun få steder i Danmark stadig arbejder aktivt med.

Det nye byggeri kan også få positive afledte effekter for Middelfart. Et stærkere, mere aktivt værft tiltrækker besøgende, gavner det lokale kulturliv og skaber mere liv ved havnen — året rundt. I en tid, hvor mange kystbyer kæmper for at fastholde deres identitet, kan Lillebæltværftet blive et af de fyrtårne, der både holder historien i live og giver ny energi til lokal udvikling.

På den måde bliver hallen ikke kun et fysisk byggeri, men også en investering i fællesskab, traditioner og fremtidig tiltrækningskraft for hele området.