Mikkel Fredensborg Schmidt, Claus Fey, Christian Rosenberg og Trine Frederikke skal ro over Atlanten i 2026. De fire veteraner, der kalder det hele for “Ocean Rowning Team – thin blue line Denmark”.

De havde oprindeligt planlagt at ro over Atlanten den 12. december 2024, men for Mikkel Fredensborg Schmidt, Claus Fey, Christian Rosenberg og Trine Frederikke blev denne drøm midlertidigt sat på pause. Deres ambition om at krydse havet blev forsinket, da de blev snydt af en investor, der havde lovet økonomisk støtte til projektet, men som pludselig forsvandt. Den nødvendige finansiering, der skulle sikre deres båd, kom ikke, og de fire roere måtte derfor finde alternative løsninger.

Claus Fey i det kolde vand.

For at få båden på plads har Mikkel, Claus, Christian og Trine taget privatlån for at dække udgifterne. Selvom de har fået skabt en løsning, er der stadig kamp for at tiltrække flere sponsorer, da de ikke ønsker at betale hele beløbet ud af egen lomme. Claus Fey forklarer, at den teknologiske del af udstyret i båden alene koster omkring 100.000 kroner, hvilket ikke er en lille sum.

– Man kan godt klare sig uden, men så er det med kompas, siger Fey, hvilket understreger vigtigheden af det rette udstyr for at kunne gennemføre den store rejse.

I stedet for at påbegynde rejsen i 2024, har de fire roere nu sat sig et nyt mål: 2026. Forberedelserne er allerede i gang, og for at fortsætte med træningen og opbygge momentum, afholdt de et event lørdag, hvor de satte kursen mod Middelfart på en træningstur. Turen startede tidligt om morgenen i Fredericia Sejlklub, og stemningen var fyldt med forventning og entusiasme.

Peder Tind giver tommel op.

Klokken 8:00, på en kold og blæsende decembermorgen, begyndte forberedelserne for alvor. Venskaber, familie og medier var mødt op for at følge med i roernes rejse, og blandt de fremmødte var også Kultur- og Idrætsudvalgsformand, Peder Tind (V), som fulgte opstarten af træningen. Claus Fey, som var den udvalgte til at tage sig af de praktiske opgaver, hoppede i det iskolde vand for at ordne sidste detaljer med båden. Mikkel spøger med, at Claus er den med det længste hår, men understreger hurtigt, at Trine også bidrager til den dynamik med sit lange hår. Det var et opløftende syn, og det var tydeligt, at alle havde en vigtig rolle i dette event.

Der var også flere forbipasserende, som stoppede op og undrede sig over, hvad der foregik. Nysgerrige løbere, som var ude i det kolde vejr, kom hen og spurgte, hvad det var for et event. Det var en bemærkelsesværdig scene, da folk fra nærområdet syntes interesseret i at følge med i roernes træning, selvom de ikke var direkte involveret.

Holdkaptajn Mikkel holder øje med, at alt går rigtigt til.

Efter at have fået båden på plads gik turen tilbage til Sejlklubben, hvor der ventede varme drikke og rundstykker for deltagerne. Men det var nu tid til at begynde den egentlige træning, og klokken 8:40 satte de fire roere kursen mod Middelfart. Undervejs skulle de gøre et pitstop ved Café Razz, og i mens kom de til at mærke den bidende kulde, der var langt fra de varme breddegrader, de vil møde, når de om to år starter deres store rejse fra Tenerife.

Med kommandoer fra holdkaptajn Mikkel blev alle de nødvendige forberedelser gjort, og Peder Tind sørgede for at løsne rebet, så båden kunne komme ud på vandet. Den kolde luft, støvregnen og de lave temperaturer kunne ikke stoppe roerne, som havde fokus på deres mål: at ro over Atlanten i 2026.

Turens start på denne kolde decembermorgen var en lille smagsprøve på den modstand, de vil møde på den store rejse, men det var også en test af deres samarbejde, styrke og vilje til at få deres drøm realiseret. Når de når Middelfart, venter æbleskiver og gløgg i Fredericia Sejlklubs lokaler som afslutning på en veludført træningstur. Det er et skridt tættere på målet om at krydse Atlanten, men stadig langt fra den store rejse, der venter om to år.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her