POLITIK. Når Venstres byrådsmedlemmer Kenny Bruun Olsen og Niels Martin Vind taler om deres seneste politiske udspil, handler det ikke kun om velfærd. For dem er det mindst lige så vigtigt at skabe grundlaget for, at Fredericia kan vokse, tiltrække nye borgere og give erhvervslivet bedre vilkår.
Niels Martin Vind og Kenny Bruun Olesen er begge meget tilfredse med den indsats, som Business Fredericia yder for Fredericia Kommune. Værdien er stor, og den skaber resultater, der giver Fredericia Kommune et boost inden for flere områder. Det uddyber de i et interview på STATIONEN.
»Det handler ikke kun om, hvordan vi fordeler velfærdskroner på mange af de andre områder. Det handler også om, hvordan vi skaffer midlerne til både at kunne bibeholde god velfærd fremadrettet, men også at have muskler til events og kunne lave nye udstykninger, byggegrunde og alt muligt andet. Vores udspil er i virkeligheden et udspil, der skal skaffe midler til alt det andet sjove, vi gerne vil lave,« siger Niels Martin Vind.

For både Niels Martin Vind og Kenny Bruun Olsen spiller Business Fredericia en nøglerolle.
»Der hvor vi synes, at det er rigtig vigtigt, det er jo, at Business Fredericia er inde i billedet her. De er paraplyen for det hele, og de har fået mere indflydelse nu, end de har haft før. Det er rigtig godt, at erhvervslivet er med,« siger Kenny Bruun Olsen.
Niels Martin Vind peger på konstruktionen, hvor virksomhederne selv er medlemmer og betaler kontingent. »Bare det, at vi har en forening, hvor virksomheder selv betaler kontingent og medlem, fremfor at vores erhvervsordning var to erhvervskonsulenter inde på Rådhuset, det er en sindssygt vigtig konstruktion,« siger han.
Han anerkender, at også tidligere borgmestre har sat gang i udviklingen. »Der var Jacob Bjerregaard jo god. Han havde også nogle ærgerlige sider, men det strøm han satte til det her sammen med Bent Jensen var vigtigt,« siger Vind.
Kenny Bruun Olsen minder om, at idéen i første omgang kom fra Venstre. »Det var Venstres forslag på det tidspunkt. Vi kunne ikke gennemføre det i 2013, men den kom lige efter, og det var jo rigtig godt. Pernelle Jensen bar den ind dengang. Det var fint, og det er frugterne, vi høster i dag,« siger han.
Venstre-politikerne ønsker at stå tydeligt på mål for Business Fredericia, også fordi de mærker en tøvende linje andre steder i byrådet.
»Der møder vi nogle gange en meget stille opbakning fra vores socialdemokratiske borgmester i virkeligheden til Business Fredericia. Der vil vi gerne hejse flaget om, at i Venstre bakker vi bare så meget op om det arbejde, de gør, i forhold til at samle erhvervslivet og komme med gode input til forvaltningen,« siger Niels Martin Vind.
Kenny Bruun Olsen tilføjer: »Der er kræfter i kommunen, som gerne vil have lukket det ned, og det ser vi simpelthen ikke som en god idé overhovedet. Vi ønsker, at det skal blive der. Og det er jo også nu, på grund af paraplyen og sammenholdet, at vi er kommet op fra en 49. plads på erhvervsvenlighed til nummer 20. Det skyldes selvfølgelig også byggesagsbehandlerne, som lige pludselig er blevet rigtig gode. Det er nogle gode tal, og det viser sig, at det er blevet meget bedre.«
For Niels Martin Vind er pointen, at samarbejdet med erhvervslivet er langt stærkere, når det sker i regi af Business Fredericia.
»Det gælder om at få dem, der laver indsatsen, ud blandt dem, de skal lave indsatsen hos. Når det er foreningen, føler virksomhederne, at det er deres stemme. Det gør, at connectionen og samhørigheden bliver meget større, end hvis man skal ringe mellem 8 og 15.30 nede på Rådhuset. Når jeg sidder i Business Fredericias bestyrelse sammen med Christian Bro, kan jeg mærke den lyst til at styrke Fredericia, som erhvervsfolkene har. Det er enormt positivt,« siger Vind.
Kenny Bruun Olsen supplerer: »Det er vigtigt med de kræfter, der sidder der. De er engagerede, og de vil give sig fuldt ud for det.«
Han fremhæver samarbejdet med rådgivningsvirksomheden Grandville, som pegede på tiltag, der kan få bymidten til at blomstre igen. »Det er ikke noget, vi selv kan gøre i kommunen. Hvis vi ikke får input udefra, så sker der ikke noget. Business Fredericia og Shopping Fredericia er med til at drive det her. Vi skal give dem meget større ansvar og tage deres input mere seriøst,« siger han.
For Venstre-politikerne er der en tæt sammenhæng mellem et stærkt erhvervsliv og tiltrækning af nye borgere.
»De to ting skal gå hånd i hånd. For er der et stærkt erhvervsliv, så vil der også komme borgere til,« siger Kenny Bruun Olsen.
Niels Martin Vind fremhæver bosætningskonsulenten, der nu er flyttet til Business Fredericia. »Det er lykkedes at få ansat Iben Bonne Jensen dernede, og den connection, hun får til personaleforeninger og virksomheder med indpendlende arbejdskraft, kommer til at give endnu mere succes. Vi har faktisk fået 380 flere borgere fra 2024 til nu, fra 3. kvartal til 3. kvartal,« siger han.
Han mener, at netop bosætningskonsulentens aktive rolle kan tiltrække ressourcestærke borgere. »Når hun er rundt i virksomheder med indpendlende arbejdskraft, så er det jo ofte borgere, som kunne være en kæmpe ressource for Fredericia – både i forhold til indkomstskat og foreningsliv. Derfor tror jeg virkelig, at det kan batte noget,« siger han.
Men hvordan måler man egentlig på, hvem de nye tilflyttere er, og hvad de betyder for kommunen?
»Det tror jeg ikke, man gør,« siger Niels Martin Vind ærligt. »Men det vigtigste for mig er, hvem hun kører ud til. Det bliver typisk borgere, som er ressourcestærkere. Jeg synes, det er svært at skille op i, hvem der har en børnesag kørende, som koster masser i forvaltningen, eller ej. Der er også et etisk aspekt i det.«
Kenny Bruun Olsen supplerer: »Det er klart, at man godt kunne lave nogle målinger. Det kan man sikkert også gøre. Jeg skal ikke kunne sige, om man skal gøre det. Men jeg kan sige, at vi kan se, at der sker noget. De 380 nye borgere er kommet, efter vi er begyndt at brande Fredericia som andet end en billig by. Derfor tror vi også, at det er mennesker, der vælger Fredericia til og som vil lægge skat her.«
Venstre-politikerne understreger, at det ikke kun handler om Fredericia by.
»Hele kommunen skal styrkes. Heldigvis begynder der at blive solgt flere grunde i Pjedsted på Sivevænget. Fjordalléen er stadig et smertensbarn. Vi forstår ikke, hvorfor der ikke er flere, der vil bo i Østerby med udsigt over fjorden. Derfor har vi givet Iben til opgave at lave mere branding og markedsføring af for eksempel Fjordalléen,« siger Niels Martin Vind.
For både Vind og Bruun Olsen handler det til syvende og sidst om at fortælle historien om Fredericia som en attraktiv kommune.
»Jo mere vi får fortalt, hvor fedt det er med koncerter, fodbold og håndbold på tv og alle de hverdagsaktiviteter, jo mere appellerer vi til borgere, som vil det. Det er fortællingen, der gør, at vi bliver interessante,« siger Niels Martin Vind.
Kenny Bruun Olsen peger på, at tilflytning ikke altid kan måles i solgte grunde. »Det er jo ikke sådan, at når der kommer en til, så køber de nødvendigvis et parcelhus. Mange er ældre, der flytter i lejebolig, mens deres hus bliver overtaget af en ny familie. Pointen er, at vi ønsker borgere, som har lyst til Fredericia,« siger han.