POLITIK. Fredericia Midtby har fået ry for at være en labyrint. Nye ensretninger, vejarbejder og parkeringspladser, der forsvinder, skaber forvirring og kritik. Men byrådsmedlem for Socialdemokratiet, Turan Savas, afviser, at Fredericia er værre stillet end andre byer. For ham er det især et spørgsmål om timing, asfaltarbejde og nødvendige investeringer – og ikke et udtryk for en by, der har mistet kontrollen med sin trafik.
»Jeg synes ikke, Fredericia er en labyrint. Vi er i den tid på året, hvor asfaltarbejde og gravearbejde skal gennemføres, inden frosten sætter ind. Og det oplever jeg i alle de andre byer, hvor jeg kommer. Det er virkelig træls at være bilist rundt omkring,« siger han.
Ensretninger – færre end før
En stor del af borgernes kritik retter sig mod ensretningerne. Men ifølge Savas har Fredericia i virkeligheden færre ensrettede gader i dag, end man har haft tidligere.
»Vi har faktisk før haft mange flere ensrettede veje, end vi har i dag. Ensretninger kan være med til at få trafikken til at flyde bedre. Det er selvfølgelig en tilvænningssag, men jeg oplever, at trafikken er flydende,« siger han.
Han peger på, at udfordringerne især opstår, når vejarbejde eller uheld lukker de store indfaldsårer. »Så går det helt i stå. Men det er ikke anderledes end i andre byer,« siger han.
Et af de konkrete kritikpunkter handler om Købmagergade, hvor parkeringspladserne fjernes for at skabe plads til cykelstier i begge retninger. For Savas er det et valg, der afspejler en prioritering af sikkerhed.
»Vi vil gerne sikre skoleveje. Det er derfor, at der bliver lavet cykelstier i Købmagergade. Men jeg er med på, at det også skaber en udfordring for dem, der har været vant til at parkere der. Det skal man tage med i sine overvejelser,« siger han.
Han understreger, at beslutningen ikke er hans alene, men et resultat af en bredere politisk proces. »Jeg har ikke personligt besluttet, at Købmagergade skulle ændres, men jeg kan godt se, at det rejser spørgsmålet om, hvor de ældre og dårligt gående skal parkere. Det er en udfordring, vi er nødt til at håndtere,« siger han.
Et hensyn til erhvervslivet
Midtbyen er ikke kun hjem for beboere og trafikanter, men også for detailhandlen. Og her peger Savas på, at tilgængelighed er helt afgørende.
»Hvis det bliver for besværligt at komme ind til byen og handle, så vælger folk nogle lettere alternativer. Det skal vi være meget bevidste om. Det handler ikke kun om skoleveje, men også om at sikre, at butikkerne i midtbyen har kunder. Vi må finde løsninger, hvor det bliver nemt at komme til butikkerne,« siger han.
Kritikere har også peget på, at kommunen bruger mange millioner kroner på en plan, som nogle oplever som uigennemtænkt. For Savas er det afgørende, at investeringerne både skaber sikkerhed og fastholder midtbyen som et levende centrum.
»Det er vigtigt, at vi tænker på de bløde trafikanters sikkerhed. Men vi skal samtidig sikre, at løsningerne også er til fordel for handelslivet. Når vi prioriterer, skal vi gøre det, så det både bliver sikkert at færdes og attraktivt at handle i byen,« siger han.
For Turan Savas er midtbyens udfordringer ikke et spørgsmål om at vælge enten skoleveje eller parkeringspladser, men om at finde en balance.
»Vi skal huske, at midtbyen er til for alle. For børnene, der cykler i skole. For de ældre, der skal parkere tæt på butikkerne. For de erhvervsdrivende, der skal leve af, at kunderne kan finde frem. Og for bilisterne, der gerne vil have trafikken til at flyde. Det er en balance, og den skal vi blive ved med at arbejde på,« siger han.
Han afviser, at Fredericia står i en særlig situation, men erkender, at byrådet må være mere opmærksomt på konsekvenserne.
»Jeg synes, det er vigtigt, at vi hele tiden tager det med i overvejelserne. Hvordan gør vi det, så det både er sikkert og let at komme ind til byen og handle. Det er en proces, og vi er nødt til at blive ved med at justere,« siger han.
En midtby i bevægelse
Ifølge Savas skal borgerne se midtbyplanen som en proces, ikke en færdig løsning.
»Det er klart, at det er en udfordring lige nu. Men vi må se på det som en udvikling, hvor vi tager skridt for skridt. Vi kan ikke ændre alt på én gang. Men hvis vi hele tiden husker både sikkerheden og erhvervslivet, så tror jeg, vi kan skabe en midtby, der fungerer for alle,« siger han.