I takt med, at Danmark oplever en konstant stigning i både vej- og jernbanetrafikken, bliver behovet for en tredje Lillebæltsforbindelse stadig mere presserende. Denne udfordring blev diskuteret indgående under et møde arrangeret af Fredericia Transport & Logistik, hvor transport- og logistikvirksomheder fra primært Fredericia var samlet for at drøfte fremtidens infrastrukturbehov.

Mødet, som blev afholdt tirsdag eftermiddag, satte fokus på de konkrete problemer, som branchen står over for i dag, samt de udfordringer, der forventes at opstå i fremtiden, hvis der ikke bliver taget handling i tide.

Et nationalt problem med regionale konsekvenser

Ifølge Fredericia Transport & Logistik er en tredje Lillebæltsforbindelse ikke blot en regional nødvendighed, men en national prioritet, der vil gavne hele Produktionsdanmark. Med Fredericia som et centralt knudepunkt i landets transport- og logistiksektor er det afgørende, at infrastrukturen understøtter den stigende mængde gods, der skal transporteres gennem landet. På mødet blev der stillet skarpt på, hvordan den nuværende kapacitet på både vejene og skinnerne ikke er tilstrækkelig til at imødekomme den fremtidige vækst.

Virkelighedens udfordringer for transportsektoren

Mødet begyndte med et oplæg fra Marianne Wolff Lundholdt, direktør i Trekantområdet Danmark, som gav deltagerne et indblik i de nuværende udfordringer og fremtidige behov.

– Vi er ikke så kloge på det, for os er det ligeså nyt som mange af jer andre, indrømmede hun, men understregede samtidig, at det er en prioritet som særlig indsats at sikre, at de nødvendige infrastrukturelle forbedringer bliver gennemført.

En af de fremmødte, Klaus G. Andersen fra Fredericia Shipping, stillede et centralt spørgsmål, som mange virksomheder i regionen overvejer: Hvorfor skal forbindelsen gå via Fredericia? Marianne Wolff Lundholdt svarede, at Vejdirektoratet oprindeligt havde anbefalet en rute syd om Kolding, men at denne løsning blev anset som dårlig af Koldings borgmester.

– Resten sagde, at en parallelforbindelse vil være bedre. Eksempelvis et ønske om at kigge på både jernbane og vej. Det kan den her parallel. En parallel vil også være billigere og kortere, og bedre for miljøet, forklarede hun.

Kritisk trængsel og fremtidige behov

Et centralt emne på mødet var den fremtidige vækst i trafikmængden og de tilhørende trængselsproblemer, som forventes at blive kritiske i de kommende årtier. Marianne Wolff Lundholdt fremhævede en konkret udfordring:

– Jeg havde en aftale i forhold til at rekruttere en ny medarbejder. Jeg spurgte, hvad den største udfordring var. Det var, at vedkommende boede på Fyn i forhold til trafikken – det er interessant, sagde hun.

Denne betragtning illustrerer de praktiske problemer, som virksomhederne allerede oplever på grund af den nuværende infrastruktur.

Der er en generel bekymring for, at uden en tredje Lillebæltsforbindelse vil trængslen på både vej- og jernbanenettet nå et kritisk punkt, som vil hæmme både væksten og effektiviteten i transport- og logistiksektoren. Prognoserne peger på, at kapacitetsproblemerne vil stige markant over de næste 10-20 år, hvilket kan få alvorlige konsekvenser for både virksomheder og pendlertrafikken.

En nødvendig investering for fremtiden

For virksomheder som Blue Water Shipping, der har en afdeling i Taulov, er det afgørende at sikre, at infrastrukturen kan understøtte fremtidens behov. Mikkel W. Kruse fra Blue Water Shipping udtalte:

– Det er væsentligt at få alle tingene i luften og se, hvor alle ting kan lande, så godt med tidlig dialog omkring forbindelsen, selvom det stadig er tidligt i processen, sagde Mikkel Kruse.

Denne tidlige dialog er vigtig for at sikre, at alle interessenter bliver hørt, og at den endelige løsning imødekommer de forskellige behov på tværs af sektorer.

En grøn og bæredygtig fremtid

En tredje Lillebæltsforbindelse handler ikke kun om kapacitet og effektivitet, men også om bæredygtighed. Som Marianne Wolff Lundholdt påpegede, vil en parallelforbindelse være både billigere, kortere og bedre for miljøet. Denne løsning vil ikke blot reducere køretiden, men også mindske CO2-udledningen ved at skabe mere direkte ruter og reducere trængsel, hvilket betyder mindre spildtid og lavere brændstofforbrug.

En realitet, der ikke kan ignoreres

Selvom ideen om en tredje Lillebæltsforbindelse stadig er i de tidlige stadier af planlægningen, er der en bred enighed blandt transport- og logistikvirksomhederne om, at behovet er reelt og presserende. Med Fredericia som et centralt knudepunkt er det afgørende, at der træffes beslutninger, der kan sikre, at infrastrukturen er i stand til at håndtere den fremtidige vækst.

For Fredericia og de omkringliggende områder er en tredje Lillebæltsforbindelse ikke blot en luksus, men en nødvendighed for at sikre fortsat vækst og konkurrenceevne i en globaliseret verden. Transport- og logistiksektoren er rygraden i Produktionsdanmark, og uden de nødvendige investeringer risikerer man, at den vækst, som mange virksomheder planlægger for, bliver hæmmet af en utilstrækkelig infrastruktur.