Dejligt at borgmester Steen Wrist forsvarer nogle byens arbejdspladser, MEN de dygtige overskygger altid de mindre dygtige, også i mediebranchen, der trods en ikke ubetydelig statsstøtte til flere aktører, ikke har forstået at forny sig eller teknologien. Der kræves nytænkning, innovation og flid, både på direktionsgangene og hos de udførende.
I stedet for at begræde at techgiganter, sociale medieplatforme og digitale søgemaskiners enorme summer på annoncesalg, bør mediehusene tænke, hvordan og hvorfor de gør det, og lede efter de muligheder netop dette giver, på lokalt niveau, for de er der.
På det lokale og borgernære stof er de globale giganter ikke stærke. Min familie holder selv lokale papirbaseret medier, grundet det lokale stof, der findes her. Så i stedet for at klage; brug jeres lokale kendskab, tiltræk lokale annoncører og fokuser på jeres faste omkostninger.
Statsstøtte til medierne i lyset af de liberale principper er et no-go, en direkte sovepude, der bliver et talerør for de der giver mediestøtten. Den fjerde statsmagt har for længst solgt sin sjæl til stats- og lokalstøtten, der gives både direkte og indirekte.
Ser man ind i de mediehusenes selskabskonstruktioner og graver dybt, ser man ud over politiske forbindelser også tilhørende selskaber, hvor man tænker, hvorfor er de dannet under en medieparaply? Det må læserne selv grave dybere i og konkludere, også borgmester Steen Wrist.
Når borgmester Steen Wrist fremtoner med Fredericia Dagblads chefredaktør, Peter Hagmund om problemstillingen, undrer det mig som liberal, at byens øvrige medier ikke er med, for de må være udfordret på samme måde. Derfor dette skriv. Man fremhæver ikke en detailhandels butik, man støtter hele branchen.
At de store mediers indhold ofte stammer fra lokale medier skyldes de åbne platforme og den måde AI bruges på. Rendyrket journalistik med flere perspektiver er en sjælden vare og lidt af en døende race. Det er tilladt at lære af eksempelvis Weekendavisen.
At pålægge techselskaberne en form for økonomisk bidrag til mediehusene er en ny medieskat, en uhyrlighed der igen rammer forbrugerne og der derfor igen fravælger dyre medier. Mediehusene har ikke lært af typograferne, der ikke sadlede om i tide.
Man beskatter ikke en succes, man lærer af den, man favoriser ikke som borgmester en virksomhed, men branchen. Hjulene kører hurtig i forretningsverdenen, det gælder for alle, følg med eller dø. Spinatbedet er glat.
Poul Rand, Lokalformand Liberal Alliance i Fredericia.