POLITIK. At finde vej gennem Fredericia Midtby er ifølge mange borgere blevet til et mindre kaos. Ensretninger, vejarbejder og parkeringspladser, der forsvinder, har givet byen kælenavnet »Fredericias labyrint«. Men for Det Konservatives byrådsmedlem, Tommy Rachlitz Nielsen, er situationen mindre dramatisk, end kritikerne fremstiller den. Han afviser, at midtbyen er uigennemskuelig – men han efterlyser en samlet strategi i stedet for, hvad han betegner som enkeltstående og til tider forhastede tiltag.

»Jeg kan ikke helt genkende, at det skulle være en labyrint. Selvfølgelig er der nogle ensretninger, blandt andet Sivgaden, som blev åbnet som en forsøgsordning sidste år. Og ja, der er vejarbejder forskellige steder, men det er jo tvingende nødvendigt. Vi skal jo ned og have styr på kloakker og infrastruktur. Så ja, det giver lidt bøvl og nogle omkørsler, men det skal være skidt, før det bliver godt, er det ikke sådan, man siger?« spørger han retorisk.

Parkeringspladserne er afgørende

Mens han ikke deler billedet af midtbyen som en labyrint, er Tommy Rachlitz Nielsen til gengæld meget klar, når det kommer til parkeringspladserne.

»Jeg vil gerne have, at vi har parkeringspladser til alle – ikke kun bestemte grupper. Jeg bliver bekymret, hvis vi begynder at lave planer, hvor man ikke kan parkere i Købmagergade. Det er en vigtig handelsgade, og det kan skade forretningerne. Hvis folk ikke kan parkere i byen, så mister vi kunder til butikkerne og restauranterne, og det har vi simpelthen ikke råd til,« siger han.

Han understreger, at ethvert tab af parkeringspladser skal modsvares af nye muligheder. »Forsvinder der pladser, så skal de genskabes andre steder. Vi er nødt til at finde bynære løsninger, hvor kunderne stadig kan komme til,« siger han.

Købmagergade og cykelstierne

Planerne om at etablere to cykelstier i Købmagergade betyder, at samtlige parkeringspladser i gaden forsvinder. For Nielsen er det en beslutning, der kræver langt mere forarbejde.

»Der er lagt op til, at vi har et helt år til at kigge på, hvordan det bedst kan lade sig gøre. Og jeg mener helt klart, at hvis der forsvinder pladser i Købmagergade, så skal vi sørge for at skabe nye alternativer. Ellers risikerer vi at svække erhvervslivet i midtbyen, og det er jeg absolut imod,« siger han.

Millionerne og kritikken

At midtbystrategien møder kritik blandt borgerne, ser Nielsen som en naturlig del af politik.

»Jeg vil gerne pointere meget klart, at vi ikke har lavet ret meget i Fredericia, som ikke har mødt kritik. Det ville overraske mig mere, hvis der ikke var nogen, der sagde noget. Men derfor skal vi jo stadig sikre, at vi får mest muligt ud af de penge, vi bruger,« siger han.

Han anerkender, at midtbystrategien rummer gode elementer, men kritiserer måden, den er blevet rullet ud på.

For fodslæbende og for fragmenteret

Tommy Rachlitz Nielsen mener, at teknisk udvalg har været for langsomt til at få sat en samlet plan på plads.

»Midtbystrategien har været en langtrukken sag. Allerede i sidste byrådsperiode talte man om det her, og nu står vi stadig uden en færdig strategi. Jeg synes, det er vildt, at det skal tage så lang tid. Og så laver man i stedet en panikløsning som Sivgaden i Danmarksgade. Det er sådan set en god idé, men vi burde have haft en samleplan i stedet for at lave små enkelttiltag,« siger han.

Han efterlyser en tydeligere retning og en større politisk vilje til at tage de svære beslutninger.

»Vi har brug for en færdig plan, hvor vi ved, hvad vi vil med midtbyen. Og så skal vi have politikere, der tør tage ansvar, selvom det møder modstand. Vi kan ikke please alle, men vi skal turde trække en klar streg i sandet og sige, at det er den her vej, vi går,« siger han.

En samlet strategi – ikke enkelttiltag

For Nielsen handler midtbyens fremtid ikke om at afvise udvikling, men om at gøre det på en måde, der er gennemtænkt og sammenhængende.

»Der er mange gode ting i midtbystrategien, som vi kan bygge videre på. Men det nytter ikke noget, at vi halter efter og lader det hele trække ud. Vi har brug for en klar plan og en færdig strategi. Det er det, der kan give midtbyen den retning, den mangler lige nu,« siger han.