POLITI. Mobilhuset i Fredericia drukner i henvendelser fra borgere, der er blevet snydt af falske webshops og annoncer på Facebook. De har anmeldt det til politiet. Men advarer nu mod svindlen.

Fredericia midtbys elektronikbutik, Mobilhuset ApS, er ufrivilligt blevet centrum i en omfattende svindelsag. Kriminelle har oprettet webshops og kørt annoncer på Facebook, hvor de lokker med iPhones til priser langt under markedsniveau. For at fremstå troværdige har de misbrugt virksomhedens oplysninger, så kunder forveksler svindlerne med den rigtige butik i Danmarksgade.

Det har efterladt Mobilhuset med et væld af henvendelser fra borgere, der tror, de har handlet med den lokale butik – men i virkeligheden har lagt penge hos et fupfirma.

Siden har også Trustpilot-anmeldelser. Det hele ser meget ægte ud, men det er svindel, forsikrer Mobilhuset.

Henvendelser vælter ind

I en række beskeder, som Mobilhuset har delt med Fredericia AVISEN, ses tydeligt forvirringen hos forbrugerne. På en af henvendelserne skriver en kunde: “Jeg har bestilt en iPhone 16e i dag søndag lidt før kl. 13, men har ikke fået en bekræftelse på email. Vil I se, om I har modtaget ordren?”

En anden skriver: “Kan det passe, at I har ny iPhone 16e til omkring 1500 kr.? Det står på Facebook.”

Flere forbrugere har endda sendt “ordrebekræftelser”, som viser sig at være genereret fra de falske webshops. Mobilhuset understreger, at de intet har med de mails at gøre.

“Vi drukner i opkald og mails”

Butikken er hårdt ramt af forvirringen. I deres henvendelse til Fredericia AVISEN fortæller de: “Vi bliver kede af det, når andre bliver snydt, og det er derfor, vi prøver at bringe så meget opmærksomhed omkring det. Vi har desværre ikke de samme penge og midler til at smide i Facebook-annoncer, men vi gør, hvad vi kan for at bringe opmærksomhed på problemet.”

Mobilhuset peger på, at problemet forværres, fordi deres rigtige CVR-nummer dukker op, når forbrugere undersøger siden. Dermed tror mange, at det er den rigtige butik, der står bag.

Urealistiske priser lokker

En del af svindlen går på at tilbyde iPhones til priser, som ligger langt under det normale. På side to af materialet fremgår en henvendelse, hvor en kunde skriver: “Jeg vil gerne købe 2 stk. iPhone 16e til 1499 pr. stk. Det lyder jo vanvittigt til den pris?? Er det sandt?”

En anden efterspørger et tilbud set på Facebook: “Set på Fb. Tilbud på iPhone 16e til kr. 1500. Er det korrekt og gælder tilbuddet stadigvæk?”

Svindlerne udnytter ifølge Mobilhuset, at mange forbrugere reagerer hurtigt, når et tilbud virker for godt til at være sandt.

Politiet er inddraget

Mobilhuset har anmeldt sagen til politiet. Derudover er de falske annoncer blevet rapporteret til Facebook flere gange, ligesom e-mærket er kontaktet. Ifølge Mobilhuset har svindlerne nemlig anvendt e-mærkets logo uden tilladelse.

Alligevel er annoncerne fortsat med at køre, og virksomheden fortæller, at de faktisk oplever flere og længerevarende kampagner fra svindlerne.

Borgere føler sig bedraget

På side tre af materialet ses beskeder fra borgere, der direkte fortæller, at de er blevet snydt. Én skriver: “Udgiver nogen sig for at være dig? Desværre blev jeg offer for bedrageri. Jeg bebrejder dig selvfølgelig ikke, men jeg har anmeldt sagen til politiet.”

En anden spørger: “Stemmer det, at I sælger iPhone 16e til 1500 kr. ny?”

Flere af beskederne er ledsaget af falske ordrebekræftelser, hvor teksten blandt andet lyder: “Tak for din ordre. Vi er allerede i gang med at behandle den.” Disse mails er ifølge Mobilhuset ikke sendt fra dem, men er fabrikeret af de falske webshops.

Flere domæner i spil

Mobilhuset oplyser, at det ikke kun er én falsk side, men flere forskellige domæner, der anvendes i svindlen. De nævner blandt andet mobil-huset.com, mit-hjem.com og polaxs.com. Alle ser ud til at markedsføre de samme tilbud på billige iPhones.

Ifølge Mobilhuset er det største problem, at kun Meta/Facebook effektivt kan lukke ned for svindlen. “Den eneste aktør, der reelt kan stoppe svindlen hurtigt, er Meta/Facebook, men dem kan vi som almindelig virksomhed ikke komme i kontakt med,” skriver butikken.

De tilføjer: “Det virker ikke som, at de har interesse i at få sat en stopper for en annoncør, der lægger mange penge i deres virksomhed.”

Mobilhuset oplyser også, at det desværre ikke kun er deres forretning, som bliver misbrugt. De skriver, at svindlerne benytter mange forskellige navne og “vanvittige tilbud”, der alle går igen på tværs af domænerne.

Advarer forbrugerne

For Mobilhuset er det vigtigste lige nu at advare kunderne, så færre bliver snydt. “Vi håber meget, at I kan være med til at kaste lys over sagen, så færre danskere bliver snydt, og måske lægge pres på de relevante aktører til at handle hurtigere,” skriver de til Fredericia AVISEN.