Jacob Bro, direktør. Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens. Foto: AVISEN

Der kommer til at mangle 15.000 social- og sundhedsassistenter i fremtiden. Derfor er der fra regeringens side fokus på at afhjælpe problemet. Direktør for Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens (SOSU FVH), Jacob Bro, mener at man aldrig har haft bedre forudsætninger nu for at få flere elever igennem systemet, end det er tilfældet nu.

I en tid, hvor Danmarks sundheds- og velfærdssektor står over for betydelige udfordringer med en forudset mangel på kvalificeret personale, har regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier taget et afgørende skridt fremad. Med etableringen og den fortsatte støtte til initiativet “UNG I VELFÆRD,” understreger de en kollektiv anerkendelse af nødvendigheden i at adressere denne mangel gennem inspirerende og målrettede tiltag. Dette projekt, der blev lanceret i 2021 med finansiel backing fra Tietgenfonden, har til formål at øge interessen for social- og sundhedsuddannelserne ved at fremme ung-til-ung formidling.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har været en nøglefigur i denne bestræbelse, der udtrykker en stærk og personlig forpligtelse til at ændre opfattelsen af SOSU-uddannelserne. Ministerens passion er tydelig, når han taler om vigtigheden af arbejdet udført af dem i sundheds- og omsorgssektoren.

– Jeg bliver rasende, når folk taler ned til de mennesker, der arbejder med at hjælpe ældre og syge, siger Tesfaye, og fremhæver den fornemme værdi i at assistere andre gennem disse professioner, men han slår samtidig fast, at han tror på det er muligt at få uddannet de omkring 15.000 unge mennesker, som prognosserne siger der kommer til at mangle i faglært arbejdskraft inden for social- og sundhedsfaget.

Med en forudset mangel på 15.000 social- og sundhedsassistenter i de kommende år, understreger Jacob Bro, direktøren for SOSU FVH, en markant skift i tilgangen til denne udfordring. Denne optimisme er forankret i den nylige støtte fra regeringen, som Bro ser som en hidtil uset chance for at imødekomme dette behov.

– I forhold til tidligere er der den forskel, at ministeren nu har sagt, at vi godt kan nå det. Det er virkelig positivt, siger han, og fremhæver det stærke politiske fokus og opbakning som afgørende faktorer i denne positive udvikling.

Denne støtte kommer i en kritisk tid, hvor sektoren ikke kun har modtaget politisk opmærksomhed men også konkret opbakning i form af lønforhøjelser og en række initiativer målrettet mod at løfte og forbedre vilkårene for SOSU-uddannelserne. Bros anerkendelse af disse skridt som afgørende for at vende tidevandet er vigtig.

– Vi har, set fra vores synspunkt, aldrig haft en bedre mulighed for det. Jeg ved ikke mere, hvad vi skulle gøre, siger Bro.

Jacob Bro fremhæver et særligt initiativ, der har vist sig effektivt på SOSU FVH: at lade eleverne spille en central rolle i at formidle og fremhæve værdien af deres uddannelse. Dette skridt er, ifølge Bro, er ikke en ny praksis for skolen, men en, de har anvendt og perfektioneret over flere år.

– Et af de tiltag, vi har haft succes med her på skolen, og som vi nu ser bliver taget op bredere, er at få eleverne til at snakke mere om deres fag. De skal ikke bare tale om det; de skal virkelig tale det op. Vi har gjort det her i nogle år nu, og vi er ret overbejste om, at det virker. Der er bare noget andet ved at høre det direkte fra eleverne end fra os. Selvfølgelig vil vi stadig hjælpe dem med at forstå, hvordan man håndterer pressen og hvad de skal sige på uddannelsesmesser. Men i sidste ende er det eleverne, der skal stå i front. Og en stor fordel ved det her er også, at det styrker deres egen stolthed over det, de laver. Det er nogle af de ting, vi har lært af vores egen erfaring, forklarer Jacob Bro.

SOSU-direktøren deler en tankevækkende anekdote om en elevs personlige rejse med faglig stolthed, som illustrerer effekten af skolens indsats for at opbygge elevernes selvtillid i deres uddannelsesvalg.

– Jeg har et eksempel med en elev, som jeg selv har talt med. I starten, når hun blev spurgt, hvad hun lavede, sagde hun, at hun var ved at uddanne sig til sygeplejerske, men først skulle hun være social- og sundhedsassistent. Det lød næsten som en undskyldning. Men det har ændret sig. Nu, når hun er ude, siger hun stolt, at hun uddanner sig til social- og sundhedsassistent. For os er det afgørende, at hun, og elever som hende, taler om deres uddannelse uden tøven og med stolthed, siger Jacob Bro.

Slutteligt påpeger Bro en væsentlig udfordring og en mulighed for ændring i opfattelsen af SOSU-uddannelserne.

– Det vi møder er, at dem, der søger ind på vores uddannelse, ofte er folk, der virkelig ønsker at gøre en forskel for andre. Selvfølgelig er der nogle, der lander hos os, fordi de føler, de ikke har andre muligheder, men vi støder også på en barriere i form af uddannelsesvejledernes holdninger. Det er som om, at gymnasiet ses som det eneste rigtige valg for mange. Men det burde handle om, hvad den enkelte brænder for. Hvis man vil arbejde med mennesker, bør man seriøst overveje en uddannelse hos os. Det er den forståelse, vi arbejder hårdt på at udbrede, slutter Jacob Bro.