Den socialdemokratiske formand for Teknisk Udvalg i Fredericia, John Erik Nyborg, afviser, at mødet på Fredericia Vold var planlagt som svar på kritik fra erhvervslivet. I et interview med Fredericia AVISEN siger Nyborg, at han selv tog initiativet til mødet med Fredericia Dagblad – og at ingen udenforstående skal blande sig i, hvem han vælger at tale med.
“Det var min idé”
Dokumenterne viser, at udvalgsformanden sammen med direktør Morten Christensen planlagde et møde på Fredericia Vold og udarbejdede svar på den kritik, der kom fra Fredericia Shopping.
Men John Nyborg afviser, at mødet havde noget med kritikken at gøre:
»Det var min idé, da jeg sad og talte med Fredericia Dagblad, at det kunne være en god idé at lave en artikel om, hvordan det kom til at se ud og så videre. Det var ikke tænkt for at svare på en kritik. Det var ikke en del af det,« siger han.
Ifølge den socialdemokratiske udvalgsformand var formålet udelukkende at vise fremdriften i arbejdet:
»Formålet var at vise, hvor flot området bliver, og hvordan arbejdet skrider frem.«
Faglig bistand – ikke PR
På spørgsmålet om grænsen mellem faglig rådgivning og politisk PR svarer Nyborg:
»Det kan du jo se i de mails. Det er jo faglig bistand, jeg får – det er ikke PR-strategi.«
Han fastholder, at det, han skrev, var hans egne ord:
»Når det går grænsen, er det sådan, at det ikke er fagligt, man får sparring på. Men hvis du ser, hvad der står, kan du se, at det er mig, der skriver det. Det er ikke nogen andre, der skriver det. Det er faglig bistand, jeg får.«
“Det er ikke Fredericia Shopping, der bestemmer, hvem jeg snakker med”
Da Fredericia AVISEN spørger, hvorfor Fredericia Shopping og erhvervslivet ikke blev informeret, før mødet på volden fandt sted, svarer Nyborg:
»Fordi det ikke er Fredericia Shopping, der bestemmer, hvem jeg snakker med.«
Han tilføjer:
»Det samarbejde, jeg har med dig, eller med Fredericia Dagblad, eller Danmark CTV, det er jo kun mig, der bestemmer det. Det er jo ikke Fredericia Shopping. Jeg er valgt af borgerne i den her by – ikke af Fredericia Shopping.«
Udtalelsen illustrerer den socialdemokratiske udvalgsformands holdning: at han alene afgør, hvem han kommunikerer med – uanset erhvervslivets reaktioner eller kommunens samarbejdspartnere.
Mødet på volden – og formålet
John Nyborg fastholder, at mødet på volden var en neutral orientering:
»Det var det helt sikkert. Det var at vise, hvor flot det hele bliver, og hvordan arbejdet var.«
Men i erhvervslivet blev artiklen opfattet anderledes.
Fredericia Shoppings daværende formand, Jesper Hansen, har sagt, at artiklen blev oplevet som et forsøg på at forstumme kritikken, mens butikkerne fortsat kæmpede med faldende omsætning.
Nyborg afviser den udlægning:
»Det var ikke noget med at imødegå nogen kritik,« siger han.
“Jeg har ikke fået henvendelser fra nogen”
På spørgsmålet om, hvordan han vil genoprette tilliden til erhvervslivet, svarer Nyborg:
»Hvis der er et tillidsbrud, det ved jeg ikke, om der er. Jeg har ikke fået henvendelser fra nogen andre.«
Han tilføjer, at han ikke ønsker at fortsætte debatten offentligt:
»Jeg ved, at Jesper har udtalt sig igennem jeres avis. Jeg er egentlig blevet enig med Jesper om, at vi ikke har udtalt os omkring hinanden igennem AVISEN, og det holder jeg op med at gøre. Så jeg håber, der stadigvæk er tillid til, at vi kan samarbejde. Det har byen behov for.«
“Er det endnu en af Jespers konklusioner?”
I en intern mail til direktør Morten Christensen skrev John Nyborg:
»Er det det, som vitterligt kan trækkes ud af det svar og møde, som er afholdt med Jesper – eller er det endnu en gang Jespers konklusion?«
Det var denne formulering, der i første omgang satte gang i debatten om tonen i Fredericia Kommune.
Ifølge Nyborg var mailen dog ikke ment hånligt:
»Der mener jeg, at Morten Christensen har haft et møde med Midtbyudvikling sammen med Jesper. Og der er det Jesper, der skriver og siger, at det her er en stor kritik af forvaltningen. Og det har Morten sagt, at det passer ikke. Så det er faktisk et spørgsmål ind til Morten – er det virkelig det, du har sagt? Det er for at få bekræftet, at det ikke er det,« forklarer han.
Et billede på en større kultur
Sagen om Danmarksporten har udviklet sig til mere end en debat om byggeri og tidsplaner. Den viser et kommunalt klima, hvor dialogen mellem erhvervsliv og politikere er blevet til et spørgsmål om kontrol, loyalitet og magt.
Med ordene »Det er ikke Fredericia Shopping, der bestemmer, hvem jeg snakker med« gjorde den socialdemokratiske udvalgsformand det klart, at han selv afgør, hvem han ønsker at samarbejde og kommunikere med – ikke byens erhvervsorganisationer.
Læs også














