Sporene mellem Fredericia og Padborg får i den kommende tid et grundigt løft, som skal sikre, at banen er klar til togdrift i mange år frem.
Den 12. september går Banedanmark i gang med at udskifte skinner, sveller og sporskifter på strækningen, og samtidig bliver skærverne, som er fundamentet under sporet, renset.
Fornyelsen er nødvendig for at opretholde en stabil togdrift, og det giver desuden bedre mulig for, at man kan udnytte fordelene i det nye digitale signalsystem, som udrulles i Danmark i disse år.
– Jernbanen mellem Fredericia og Padborg er efterhånden godt slidt, for der kører hver dag masser af passager- og godstog på strækningen. Når vi fornyer sporene, bidrager det til en mere stabil togdrift, fordi der vil opstå færre fejl i spor og sporskifter. Det er godt for passagererne, som vil opleve øget komfort og færre forsinkelser, siger anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen.
Fornyelsen af strækningen vil påvirke togdriften på strækningen fra den 12. september frem til midten af december. Blandt andet vil der, mens arbejdet står på, køre lidt færre tog end sædvanligt.
Sporfornyelsen betyder, at der kun vil køre tog i ét spor ad gangen, mens man arbejder i det andet spor. Fra den 12. september til den 31. oktober er det ene spor spærret mellem Fredericia og Lunderskov, og det samme er tilfældet mellem Lunderskov og Tinglev fra den 5. oktober til den 9. december. I enkelte weekender vil der desuden være totalspærret fra sent lørdag aften til tidlig søndag morgen, hvor de få aflyste afgange erstattes af togbusser.
– Vi er glade for at kunne give strækningen et tiltrængt løft, men vi er også klar over, at det kan komme til at forstyrre i de kommende måneder. Vi gør selvfølgelig, hvad vi kan, for ikke at støje og støve, og vi har lagt spærringerne, så togdriften så vidt muligt kan opretholdes, siger Jørn H. Jacobsen.
Passagerer opfordres til at planlægge rejsen på Rejseplanen og holde sig opdateret på rejsen i “Mit Tog”-appen. Passagerer kan desuden finde mere information på DSB’s hjemmeside.
Banedanmark skal blandt andet:
- Udskifte skinner og sveller på 17,6 km spor
- Rense skærverne på 21,5 km spor
- Sænke sporet under 3 broer
- Etablere kantbjælkeforhøjelse og ballastsikring på ni broer
- Forny afvanding på 2,1 km spor