Fredericia Kommunes skoler står over for store udfordringer, når det kommer til at løfte alle elever til et niveau, der matcher eller overgår landsgennemsnittet. Som næstformand i Børne- og Skoleudvalget har Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten en klar holdning til, hvordan kommunen bør håndtere disse udfordringer.
Hun peger på løfteevnen som en central måling af skolernes succes og understreger nødvendigheden af en mere retfærdig fordeling af ressourcerne mellem almindelige og specialiserede undervisningstilbud.
– Jeg tænker, at det væsentligste er løfteevnen, altså hvordan karaktererne er i forhold til det forventede niveau. Der er tale om forskellige elevgrupper, så man kan ikke direkte sammenligne dem; man skal i stedet se på deres udgangspunkt. Det er også en af grundene til, at vi har fastlagt rammerne for folkeskolen, og hvorfor vi laver denne nye budgetmodel, som skal sikre almenområdet. Vi har set, hvordan det er blevet udhulet gennem årene, og det påvirker især de elever, der har brug for støtte i undervisningen, da de risikerer ikke at få den nødvendige hjælp, hvilket igen påvirker karaktergennemsnittet, siger Cecilie Roed Schultz.
Med dette fokus på løfteevnen fremhæver Roed Schultz, at det ikke kun handler om de elever, der klarer sig godt i skolen, men også om dem, der kæmper med at nå op til de grundlæggende færdigheder i dansk og matematik. Hun påpeger, at det er særligt afgørende, at eleverne består disse kernefag, da det er fundamentet for deres videre uddannelse og livsmuligheder.
– Når det kommer til forskellen mellem en karakter på 7 eller 10, kan man sige, at det er vigtigt, men det er særligt afgørende, om man består i dansk og matematik, både skriftligt og mundtligt. Vi har stadig en stor andel elever, der ikke består disse fag, og det gør det meget sværere for dem at få en uddannelse, hvilket i sidste ende kan være ødelæggende for deres fremtid. Vi gør virkelig ikke eleverne nogen tjeneste ved ikke at hjælpe dem, der har svært ved at bestå, så det er helt klart et fokus, vi bør have, og som jeg håber, vi med det nye budgetforlig kan understøtte bedre, forklarer Cecilie Roed Schultz.
Cecilie Roed Schultz mener, at for at kunne træffe de rette beslutninger, er det nødvendigt at forstå de underliggende data og baggrunde for skolernes præstationer. Derfor ser hun det som en del af sin opgave at dykke dybere ned i tallene og forstå de faktorer, der påvirker elevernes præstationer.
– Det kræver, at jeg får mulighed for at dykke lidt mere ned i tallene og drøfte det med forvaltningen, for eksempel med skolechefen, for at forstå, hvad der ligger bag disse tal, i stedet for at jeg forsøger at analysere det på egen hånd, siger Cecilie Roed Schultz.
Roed Schultz adresserer også forskellene mellem privatskoler og folkeskoler. Hun peger på, at privatskoler har den fordel, at de kan vælge, hvilke elever de optager, og dermed undgå elever med særlige behov, som ofte kræver ekstra ressourcer. Dette kan føre til, at elever, som tidligere har gået på privatskoler, overgår til folkeskolerne, når deres støttebehov ikke længere kan imødekommes på privatskolerne, hvilket kan påvirke karaktergennemsnittet i folkeskolerne.
– Jeg skal ikke kunne sige, om privatskolerne gør det anderledes, men som privatskole har man i hvert fald den fordel, at man kan vælge, hvem man ønsker at optage, og man er ikke forpligtet til at optage alle, der ønsker at gå der. Det betyder også, at hvis man har nogle elever, som har svært ved nogle ting, kan man godt sige til dem og deres forældre, at man har svært ved at imødekomme deres behov. Det betyder, at vi indimellem får elever, som tidligere har gået på en privatskole, men som kommer over til os, fordi de har et støttebehov, der ikke længere kan dækkes på privatskolen. Det kan være med til at påvirke karaktergennemsnittet, siger Cecilie Roed Schultz.
På trods af disse udfordringer ser Cecilie Roed Schultz positivt på de skridt, der er taget i det nye budgetforlig, hvor der er afsat midler til at styrke de boglige fag og sikre, at eleverne får den nødvendige støtte til at bestå.
– Vi har arbejdet målrettet med dette igennem flere år, og jeg vil også sige, at i det budgetforlig, vi netop har vedtaget, har vi skrevet ind, at vi skal styrke de boglige fag. Det handler både om at støtte de elever, der har særlige behov, den brede mellemgruppe, og de elever, der generelt har brug for ekstra hjælp, slutter Cecilie Roed Schultz.
Med dette fokus på både løfteevnen og en retfærdig fordeling af ressourcerne viser Cecilie Roed Schultz og Enhedslisten, at de er engagerede i at sikre, at alle elever i Fredericia får de bedste muligheder for at lykkes i deres skolegang og videre i livet.