I den maritime uddannelsessektor hersker der nogle unikke forhold, forklarer Jens Færgemand Mikkelsen, rektor for Fredericia Maskinmesterskole. Her er optaget kun begrænset af hvor mange der kan være i værkstedet. I forhold til ansøgninger til disse uddannelser melder Mikkelsen dog stadig om nogle udfordringer

– Maritime uddannelsesinstitutioner er ikke dimensioneret som andre uddannelser. Den primære begrænsning er faktisk klasseværelsets størrelse. Vi vil dog gerne have så mange studerende ind som muligt, forklarer han.

Det er ingen hemmelighed, at antallet af ansøgere til de maritime uddannelser kan være beskedent. Sidste år var særligt udfordrende, hvor antallet af ansøgninger særligt i Esbjerg og Sønderborg faldt under vores forventninger. Esbjergs situation vakte særlig bekymring.

Ikke desto mindre bør det understreges, at de studerende, der vælger at gennemføre uddannelserne, står overfor lovende jobudsigter. Arbejdsløsheden i disse brancher er tæt på nul, og de startlønningerne ligger i top 10 blandt alle uddannelser. Karriereprospekterne for de uddannede er altså exceptionelt lyse.

Uddannelserne spiller en essentiel rolle i den grønne omstilling. Vores maritime sektor er en af nøglesektorerne i bekæmpelsen af CO2 udvikling , da det netop er vores maskinmestre, der har ansvaret for at optimere og drive de grønne teknologier.

Mikkelsen lægger særlig vægt på Fredericia, der er blevet et epicenter for grøn energi i Danmark. Byen har omfavnet den grønne omstilling, hvilket skaber en pulserende atmosfære af innovation og bæredygtighed. Det gør Fredericia til et attraktivt sted for potentielle studerende, der er interesseret i at være en del af den grønne omstilling.

– Fredericia har sat Power-to-X og den grønne omstilling i absolut centrum for byens udviklingsstrategi. Det intense fokus på bæredygtighed og fremtidens energiløsninger har skaber et godt fundament for studerende, der brænder for at være en del af løsningen på vores globale klimaudfordringer, forklarer Mikkelsen.

Jens Færgemand Mikkelsen, Rektor Fredericia Maskinmester Skole. Foto: FMS

Han fremhæver endvidere succesen i Sønderborg, hvor de har formået at fordoble optaget på maskinmesteruddannelsen. En bemærkelsesværdig præstation, der viser styrken og potentialet i det nye program, og giver os en idé om, hvad fremtiden kan bringe for de maritime uddannelser i hele Danmark. Fredericia Maskinmesterskole har også set en stigning i optag.

– Fredericia har oplevet en sund stigning i antallet af maskinmesterstuderende. Fra 20 studerende i 2022 er vi sprunget op til 30 i 2023. Det er en kapacitet, vi faktisk gerne vil have udnyttet til fulde, men sjældent når. Der er plads til cirka 32 studerende i værkstedet, det er første gang siden 2020, vi kommer så tæt på at fylde pladserne. Det er en udvikling, vi er rigtig stolte af, uddyber Mikkelsen.

For fremtiden er Jens Færgemand Mikkelsen optimistisk og ser nuet som et gyldent vindue for maskinmesteruddannelsen.

– Vi har et gyldent vindue nu. Vi skal markedsføre os nu. Maskinmesteren er nøglen til den grønne omstilling. Når ingeniørerne har bygget alle de store anlæg, så er det maskinmesteren, der kommer til at drifte dem. Hvordan man håndterer CO2 og begynder at producere CO2, siger han.

Maskinmestre vil i følge Jens spille en markant rolle i den grønne omstilling, og de fantastiske jobmuligheder der er skal bare frem i lyset.

– Tager man bare fat i Energinet, så har de nok 200 maskinmestre. Der er virkelig nogle fede jobs derude, som er udforende og som kommer til at være toneangivende for fremtiden. I Fredericia ligger vi lige i nåleøjet både demografisk, men også i udviklingen med drivende aktører som Crossbridge og Everfuel.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her