Fredericias budgetproces har været præget af kritik og forvirring, ifølge løsgænger Karsten Byrgesen. Byrgesen giver en kritisk vurdering af, hvordan budgetdiskussionerne er blevet håndteret og offentliggjort.
Der er sagt og skrevet meget om budgetprocessen i Fredericia. Nu kommer Karsten Byrgesen på banen og kommer med en holdning til emnet, der har været overladt til det enkelte udvalg.
– Det ville være ideelt, hvis vi kunne opnå et resultat, hvor udvalgenes budgetter balancerer. Men vi må spørge os selv, hvem der sidder i udvalget, siger Byrgesen.
Han påpeger, at ikke alle partier er repræsenteret i de relevante udvalg, hvilket skaber problemer for beslutningstagningen. Ifølge Byrgesen er det problematisk, at beslutninger træffes i udvalg, der ikke har en klar forbindelse til de øvrige udvalg eller til den overordnede prioritering.
– Ideen om at ændre udvalgenes rolle er god, men måden det er blevet gennemført på, skaber forvirring. Resultatet er, at vi i udvalgene præsenterer, hvad vi vil støtte og hvad vi ikke vil støtte. Disse udtalelser bliver derefter præsenteret som beslutninger, men det er ikke nødvendigvis det, der ender med at blive besluttet, siger Karsten Byrgesen.
Byrgesen nævner et konkret eksempel med Kultur- og Idrætsudvalget, som foreslår nedskæringer på nogle aktiviteter, samtidig med at de ønsker at holde Radio Mælkebøtten åben. Han påpeger, at andre udvalg måske ikke er enige i disse forslag, og at den overordnede prioritering kan ændre sig.
– Dette betyder, at vi sender et budskab til borgerne, som vi ikke kan garantere, da forhandlingerne ikke er startet. Det er en stor del af problemet, siger Byrgesen.
Byrgesen kritiserer også den manglende åbenhed i processen.
– Det er fint, at vi som udvalg kan diskutere økonomi, men det er problematisk, når beslutninger offentliggøres, før de er endeligt vedtaget. Det skaber misforståelser og fejlinformation, og kan resultere i, at nogle er tilfredse, mens andre er utilfredse eller forvirrede. Dette skaber en situation, hvor det ser ud som om, alle beslutninger allerede er truffet, selvom de ikke er det, forklarer Karsten Byrgesen.
Han mener, at processen burde have været ændret, så alle parter kunne blive hørt, før udvalgene begyndte deres arbejde.
– Det ville have været bedre at holde alt lukket, indtil vi havde alle resultater og kunne starte forhandlingerne baseret på et færdigt grundlag. Men forhandlingerne starter først i september, og indtil da er det ikke muligt at få en korrekt forståelse af, hvad der er besluttet. Det er en skuffende situation, hvor det ser ud som om, vi allerede er færdige, men i virkeligheden er vi ikke tæt på at være færdige, siger Karsten Byrgesen.
Byrgesen har givet kommunaldirektøren besked om sine bekymringer, selvom han ikke er med i Økonomi- og Erhvervsudvalget, der godkendte processen.
– Jeg synes, at det var en god idé at lade udvalgene arbejde separat i starten, men det er problematisk, at det offentliggøres, som om det allerede er vedtaget. Byrådet er den eneste, der kan træffe endelige beslutninger, efter forhandlinger er afsluttet, og det er her, de egentlige beslutninger vil blive truffet, fortæller Karsten Byrgesen.
Han kritiserer også forvaltningen for ikke at pege på besparelser i deres eget område.
– Forvaltningen har foreslået en række områder, hvor der kan spares, men har ikke selv peget på besparelser i deres eget område. Jeg mener, at forvaltningen skal kigge kritisk på deres egne udgifter, ligesom man ville gøre i en virksomhed, der står over for økonomiske udfordringer, siger Byrgesen.
Byrgesen afslutter med at understrege, at borgerne kan finde det forvirrende at få information om beslutninger, som ikke er endeligt besluttet.
– Det er et problem, at vi er i en situation, hvor alt ser ud til at være afsluttet, selvom vi faktisk ikke er kommet langt i forhandlingerne. Ideen med at åbne processen for offentligheden er god, men måden det er blevet gjort på, er problematisk. Vi har ikke forhandlet noget på plads endnu, og det er det, der skaber problemer, slutter Karsten Byrgesen.