Karsten Byrgesen, løsgænger i Fredericia Byråd, retter en skarp kritik mod den netop vedtagne kommuneplan, der nu er sendt i høring. Han var ikke selv til stede ved det byrådsmøde, hvor planen blev godkendt, men havde på forhånd markeret sin modstand og afgivet en mindretalsudtalelse. Byrgesen beskriver planen som problematisk på flere områder og ser den som et svigt over for borgerne i kommunen.
For Byrgesen er det særligt udsigten til en tredje Lillebæltsforbindelse, der vækker bekymring. Han mener, at projektet vil få alvorlige konsekvenser for både mennesker og natur i Fredericias bydele. Byrgesen fremhæver blandt andet, hvordan projektet vil føre til ekspropriationer af både virksomheder og private ejendomme, og hvordan etableringen af en ny motorvej og jernbane vil skabe omfattende forstyrrelser.
– De politikere, der har godkendt kommuneplanen, bør tænke sig om en ekstra gang. For mig er det uhørt, at den nye kommuneplan giver grønt lys for en tredje Lillebæltsforbindelse. Den såkaldte tredje parallelforbindelse er en varig trussel mod mennesker, dyr og sundheden i bydelene Snoghøj, Erritsø, Sanddal og Taulov, siger han. Han beskriver det som et “inferno af sygdomsfremkaldende støj og vejstress” og opfordrer byrådet til at overveje de langsigtede konsekvenser.
Udover kritikken af forbindelsen peger Byrgesen også på, hvad han ser som en tendens til at nedprioritere borgernes interesser. Han opfordrer dem, der vil blive påvirket af projekterne, til at gøre deres modstand tydelig. Han fremhæver det stærke fremmøde fra borgerne i Herslev, der under byrådsmødet gav deres utilfredshed til kende over udsigten til at blive omringet af vedvarende energianlæg som solcelle- og vindmølleparker. Herslev-borgerne viste, ifølge Byrgesen, hvad der er muligt, når man samler kræfterne.
– I borgerne i de berørte bydele må melde jeres modstand meget klart ud. På byrådsmødet mødte landsbyen Herslev talstærkt og kampberedt op. Nu er det Sanddal, Erritsø, Snoghøj og Taulovs tur, siger han og opfordrer til handling.
Byrgesen stiller også spørgsmål ved selve beslutningsprocessen omkring kommuneplanen. Med sine næsten 1500 sider er planen omfattende, og han tvivler på, om alle politikere har haft mulighed for at sætte sig ordentligt ind i detaljerne. Alligevel blev planen vedtaget. “Det er nærliggende at spørge, om alle politikere virkelig har sat sig ind i planen. De vil nok påstå det, men uvidenhed om planens indhold fritager ikke for ansvar,” siger han. Han understreger dog, at der også findes positive elementer i planen, men at de bliver overskygget af de alvorlige konsekvenser, som han frygter for Fredericias borgere og bydele.
Samtidig retter Byrgesen en bredere kritik mod den politiske kultur i Fredericia. Han mener, at Socialdemokratiets sammenbrud i kommunen er et udtryk for en magtfuldkommenhed, der i årevis har skadet byen. Ifølge ham er det tid til et opgør med den måde, politik føres på, og han ser kommuneplanen som endnu et eksempel på en politik, der ikke tager hensyn til borgernes interesser.
– Socialdemokratiets sammenbrud i Fredericia kalder på at samle kræfterne, der vil standse nedturen for byen, skabe ro og sende Fredericia og vores mange aktive borgere, foreninger og erhvervsliv et klart signal om nye tider, siger han. For Byrgesen handler det om at bringe ordentlighed, troværdighed og ærlighed tilbage til kommunens beslutninger.
Han slutter med en række klare tilkendegivelser, der opsummerer hans visioner for Fredericia.
– Jeg siger nej til en tredje Lillebæltsforbindelse og til at spærre vores landsbyer og natur inde med vindmølle- og solcelleparker. Samtidig siger jeg ja til grøn omstilling, bedre sundhedsvæsen, social retfærdighed, bedre undervisning og en økonomisk ansvarlig forvaltning af skattekronerne, siger han.
Byrgesen ser kommuneplanen som en mulighed for at skabe en vigtig debat frem mod kommunalvalget i 2025. Han opfordrer borgerne til at engagere sig og stille krav til politikerne, så Fredericia kan bevæge sig mod en fremtid, hvor beslutningerne træffes i tættere dialog med dem, det hele handler om: borgerne.