Fredericia Kommune har med initiativet TRIVSEL+ arbejdet for at forbedre trivsel blandt børn og unge, men nye målinger viser, at der stadig er udfordringer, især blandt pigerne. Venstres medlem af Børne- og Skoleudvalget, Pernelle Jensen, udtrykker stor bekymring over de nyeste trivselsdata og peger på nødvendigheden af at tage yderligere handling.

Pernelle Jensen påpeger, at den seneste trivselsmåling viser en bekymrende tendens blandt eleverne i Fredericias skoler:

– Vores tal siger, at vi har udfordringer, og de viser, at trivslen blandt eleverne falder. Især pigerne mistrives, både socialt og fagligt. Drengene ligger omkring landsgennemsnittet, men pigerne gør det ikke. I den gruppe af elever, der tidligere trivedes godt, ser vi en faldende tendens, og det bekymrer mig. Vi misser nogle elever, som tidligere har haft god trivsel, og jo tættere de falder på udskolingen, desto mere bekymrende er det, da de skal videre på en ungdomsuddannelse, siger Pernelle Jensen.

Jensen tilføjer, at også karaktergennemsnittet i Fredericia ligger under landsgennemsnittet, hvilket forstærker bekymringen:

– Det er en dobbelt udfordring, når både trivsel og faglige resultater halter, siger Jensen.

Behov for eksterne indsigter og handling

For at adressere disse udfordringer har kommunen de seneste år forsøgt at oprette flere mellemformer i skolerne, hvilket har hjulpet på inklusionstallene. Alligevel er der en bekymring over den faldende trivsel, et lavt karaktergennemsnit og en stadig høj inklusion, selvom den er faldende.

– Det synes jeg er dårligt, og vi skal gøre noget ved det, siger Jensen.

Derfor støttede Venstre i foråret beslutningen om at lave en kvalitetsanalyse af folkeskolen, hvor eksterne eksperter skal gennemgå skolerne og komme med anbefalinger til forbedringer.

– Vi har brug for, at eksterne ser på vores folkeskole og giver os gode råd til, hvordan det bliver bedre. Vi skal have inspiration udefra, forklarer Jensen.

Jensen understreger også, at der er planlagt et møde, hvor trivsel vil blive sat på dagsordenen, og forvaltningen skal præsentere mulige handlingsinitiativer:

– Vi har bedt om at få trivsel på dagsordenen på et senere møde, hvor forvaltningen skal præsentere mulige handlingsinitiativer, så vi kan træffe en beslutning om at håndtere den her bekymrende måling, siger Venstre-kvinden.

TRIVSEL+ som en del af løsningen

TRIVSEL+ er allerede implementeret i både dagtilbud og skoler, og der er planer om at rulle det ud på 16+ området og familieområdet. Formålet med TRIVSEL+ er at hjælpe børn og unge i mistrivsel ved at have en smidig, hurtigt reagerende og systematisk samarbejdsform, der går på tværs af forvaltninger, afdelinger, døgn og personer i Fredericia.

De foreløbige resultater fra TRIVSEL+ viser, at samarbejdsformen hjælper flere børn og unge ud af mistrivsel hurtigere, end det tidligere er lykkedes.

– TRIVSEL+ fungerer rigtig godt, fordi de relevante tværfaglige samarbejdspartnere er samlet fra starten og arbejder ud fra en fælles handleplan, som både forældre og barn/ung er med til at lave. Ledere og medarbejdere ved, hvor de skal gå hen med en bekymring, og hvordan de handler hurtigt og effektivt, siger Jensen.

Udfordringer med TRIVSEL+ og næste skridt

Selvom TRIVSEL+ viser gode resultater, er der også udfordringer. Nogle ledere oplever, at det kan være administrativt tungt at starte et forløb op, og der er behov for at finde en smidigere samarbejdsform, når der ikke er brug for en tværfaglig indsats, men støtte fra én faglig samarbejdspartner. Derudover arbejdes der på at sikre et mere effektivt samarbejde mellem det forebyggende område og myndighedsområdet.

– Vi har allerede identificeret nogle fokusområder, hvor vi kan gøre det bedre, og det er helt forventeligt i et stort forandringstiltag som TRIVSEL+. Men vi skal fortsætte med at arbejde på at løse disse udfordringer, så vi kan hjælpe flere børn og unge hurtigere, siger Pernelle Jensen.

Fremtiden for Fredericias skoler

Pernelle Jensen er fast besluttet på, at der skal handles på de bekymrende trivsels- og faglige resultater i Fredericias skoler.

– Vi kan ikke acceptere, at elever mistrives, og at deres faglige niveau er lavere end det, vi ved, de er i stand til. Vi skal tage hånd om de her udfordringer, og vi skal have trivsel og læring til at gå hånd i hånd, afslutter Jensen.