POLITIK. Mens mange borgere taler om Fredericia Midtby som en labyrint, er Venstres byrådsmedlem Pernelle Jensen mest optaget af én ting – at børnene, der cykler til skole gennem midtbyen, kan komme trygt frem. For hende er det afgørende, at midtbyens udvikling prioriterer de bløde trafikanter, også selv om det betyder, at parkeringspladser forsvinder.

»Jeg har kæmpet for en sikker skolevej i rigtig lang tid. Allerede under sidste valg stod jeg i krydset ved de to skoler i midtbyen, hvor børn cykler ind og ud mellem parkerede biler. Det er farligt, og derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu i budgettet har afsat penge til at lave to cykelstier på begge sider af vejen fra 2027. Det bliver en kæmpe forbedring,« siger hun.

For Pernelle Jensen handler debatten ikke kun om fremkommelighed og parkering, men om børns sikkerhed i hverdagen.

»Det er jo ikke bare en teknisk detalje. Det handler om, at små børn hver dag skal kunne cykle i skole uden at risikere at blive klemt inde mellem biler. Derfor er det helt afgørende, at vi prioriterer sikre cykelstier,« siger hun.

Hun fremhæver, at der allerede er lavet sikre skoleveje til mange andre skoler i kommunen, og at det nu er på tide, at de to midtbyskoler får den samme tryghed.

Parkeringspladser og erhvervslivet

Kritikere peger på, at når cykelstierne etableres i Købmagergade, forsvinder samtlige parkeringspladser. Det kan gøre det svært for ældre og gangbesværede at komme til butikkerne. Men Pernelle Jensen mener, at der findes løsninger.

»Jeg ved godt, at der bliver fjernet parkeringspladser, men jeg tror også, at vi skal se på de muligheder, der stadig er. Der kører stadig busser gennem midtbyen, og de er gratis. Det betyder, at hvis man ikke selv kan parkere tæt på, så kan man tage bussen. Jeg synes faktisk, det er en rigtig god løsning, som vi allerede har fået på plads,« siger hun.

Hun understreger, at teknisk udvalg i 2026 skal arbejde videre med at finde alternative parkeringspladser, og at Venstres ordfører Kenny Bruun Olsen har særligt ansvar for at følge det arbejde tæt. »Det er delt sådan op i Venstre, at vi har forskellige områder, vi dykker ned i. For mig har skolevejen været den vigtigste kamp, og den er jeg rigtig glad for, at vi nu har fået på plads,« siger hun.

Et spørgsmål om prioritering

For Jensen er det tydeligt, at der ikke findes løsninger, hvor alle bliver tilfredse. Men hun ser ingen vej uden om at give børnene en tryg skolevej, selv om det betyder, at bilisterne skal ændre vaner.

»Når vi kigger på, hvordan midtbyen udvikler sig, så er det en balance mellem parkering og cyklisme. Men hvis vi skal vælge, så må vi altid vælge sikkerheden for børnene først. Det er den vigtigste prioritet,« siger hun.

Hun påpeger, at parkeringspladser kan findes andre steder, men en tryg skolevej kan ikke udskydes. »Det er derfor, jeg er så glad for, at vi har taget beslutningen nu, selv om det først bliver færdigt i 2027. For det viser, at vi tager børns sikkerhed alvorligt,« siger hun.

En ny måde at tænke midtbyen på

Selv om hun overlader de tekniske detaljer om ensretninger og parkeringsplaner til sine kolleger i Venstre, mener Pernelle Jensen, at midtbyen står over for et vigtigt kursskifte.

»Jeg synes, det bliver rigtig godt med den sikre skolevej. Det er selvfølgelig en forandring, og det betyder, at nogle borgere skal vænne sig til nye måder at komme ind til midtbyen på. Men jeg tror, det er en nødvendig udvikling, hvis vi skal skabe en by, hvor det er trygt at færdes – også for børnene,« siger hun.

Midtbyen i fremtidens Fredericia

For Jensen handler midtbystrategien i bund og grund om at skabe en by, hvor alle kan færdes – men hvor børns sikkerhed er den røde tråd.

»Vi kan altid diskutere parkeringspladser og ensretninger. Men det, der betyder mest for mig, er, at vi skaber en tryg skolevej. Og når vi samtidig har gratis busser, så har vi faktisk et godt fundament for at få det hele til at hænge sammen,« siger hun.