POLITIK. Lukningen af Danmarks Port har skabt debat og frustration i Fredericia. Flere aktører, herunder Fredericia Shopping, Grundejerforeningen og lokale erhvervsdrivende, har kritiseret, at de ikke blev inddraget, før beslutningen blev truffet. Medlemmer af Teknisk Udvalg har nu reageret på sagen, og byrådsmedlem for Danmarksdemokraterne, Palle Dahl, erkender, at processen kunne have været bedre – men han fastholder, at lukningen var nødvendig og uundgåelig.
«Det handler meget om at få det gjort, fordi Danmarks Port var i så dårlig stand. Så der blev truffet en beslutning om, at det skulle gøres nu her, inden julehandlen gik i gang, fordi det skal være færdigt i november,» siger Palle Dahl.
Han fortæller, at udvalget fik at vide, at det var det bedste tidspunkt for arbejdet. «Forvaltningen har informeret os om, at det var nu, det skulle ske. Det var det bedste tidspunkt, så vi generer mindst muligt. Selvfølgelig kan det give udfordringer, men det skulle gøres.»
Da han bliver spurgt, om der blev lavet en konsekvensvurdering af, hvad lukningen ville betyde for byen og erhvervslivet, svarer han: «Ja, det har forvaltningen gjort. Vi er blevet informeret om, at det var det bedste tidspunkt, og at det skulle gøres nu. Men man kan jo ikke 100 procent sige, hvor stor konsekvens det vil få for erhvervslivet.»
Han tilføjer, at udvalget har truffet beslutningen på baggrund af de faglige oplysninger, de har fået. «Vi går stærkt ud fra, at det, vi fik forelagt i Teknisk Udvalg, var det faglige grundlag. Vi fik at vide, at det her var det bedste tidspunkt, så vi generer mindst muligt.»
Palle Dahl anerkender dog, at beslutningen skaber et pres. «Ja, det kan godt give lidt udfordringer. Så får vi da godt nok et cirkus. Så får vi et cirkus foræret, som kommer til at stå i alverdens medier. Og det er jo så der, hvor vi har vores hængeparti – hvad gør vi med det?»
På spørgsmålet om, hvorvidt Teknisk Udvalg har bedt forvaltningen om at undersøge alternative løsninger, svarer han: «Ja, det har vi snakket om, men det kunne ikke lade sig gøre. Vi spurgte, om man kunne nøjes med at have trafikken halvvejs igennem, men det kunne ikke lade sig gøre.»
Forklaringen er ifølge Dahl den måde, Danmarks Port er konstrueret på. «Den måde, den er bygget op på, betyder, at man skulle have jernbuerne pillet ud henover, og så er det unødvendigt at spærre hele muligheden af på én gang. Det kunne ikke lade sig gøre på andre måder.»
Han afviser også, at natarbejde eller midlertidige adgangsveje kunne have været en løsning. «Det var ikke muligt. Vi spurgte ind til det på sidste møde i Teknisk Udvalg – om man kunne lave en hængestillads eller noget. Det kunne ikke lade sig gøre på grund af konstruktionen i broen.»
Da snakken falder på de erhvervsdrivende, der melder om omsætningsfald på op til 20 procent, siger Palle Dahl: «Det er trist, hvis det passer, men er det reelt 20 procent? Det er svært at sige. Hvis vi antager, at der er kommet et fald, så er det selvfølgelig ærgerligt, men vi skulle jo have lukket Danmarks Port uanset hvad.»
Han fortsætter: «Det er en konsekvens, der følger med. Det er den pris, vi må betale. Danmarks Port er bevaringsværdig, og den skal vedligeholdes og renoveres. Vi kan ikke komme udenom det. Og det har altid konsekvenser, når man laver noget på en af byens indfaldsveje.»
På spørgsmålet om, hvorvidt erhvervslivet bare må bære over med det, svarer han: «Vi kan ikke gøre noget ved det, Julie. Vi kan ikke lade være med at lave den, for så kan vi ikke køre igennem, og vi kan heller ikke færdes rundt, når tilstanden er så dårlig. Hvad skulle man ellers gøre?»
Når han ser tilbage på forløbet, erkender han, at kommunikationen kunne have været bedre. «Jeg ville gerne have haft lidt mere belysning på, hvorfor vi var nødt til at spærre hele området af på én gang. Det kunne vi godt have gjort bedre fra forvaltningens side.»
Om kommunikationen med de erhvervsdrivende siger han: «Det er den samme information, som borgerne har fået. Vi har en situation, hvor Danmarks Port er gået i forfald, og det skal udbedres. Jeg går ud fra, at Teknisk Forvaltning har underrettet erhvervslivet om, at vi var nødt til at lukke. Jeg er sikker på, at de har meddelt, at det ville ske i en given periode, fordi vi ikke kunne gøre det på andre måder.»
For Palle Dahl handler sagen om at få arbejdet færdigt så hurtigt som muligt. «Det skulle gøres nu. Porten var i så ringe stand, at det var farligt at færdes igennem. Derfor måtte vi tage beslutningen og lukke. De sagde, at arbejdet ville tage omkring to måneder, og det håber jeg, holder. Det er en konsekvens, men det er også en nødvendighed.»