POLITIK. Når man bevæger sig gennem Fredericia Midtby, er det blevet en udfordring at finde vej. Nye ensretninger, fjernede parkeringspladser og skiftende regler gør, at flere borgere taler om byen som en labyrint. For byrådsmedlem Palle Dahl fra Danmarksdemokraterne er det ikke bare en overdrivelse – han mener, at problemet kan blive endnu større, hvis ikke tempoet i planlægningen sættes ned, og så er han meget enig i betegnelsen: Fredericia Labyrint.

»Ja, og det bliver værre endnu. De vil jo gerne have så mange ensretninger som muligt. Konsulentfirmaet fra Aarhus mener, der skal være så mange ensrettede gader som muligt, og så er der jo slet ingen, der kan finde ud af det,« siger han.

Palle Dahl mener, at borgernes oplevelse af kaos i gadebilledet er reel. En simpel gå- eller køretur bekræfter alle i, at de borgere, der sætter fokus på kaoset i Fredericia, har ret.

»Så laver de en strækning med ensretning, så begge veje igen. Ensrettet i nogle af gaderne, og så kan du ikke komme igennem. Det er en total labyrint, det har borgerne ret i,« siger han.

Han understreger, at ændringerne allerede nu skaber forvirring, og at det forstærker indtrykket af en midtby, hvor planlægningen ikke hænger sammen.

Parkeringspladserne og de ældre

Et af de store temaer i debatten er parkeringspladserne. Mange borgere oplever, at det er blevet sværere at parkere tæt på butikkerne. Men Palle Dahl deler ikke helt den bekymring.

»Vi mangler altså ikke parkeringspladser i Fredericia, det gør vi ikke. Selvfølgelig kan man da godt sige, at jeg ikke kan holde lige der, hvor jeg vil, og så skal jeg gå ti meter. Men det er jo ikke et stort problem. Det er klart, at for de svagtgående og de handicappede er det en udfordring, og der skal vi lave flere handicappladser. Det er vi opmærksomme på i Teknisk Udvalg,« siger han.

Palle Dahl peger på, at kommunen allerede overvejer at omdanne tidligere taxaholdepladser til handicapparkering, da de stort set ikke bliver brugt. »Vi har ingen taxaer i byen alligevel, så hvorfor reservere pladser til noget, der ikke eksisterer. Lad os lave dem om til handicappladser,« siger han.

Millionerne og risikoen ved hastværk

Kritikken af midtbyplanen handler ikke kun om parkeringsforhold, men også om økonomi. Mange borgere spørger, hvorfor der bruges så mange millioner på et projekt, der opleves som kaotisk.

»Vi er ikke begyndt at bruge så mange millioner endnu. Vi er stadigvæk i gennemtænkning. Jeg har den holdning, at hastværk er lastværk. Det skal gennemtænkes, for har vi først brugt pengene, så kan vi ikke bruge dem igen. Du kan bruge penge én gang,« siger Dahl.

Han mener, at byrådet skal slå koldt vand i blodet og sikre, at beslutningerne er ordentligt forberedt, før investeringerne foretages.

Palle Dahl peger samtidig på flere initiativer, der skal være med til at aflaste presset på byens trafik og parkering. Blandt andet indførte Fredericia pr. 1. juli gratis busser, og han håber, at det får flere til at tage kollektiv transport ind til midtbyen.

»Der er masser af plads ved Domus Axel, så vi skal have folk til at bruge de muligheder, der allerede er. Derudover har vi nogle udfordringer med tidsbegrænsede parkeringspladser, som vi skal kigge på. For eksempel pladserne ved J.B.Nielsens Plads, hvor man kun må holde 30 minutter hele natten. Det giver ingen mening, og det vil jeg tage op i udvalget,« siger han.

For Palle Dahl handler det ikke kun om at skabe plads, men også om at gøre reglerne logiske for borgerne. Han mener, at flere steder kan følge samme model som Danmarksgade, hvor tidsbegrænsningen bortfalder om aftenen, så pladserne kan bruges af beboere og gæster.

Erhvervslivet må ikke glemmes

Spørgsmålet er, hvordan detailhandlen i midtbyen påvirkes, når borgerne oplever, at det er svært at finde rundt. Dahl anerkender, at det er et vigtigt hensyn, men han mener ikke, at situationen er kritisk.

»Lige nu kan man sagtens komme ned til butikkerne. Vi har selvfølgelig en udfordring, hvis man er svagtgående, men det er jo netop derfor, vi skal have flere handicappladser. Ellers ser jeg ikke, at erhvervslivet står i fare lige nu,« siger han.

En by i bevægelse

For Palle Dahl er balancen klar. Midtbyen skal fornyes, men tempoet må ikke løbe fra borgerne.

»Jeg tror, vi skal slå koldt vand i blodet. Tingene skal gennemtænkes, så vi får løsninger, der fungerer for alle. Det vigtigste er, at vi får folk ind og handle i byen, og det kræver både gode parkeringsforhold, tryghed for de ældre og en klar plan for trafikken,« siger han.

Palle Dahl tegner billedet af en midtby i bevægelse, men også i ubalance. Hvor nogle ser en fremtidssikret plan, ser han risikoen for, at forandringerne løber for hurtigt og ender med at skabe mere forvirring end forbedring.

Læs også