Dansk Industri har præsenteret et nyt ungeudspil med ti konkrete anbefalinger til kommunerne. Her peger organisationen blandt andet på faglige løft i dansk og matematik, obligatorisk erhvervspraktik, bedre samarbejde med erhvervslivet og en særlig indsats for unge uden job og uddannelse. I Fredericia møder udspillet genklang hos Socialdemokratiets mangeårige udvalgsformand for Børne- og Skoleudvalget, Ole Steen Hansen, som dog minder om, at meget af det allerede er i gang.
»Vi er jo meget enige med Dansk Industri. I vores politik og strategier er det fagligheden i dansk og matematik, vi har sat fokus på, og det arbejder vi allerede med. Men man bliver jo ikke god til dansk og matematik, hvis man ikke kommer i skole, så trivsel er vejen derhen. Det hænger sammen,« siger Ole Steen Hansen.
Han peger på, at Fredericia allerede har arbejdet systematisk med faglige løft gennem de seneste år. »Det meste af det, de foreslår, er faktisk i gang hos os. Det er svært at være uenig i, og jeg er også enig i, at vi skal efteruddanne vores matematiklærere. Vi har tidligere haft initiativer som Elevløftet, hvor matematiklærerne fik et stort løft, og det kunne godt give mening at gøre igen.«
Ifølge Dansk Industri skal halvdelen af landets matematiklærere efteruddannes inden 2029 – et mål, Ole Steen Hansen kalder ambitiøst, men ikke urealistisk. »Det kommer an på, hvordan man gør det. Det behøver ikke at være en lang uddannelse – det kan også være kortere kurser. Men det er klart, at vi skal i gang med noget, for matematik halter stadig lidt bagefter, selvom vi har fået løftet dansk.«
Fredericia har allerede indført obligatorisk erhvervspraktik som en del af kommunens kvalitetsprogram for folkeskolen, og det hilser udvalgsformanden velkomment. »Det er rigtig fint, at alle elever i 9. klasse nu skal i praktik. Det giver dem mulighed for at prøve sig selv af og se, hvad de kan og vil. Samtidig har vi startet juniormesterlærerordningen for de elever, der måske er lidt skoletrætte i dansk og matematik. Det er et rigtig godt tilbud, som 25 elever er begyndt på. De lærer i praksis, at man skal kunne bruge sine faglige færdigheder – også i erhvervsuddannelserne. Skal du være tømrer, skal du kunne regne vinkler ud,« siger han.
Fredericia Kommune samarbejder allerede med Business Fredericia om erhvervsplaymaker-ordningen, der fungerer som bindeled mellem skoler og virksomheder. »Det er vigtigt, at vi finder praktikpladser til alle elever, og at vi får plads til både dem, der klarer sig godt, og dem, der kæmper lidt mere. Det er et fælles ansvar – kommunen, skolerne, forældrene og erhvervslivet. Og jeg ved, at vores lokale håndværkerforeninger gør et kæmpe arbejde,« siger Ole Steen Hansen.
Unge uden job og uddannelse
Mere end 65.000 unge i Danmark står uden job eller uddannelse, og det er også et fokuspunkt i Fredericia. »Vi gør rigtig meget, og vi lykkes faktisk godt med at få unge i job og uddannelse. Men det er en løbende opgave. Lige så snart nogen kommer i gang, flytter nye unge hertil, som vi også skal hjælpe. Sidste år havde vi 46 unge, der flyttede til Fredericia uden job eller uddannelse,« fortæller han.
Han peger på, at Fredericia har sociale udfordringer, der gør arbejdet mere komplekst. »Vi har en høj børnefattigdom sammenlignet med resten af landet. Det betyder, at mange familier har brug for hjælp, og det smitter af på skolen. Jeg ved, at hele byrådet investerer meget i familieafdelingen, og alle ønsker at kunne flytte flere midler over til skolen. Men først skal vi have flere familier til at lykkes. Det er grundlaget for, at børnene også lykkes i skolen.«
For Ole Steen Hansen er fritidsjob en vigtig del af løsningen. »Det er et af nøglepunkterne. Vi kan se, at unge, der har haft et fritidsjob, klarer sig bedre senere. De lærer, at der bliver stillet krav, og de får erfaring med at møde til tiden og tage ansvar. Vi har haft stor succes med at få flere unge i fritidsjob i Fredericia, og det arbejde skal fortsætte,« siger han.
Kommunen spiller en aktiv rolle i at skabe rammerne. »Ja, det er et fælles ansvar, men kommunen har også et klart ansvar. Vi har ansat folk til at arbejde med det, og helhedsplanen gør et stort arbejde. I sidste ende hjælper vi også os selv, for hvis de unge ikke kommer i job eller uddannelse, er det os, der skal betale ydelserne. Men først og fremmest handler det om at give dem en god start på livet.«
På spørgsmålet om transport og adgang til skole og job er en barriere, svarer Ole Steen Hansen, at det ikke er den største udfordring i Fredericia. »Vi har undersøgt det. Selv de, der bor lidt uden for byen, kører ofte sammen, og de fleste er over 18 år. I en kommune som vores, der ikke er så geografisk stor som for eksempel Vejle, ser jeg det ikke som det største problem,« siger han.
Dansk Industri foreslår, at kommunerne skal tage større ansvar for unge, der går i stå efter gymnasiet. Det er ifølge Ole Steen Hansen en relevant pointe. »Vi bruger mange midler på vejledning, når de unge skal vælge uddannelse efter folkeskolen, langt mere end vi lovgivningsmæssigt er forpligtet til. Om vi gør nok for de unge, der er færdige med gymnasiet, det ved jeg ikke præcist, men det er værd at se på. Det er jo et reelt problem, hvis man tager en uddannelse og så ikke får brugt den. Der tror jeg, vi kunne gøre mere i samarbejde mellem jobcenter og vejledning.«
Når han bliver spurgt, hvad den vigtigste investering er for at få flere unge til at tage del i fremtidens arbejdsmarked, svarer han uden tøven: »Det er at investere i folkeskolen. Det er dér, det hele starter. Hvis vi vil have unge, der trives, lærer og får lyst til at uddanne sig, så skal vi begynde dér.«
For Ole Steen Hansen er DI’s ungeudspil ikke et opgør med det eksisterende, men en bekræftelse af, at kommunen allerede bevæger sig i den rigtige retning. »Vi er godt i gang, men vi skal blive ved. Vi skal holde fokus på fagligheden, på trivsel og på, at ingen unge bliver tabt undervejs.«













