Energiselskabet Ørsted, som har hovedsæde i Skærbæk, har besluttet at sætte arbejdet med Green Fuels for Denmark, et af Danmarks største projekter inden for produktion af grønne brændstoffer, på pause.

Projektet, der blev lanceret i 2020, har haft til formål at fremstille bæredygtige brændstoffer ved hjælp af teknologien Power to X, hvor grøn energi anvendes til at omdanne vand til ilt og brint – komponenter, der kan bruges direkte som brændstof eller omdannes til e-metanol ved tilsætning af kulstof.

Ørsted har oplyst til Børsen, at de stigende omkostninger og usikkerheden omkring en havvindpark, som skulle levere den nødvendige strøm, har tvunget dem til at sætte projektet i bero. Den oprindelige plan om at etablere en af Danmarks største fabrikker til produktion af grønne brændstoffer er dermed blevet udsat, og Ørsted undersøger nu alternative veje for projektets fremtid.

Projektet Green Fuels for Denmark blev annonceret som en banebrydende satsning med partnere som A.P. Møller-Mærsk, DSV og Københavns Lufthavne. Ambitionen var at skabe grønne brændstoffer til blandt andet skibs- og luftfart, men projektet er nu blevet ramt af de samme udfordringer, som har påvirket andre lignende projekter i den seneste tid.

Stigende omkostninger og økonomisk usikkerhed omkring udviklingen af den havvindpark, som skulle levere den nødvendige grønne strøm til brændstoffabrikken, har ifølge Ørsted været hovedårsagerne til beslutningen om at sætte projektet på pause. I august meddelte Ørsted også, at de droppede et andet Power to X-projekt, og topchef Mads Nipper forklarede, at selskabet ville nedprioritere sin indsats inden for dette område, da markedet for grønne brændstoffer udvikler sig langsommere end forventet.

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard har udtrykt sin skuffelse til Finans over Ørsteds beslutning.

– Det er skuffende, at et så vigtigt projekt nu sættes i bero, siger han til erhvervsmediet.

Ministeren påpeger, at der har været store bestræbelser på at sikre støtte fra det europæiske IPCEI-program, som skulle fremme projekter af fælles europæisk interesse, herunder Green Fuels for Denmark, som modtog 600 millioner kroner i støtte fra Erhvervsstyrelsen i slutningen af 2022.

Han håber dog, at andre aktører vil fortsætte med at forfølge mulighederne for produktion af grønne brændstoffer.

Selvom Green Fuels for Denmark-projektet nu er sat på pause, understreger Ørsted, at det ikke er blevet droppet. Selskabet vil undersøge, om der kan findes nye veje frem, og de afventer udviklingen i både teknologi og markedet for grønne brændstoffer.