Fredericia Kommune er på vej mod en ny affaldsstruktur, der indebærer oprettelsen af et enkeltstående selskab til at varetage affaldsydelserne. Dette skridt er en følge af den politiske aftale fra 2022 om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser, som omfatter drifts- og administrationsopgaver på renovationsområdet. Fredericia Kommune har samarbejdet med de tre øvrige kommuner i Trekantområdet – Kolding, Vejle og Middelfart – som også har valgt at oprette enkeltstående selskaber.
Tommy Rachlitz Nielsen (C), formand for Klima-, Energi- og Miljøudvalget i Fredericia, forklarer beslutningen om at oprette et selvstændigt selskab:
– Det er den gamle sag fra 2022, hvor staten besluttede, at vi skulle selskabsføre vores affaldsselskab. Vi har nu arbejdet på det i flere år og har overvejet, hvilken model vi skal vælge. Der er flere muligheder, men vi har valgt et selvstændigt selskab, siger Tommy Rachlitz Nielsen (C). – Vi har arbejdet tæt sammen med nabokommunerne, men har nu valgt at følge den model, der giver størst fleksibilitet og kontrol for Fredericia Kommune.
Der er flere modeller for selskabsgørelse, og Fredericia Kommune har valgt at fortsætte med et enkeltstående affaldsselskab. Dette giver kommunen mulighed for at have fuld kontrol over affaldshåndteringen, hvilket sikrer, at lokale prioriteter og interesser forbliver i centrum.
Hvad betyder beslutningen for borgerne?
Tommy Rachlitz Nielsen understreger, at beslutningen om selskabsgørelse ikke skal få negative konsekvenser for borgerne. Målet er at bevare den nuværende affaldsstruktur og sikre, at der ikke opstår ekstra omkostninger for borgerne.
– Får det her betydning for borgerne, når beslutningen bliver truffet? Det skulle helst ikke være tilfældet, for at være helt ærlig. Vi har før set, at når man etablerer forsyningsselskaber, så bliver tingene ofte meget dyrere. Vores mål med dette er, at det ikke skal gøre situationen værre for borgerne. Det skal næsten være business as usual. Det bliver bare et separat selskab, siger han.
Selvom modellen med et selvstændigt selskab er valgt, er der stadig plads til fleksibilitet. Fremtiden kan byde på ændringer, og derfor holdes døren åben for at ændre selskabsmodellen, hvis behov eller lovgivning ændrer sig.
– Det giver muligheder for øget samarbejde og synergieffekter med de øvrige kommuner i Trekantområdet, fortæller han og fortsætter: – Det åbner op for stordriftsfordele, deling af viden og ressourcer samt udvikling af fælles initiativer, der styrker affaldshåndteringen i regionen.
Det nye selskab vil dermed kunne tilpasse sig fremtidige ændringer i markedet og lovgivning, hvilket giver den nødvendige fleksibilitet til at imødekomme eventuelle udfordringer i affaldssektoren.
Forvaltningen anbefaler, at Byrådet godkender arbejdet videre med et enkeltstående selskab. Når lovgivningsteksten offentliggøres, vil Affald & Genbrug arbejde videre med de potentielle muligheder for at indgå administrationsfællesskaber, som kan optimere og effektivisere arbejdet med affaldshåndtering.
Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune. Der vil dog være engangsudgifter forbundet med etableringen af det nye selskab, herunder indkøb af systemer og hardware. De samlede driftsudgifter vil fremover blive dækket af affaldsgebyrerne, som allerede er indregnet i budgettet for renovationsområdet.