I dag kunne Fredericia Teater meddele, at det af skatteborgerne massivt støttede teater, nu har solgt produktionen WICKED, til Norge. Men pengene skal man dele med byens største milliardær, rigmanden Anders Østergaard, der til dagligt lever i Dubai.
Produktionsselskabet AHA Creations, ejet af Østergaard, sikrer sig også en gevinst, når det går godt for Fredericia Musicalteater. Teateret, der har kæmpet med at komme i gang, indtil ansættelsen af den nye teaterdirektør, Thomas Bay, har med samarbejdet kunnet agerer med nye midler, selvom både bygningen er ejet af Fredericia Kommune samtidig med, at der ydes et betydeligt tilskud fra skatteborgerne i kommunen. Læg dertil, at teatret via målrettet arbejde har hentet skattekroner på Christiansborg også.
– Pengene fra salget indgår i det samlede regnskab for hele produktionen. Vi er glade for at kunne give vores Wicked længere levetid via salget til Norge, så flere publikummer nu kan opleve vores version internationalt. Salget betyder også, at vi har sendt scenografi, kostumer og andet materiale til Oslo, hvor det vil blive genbrugt og bidrage til en mere bæredygtig musicalproduktion, siger teaterdirektør fra Fredericia Musicalteater, Thomas Bay.
Dette betyder, at hvis fremtidige produktioner giver overskud, vil det give gevinst til Østergaards AHA-selskab. Det forklarer Bay, der konstaterer, at økonomien går ind i produktionen, som er ejet ligeligt mellem Fredericia Musicalteater og AHA Creations. Østergaard, der også var involveret i teateret før konkursen, inden han gav formandsstafetten videre Gitte Lillelund Bech, har taget en aktiv del igen senere, hvorfor der kommer produktioner i samarbejde med hans produktionsselskab. Østergaard aflagde i sin tid sammen med den daværende teaterdirektør Søren Møller et rekordregnskab med en omsætning på over 100 millioner kroner og et plus på bundlinjen, men kort tid efter stod teatret i konkursmøllen. Formand Gitte Lillelund Bech gav dengang coronakrisen skylden for konkursen, der kostede både samarbejdspartnere og skatteborgere mange penge.
Både forrige år, såvel som i år, har der været sparediskussioner blandt politikerne i byrådet, men ikke når det gælder støtten til de store kulturelle aktiviteter, der nu både er et teater og to spillesteder.
Satsningen på kulturen er et af Fredericias følsomme emner, efter at Fredericia Teater gik konkurs i 2020, da det ikke lykkedes at få økonomien til at hænge sammen. Før konkursen blev der anvendt betydelige skattekroner i et forsøg på at redde teatret, dog uden succes. Siden er et nyt teater blevet etableret, og skatteborgerne i Fredericia bidrager nu med godt 16 millioner kroner årligt til at støtte Fredericia Musicalteater. Det nye teater har dog vist positive resultater og leveret overskud i de løbende opfølgninger, som byrådet modtager.
Såfremt produktionen i sidste ende giver et overskud, deler Anders Østergaard midlerne med Fredericia Musicalteater. Anders Østergaard valgte i sin tid at stille en underskudsgaranti, der gjorde det muligt for Fredericia Musicalteater at byde ind på musicals i den kaliber, som WICKED er i.