Mandag blev der truffet en vigtig beslutning i Teknisk Udvalg i Fredericia Kommune. Efter længere overvejelser og analyser har udvalget valgt at gå videre med en model, hvor Danmarksgade omdannes til en sivegade med ensretning fra vest mod øst. Beslutningen markerer et væsentligt skridt i retning af at tilpasse byens infrastruktur til fremtidens behov og ønsker om at skabe en mere levende og tilgængelig midtby.

Byrådet godkendte i maj 2024 en overordnet bymidtestrategi for Fredericia. Denne strategi indeholdt flere elementer, herunder forbedringer af byens infrastruktur for at fremme en mere dynamisk og tilgængelig midtby. I juni samme år blev der afsat midler til at udvikle en analyse, der skulle vurdere mulighederne for at ændre Danmarksgade til en sivegade. Denne analyse har nu resulteret i en konkret plan, som Teknisk Udvalg har besluttet at sende i høring.

Den valgte model

John Nyborg. Foto: AVISEN

Den løsning, som Teknisk Udvalg har valgt at gå videre med, indebærer en ensretning af Danmarksgade fra vest mod øst. Ensretningen vil strække sig fra gågaden i Danmarksgade og hen til krydset ved Købmagergade. Dette valg blev truffet på baggrund af en omfattende analyse, der blandt andet vurderede konsekvenserne af ensretning i begge retninger, og hvordan det ville påvirke trafikken i hele midtbyen.

– Vi er gået videre med sagen nu. Den kommer i høring. Vi har været i dialog med Fredericia Shopping, så alle kan have en mening omkring det. Vi tænker, det er godt for flowet at åbne op, men det er vigtigt, at vi hører alle parter. Vi kan ikke gennemføre det uden en høring, men der kommer snart til at ske noget. Det bliver nok ikke i 2024, men i starten af næste år, siget formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg.

Denne model er valgt blandt andet for at sikre et bedre trafikflow i området, samtidig med at man tager hensyn til de eksisterende infrastrukturelle forhold. Ensretningen mod øst vil ifølge analysen skabe en naturlig trafikstrøm, der vil gøre det nemmere for bilister at navigere gennem midtbyen, samtidig med at det giver plads til de nødvendige forbedringer af bymiljøet.

Fokus på parkering og trafikforhold

Karsten Byrgesen. Foto: AVISEN

En af de væsentlige overvejelser i forbindelse med beslutningen har været mulighederne for parkering i Danmarksgade.

– Vi er gået videre med modellen med flest mulige parkeringstilvækst. Vi havde ikke behov for vejbump. Sidegade arbejder vi videre med. Vi fastholder brede udsparinger på hver side af vejen. Vi har en bane på 3 meter. Man kan ikke lave det tovejs, så en ensretning fra vest mod øst. Skråparkering hvor man kan. Shopping er også indstillet på det. Vi skal stadig have plads til de forretningsdrivende. Jeg ved ikke, om det gør det sjovere, men nu prøver vi det, siger løsgænger Karsten Byrgesen, der er næstformand i Teknisk Udvalg.

Det er tydeligt, at parkering har været en central faktor i beslutningen. Byrgesen fremhæver, at der er arbejdet på at finde løsninger, der kan maksimere antallet af parkeringspladser, uden at det går ud over det trafikale flow. Forslaget indebærer blandt andet skråparkering langs den ensrettede strækning, hvilket skulle kunne øge antallet af tilgængelige pladser for både kunder og forretningsdrivende i området.

Betydningen for midtbyen

Den foreslåede ændring af Danmarksgade skal ses som en del af en bredere strategi for at revitalisere Fredericias midtby. Ved at skabe en mere tilgængelig og indbydende bykerne håber kommunen at tiltrække flere besøgende og gøre det lettere for både handlende og beboere at færdes i området. Ensretningen af Danmarksgade er et forsøg på at skabe en bedre sammenhæng i byens infrastruktur, hvilket også inkluderer forbedrede forhold for cyklister og fodgængere.

Projektet vil dog ikke blive gennemført uden forudgående høring. Forvaltningen har allerede været i dialog med repræsentanter fra Fredericia Shopping, og nu skal borgerne også have mulighed for at give deres input. Der vil være fokus på at sikre, at alle relevante parter bliver hørt, før den endelige beslutning træffes.

Videre forløb

Efter høringsperioden vil Teknisk Udvalg tage stilling til eventuelle justeringer af projektet baseret på de indkomne kommentarer og forslag. Når høringen er afsluttet, skal forslaget endeligt godkendes i byrådet, som vil tage den endelige beslutning om projektets fremtid. Hvis alt går som planlagt, forventes det, at ændringerne i Danmarksgade kan begynde at blive implementeret i starten af 2025.

– Vi kan ikke gennemføre det uden en høring, men der kommer snart til at ske noget. Det bliver nok ikke i 2024, men i starten af næste år, slutter Nyborg.