POLITIK. Fredericia Midtby kaldes af mange borgere for en labyrint. Nye ensretninger, lukkede porte og parkeringspladser, der forsvinder, har skabt frustration og debat. For Venstres byrådsmedlem Niels Martin Vind er kritikken forståelig, men han mener samtidig, at midtbystrategien kan blive en styrke, hvis den gennemføres rigtigt og med respekt for både cyklister, bilister og byens erhvervsliv.
»Jeg tror, betegnelsen kommer, fordi der har været portlukninger og vejarbejder. Selvfølgelig er der også ensrettede veje, men det er jo en del af planen. For os i Venstre er det vigtigt, at der er plads til både biler og cykler. Vi vil måske endda have lidt mere plads til biler, end nogle af de andre partier ønsker,« siger han.
Hvorfor ensrette og fjerne pladser?
Ifølge Vind er ensretninger og justeringer af parkeringspladser et nødvendigt kompromis.
»Hvis der skal være plads til både to biler og cykler på en smal gade, og man oveni har parkering i begge sider, så hænger det ikke sammen. På nogle veje fungerer det fint, på andre må vi ensrette og ændre. Det er forskelligt fra gade til gade. Og nogle steder kan vi erstatte med skråparkering i stedet, så vi faktisk får plads til flere biler,« forklarer han.
Han peger på, at Venstre ikke blindt køber ind på alle detaljer i midtbyplanen. »Vi går helt sikkert med til at begrønne midtbyen og lave cykelstier, men vi vil også sikre parkeringspladser. Der skal være balance,« siger han.
En af de største debatter handler om Købmagergade, hvor parkeringspladser forsvinder for at skabe plads til cykelstier i begge retninger fra 2027. For Vind handler det om børns sikkerhed.
»Der er ingen tvivl om, at det er en vigtig skolevej. Derfor har vi været med til at sikre en cykelbane i Købmagergade. Det er afgørende for børnene. Men så skal vi også finde nye parkeringspladser andre steder, og det kan vi gøre ved at indrette gaderne smartere. Når man ensretter, kan man skabe skråparkering og få flere biler ind,« siger han.
For Venstre har åbningen af Danmarksgade været en mærkesag, og Vind er glad for den positive modtagelse.
»Det er virkelig noget, jeg har kæmpet for. Og det er fedt at se, hvor godt det er blevet taget imod. Mange ældre og borgere fra landsbyerne, som kommer ind til byen, har nu nem adgang. Danmarksgade gør det muligt at køre igennem og parkere kortvarigt. Det giver både tryghed og tilgængelighed,« siger han.
Han ser gaden som et forbillede for, hvordan midtbystrategien kan balancere mellem parkering, handel og trafik.
Erhvervslivet skal høres
Et andet fokuspunkt for Vind er erhvervslivet. Han understreger, at butikkerne og restauratørerne skal være med i processen.
»Der er heldigvis oprettet en arbejdsgruppe under teknisk udvalg, hvor erhvervslivet er repræsenteret. Fredericia Shopping har valgt Jesper som repræsentant, og Geiser Christ sidder også med. Det er afgørende, at vi får de handlendes input, for ellers får vi en plan, der ikke fungerer i praksis,« siger han.
Han ønsker, at gruppen får mere tyngde. »Jo mere vi involverer aktørerne, jo bedre løsninger får vi. Det skal ikke være en skrivebordsøvelse,« siger han.
Hvor nogle kritiserer de mange millioner, der bruges på midtbyplanen, mener Niels Martin Vind, at man snarere burde investere endnu mere.
»Vi bruger faktisk ikke nok penge endnu, hvis du spørger mig. Jeg kunne godt tænke mig, at vi smed flere midler i midtbyen. For eksempel på Akseltorv, som er en død plet lige nu. Hvor kunne det være fedt med en bypark, legepladser og siddepladser. Noget, der giver mere liv og får folk til at blive længere i byen – for så bruger de også flere penge,« siger han.
For Venstre-politikeren er kritikken ikke overraskende.
»Der vil altid være nogen, der er utilfredse. Du kan sikkert finde folk, der stadig er imod, at Danmarksgade blev åbnet. Men de fleste er glade for det i dag. Det samme tror jeg vil ske med mange af de her tiltag. Det tager tid at vænne sig til forandringer,« siger han.
For Niels Martin Vind er visionen klar: Fredericia skal have en midtby, hvor der er plads til både biler og cykler, og hvor handelslivet blomstrer.
»Vi skal have en levende by, der kan rumme både dem, der lige skal handle hurtigt, og dem, der vil blive hele dagen. Vi skal have plads til børnene, der cykler i skole, og til de ældre, der skal kunne parkere tæt på butikkerne. Det er en balance, og det er ikke nemt, men det er det, vi i Venstre arbejder for,« siger han.