POLITIK. I Snoghøj bliver udvikling fulgt med både forventning og uro. Hver gang et nyt byggeri skyder frem, hilser nogle væksten velkommen, mens andre frygter konsekvenserne for den daglige trafik. Den dobbelthed er nu blevet løftet frem af byrådsmedlem for Dansk Folkeparti, Susanne Eilersen, efter at flere borgere har henvendt sig med bekymringer over udvidelsen af Trinity Hotel og Konferencecenter.

Hun fortæller, at mange frygter, hvad der venter, når hotellet får endnu flere gæster, der skal til og fra området via Gammel Færgevej. En smal vej, hvor både skolebørn og beboere færdes, og hvor trafikken i forvejen kan være presset.

»Trafikken fra hotellet vil fortsat blive ledt ad den lille Gammel Færgevej, og der kommer ikke nogen udkørsel i lyskrydset. Det bekymrer borgerne, fordi vejen i forvejen er smal, og både skolebørn og beboere færdes der. Nu frygter de, at endnu flere biler vil skabe farlige situationer. Flere borgere er derfor gået sammen om at henvende sig, og jeg er blevet kontaktet. Jeg kan sagtens forstå deres bekymringer,« siger hun.

Eilersen har selv taget fat i Teknisk Udvalg for at høre, om der kan gøres noget. Hun understreger, at hun ikke er modstander af, at Trinity udvider, men at udvikling uden infrastruktur er en dårlig cocktail.

»Jeg vil i hvert fald foreslå og bringe videre, at man som minimum får lavet et lyskryds ved Gammel Færgevej og Kolding Landevej. Det er jo et T-kryds, og når der skal endnu flere biler ud og ind den vej, kan de komme til at holde i lange køer. Jeg er ærgerlig over, at vi igen og igen ender på bagkant med infrastrukturen, når vi giver tilladelse til nye udstykninger og byggeri. Vi er simpelthen ikke gode nok til at være på forkant,« bemærker hun.

Hendes pointer handler ikke kun om trafikforholdene, men også om den måde, kommunen informerer borgerne på. Hun oplever, at man alt for ofte glemmer den inddragelse, som kunne tage bekymringerne i opløbet, før de vokser sig store.

»Jeg er også ked af, at vi ikke er bedre til at være på forkant med at holde informationsmøder for de berørte beboere i de områder, hvor vi ændrer noget. Det er vi simpelthen ikke gode nok til i kommunen. I stedet må borgerne selv opdage det og selv henvende sig. Jeg mener, vi svigter som kommune, for vi skal huske, at en kommune er en servicevirksomhed, og vi er her for borgerne,« siger hun.

For Susanne Eilersen handler sagen altså ikke kun om biler og kryds, men også om måden kommunen møder sine borgere på. Hun peger på, at udvidelsen af Trinity i udgangspunktet kan være en gevinst for både erhverv og turisme, men at det risikerer at give unødvendige konflikter, hvis infrastrukturen og dialogen ikke følger med.

»Jeg tror, der vil komme protester, og det er ærgerligt, for vi vil jo gerne have, at vores hoteller bliver udvidet. Men det er trist, at det sker på en negativ baggrund, fordi vi ikke får set på infrastrukturen, inden vi går i gang,« slutter hun.

For Susanne Eilersen er sagen et eksempel på, hvordan vækst og turisme kan være til glæde for kommunen, hvis planlægningen følger med. Hun mener, at næste skridt må være en ærlig dialog med borgerne, så Fredericia kan få både et større hotel og et lokalsamfund, der føler sig trygt.