Fredericia Kommune bekræfter nu, at dagboden for de forsinkede broer ved Prangervej er opgjort til over én million kroner – men entreprenøren afviser kravet. Efter ugevis med rykkere og dialog på øverste niveau får AVISEN endelig svar: Projektet er i dyb konflikt og trækker ind i 2026.
Fredericia Kommune har opgjort en dagbod på 1.024.000 kroner i sagen om de forsinkede broer ved Prangervej og Sjællandsgade. Men entreprenøren anerkender ikke beløbet. Det fremgår af en mail sendt 10. december til Fredericia AVISEN af programleder i Vej og Park, Lasse Hasle Nørgaard.
Dermed står kommunen og entreprenøren ikke blot i en teknisk konflikt om broernes udførelse og tidsplan, men også i en økonomisk og kontraktlig uenighed, der nu risikerer at trække projektet yderligere ud.
Kommunens vurdering er klar: Entreprenøren har overskredet tidsfristerne, og dagboden er derfor udløst. Men det stopper ikke der. Lasse Hasle Nørgaard skriver: »Kommunen har opgjort et dagbodkrav og fremsat det, ud fra, hvad kommunen vurderer det udgør, men der foreligger p.t. ikke en accept heraf fra entreprenørens side.«
At entreprenøren ikke accepterer kravet betyder, at dagboden på over én million kroner reelt er et krav, der er til diskussion — ikke en afklaret kontraktmæssig realitet. Det åbner for potentielle tvister, forhandlinger og yderligere forsinkelser.
Samtidig oplyser kommunen, at man nu er i dialog om en ny afleveringsdato i 2026. Det oprindelige projekt skulle have været færdigt i midten af 2025. Forsinkelsen skyldes blandt andet, at de leverede brokonstruktioner blev afvist af kommunen i oktober, fordi de ikke levede op til kvalitetskrav og normer for stålkonstruktioner.
Dermed skal entreprenøren både levere nye godkendte konstruktioner og forhandle dagbodsspørgsmålet.
Et projekt ude af kurs
Det står nu klart, at broprojektet ved Prangervej er gledet alvorligt ud af kurs. Den nye mail fra Fredericia Kommune bekræfter ikke blot, at projektet er massivt forsinket og først forventes færdigt i 2026; den afslører også, at kommunen har opgjort en dagbod på over én million kroner, som entreprenøren ikke vil acceptere. Det betyder, at uenigheden ikke længere kun handler om konstruktionstolerancer, leverancer og deadlines, men nu også om et økonomisk krav, der risikerer at udvikle sig til en egentlig tvist.
For borgerne og området omkring Prangervej efterlader det et billede af et projekt, der er teknisk, tidsmæssigt og økonomisk fastlåst. Mens broerne fortsat udebliver, og området står ufærdigt hen, forhandler kommunen og entreprenøren stadig om en ny afleveringsdato i 2026. AVISEN har samtidig efter mailen fra Lasse Hasle været i kontakt med ham, han fortæller, at der er gjort indsigelser.
»Entreprenøren er ikke enig i måden, det er opgjort på, og når du spørger, om der er gjort indsigelser, må jeg sige, at ja, der er fremsat indsigelser,« siger Lasse Hasle onsdag middag.
Det svar, kommunen nu giver, kommer først efter en længere række af rykkere. AVISEN har i ugevis forsøgt at få klarhed: Hvad er dagboden opgjort til? Og har entreprenøren gjort indsigelse? Trods gentagne mails, opkald og dialog både med kommunens øverste faglige ledelse på området og med centrale aktører øverst i Fredericia Kommune, var der længe intet svar. Først nu onsdag middag ligger det sort på hvidt, at entreprenøren ikke accepterer kommunens krav — og at dagboden dermed er et åbent stridspunkt midt i et i forvejen hårdt ramt projekt.














