UDDANNELSE. I en tid, hvor det ofte beklages, at de unge ikke får tilstrækkelig mulighed for at omsætte teori til praksis, ser Middelfart Kommune ud til at være kommet fornuftigt fra start med den såkaldte juniormesterlæreordning. Nye tal fra SMVdanmark viser, at 31 elever i kommunen er tilmeldt ordningen, der giver 8. og 9. klasseelever mulighed for at supplere skolebænken med en eller to ugentlige dage på en erhvervsskole eller i en virksomhed.

SMVdanmark har gennem en aktindsigt afdækket, hvordan juniormesterlæren har udviklet sig på landsplan, og billedet viser markante forskelle kommunerne imellem. Mens kommuner som Rebild og Holbæk topper med henholdsvis 77 og 72 elever tilmeldt, har hele 13 procent af landets kommuner endnu ikke fået en eneste elev med i ordningen.

Chefkonsulent i SMVdanmark, Lasse Kjær, mener, at flere kommuner må påtage sig et større ansvar for at sikre, at flere elever kan få gavn af ordningen.

»Nogle kommuner har virkelig taget muligheden til sig allerede fra dag ét. Men andre kommuner er kommet for sent i gang og har i højere grad ladet det være op til eleverne selv at opdage, at muligheden findes. Det er virkelig ærgerligt, hvis der på den baggrund er elever, der ville have gavn af juniormesterlære, der nu ikke kommer med i ordningen,« siger han.

Han understreger, at det er kommunernes ansvar at sikre, at eleverne og deres forældre kender til tilbuddet, og at skolerne prioriterer det højt.

»Vi ved, at hver tiende elev i 9. klasse dumper i dansk eller matematik. Vi ved også, at tallet er endnu højere i Vestegnskommuner som Ishøj, hvor hver femte elev dumper. Det understreger behovet for en anderledes tilgang til læring, og at netop disse kommuner burde investere massivt i juniormesterlære,« siger Lasse Kjær.

I det perspektiv klarer Middelfart sig fornuftigt og ligger pænt placeret også sammenlignet med nabokommunerne i Trekantområdet. Vejen er bedst placeret med 41 elever, mens Vejle har 16, og Kolding 10. Fredericia har endnu ikke opgjort deres tal.

Evalueringer fra tidligere forsøg med ordningen viser ifølge SMVdanmark, at eleverne bliver mere motiverede og klarer sig bedre fagligt, når undervisningen bliver konkret og praktisk orienteret.

»Forestil dig en elev, der har siddet stille i klasseværelset i otte år, og som endelig får lov til at arbejde praktisk, skabe noget med hænderne og mærke sin egen kunnen. Det kan være det vendepunkt, der gør, at eleven får lyst til at tage en erhvervsuddannelse og får øje på en ny fremtid,« påpeger Lasse Kjær.

Juniormesterlæreordningen træder officielt i kraft i skoleåret 2025/2026.