BUSINESS. Butikker bliver naturligt slidte med tiden, især når de har mange besøgende. Det gælder også Louis Nielsen i Danmarksgade i Fredericia, hvor lokalerne nu gennemgår en større renovering efter fem travle år. Siden den 29. maj har butikken været lukket, mens håndværkere og butikspersonalet har haft travlt med at få alt klart til den store genåbning tirsdag den 3. juni.
Og chefoptiker Michael Biegala selv fortæller med et smil, at det handler om mere end blot at pynte på facaden, når dørene igen slås op tirsdag den 3. juni.
»Alle vores butikker er sat til enten en flytning, en renovering eller en opfriskning hvert femte år. Det er helt almindeligt ved konceptbutikker. Vi flyttede hertil fra Gothersgade i 2020, og efter fem år med travle kundebesøg og masser af liv i lokalerne, er det klart, at der bliver slidt på væggene. Der kommer huller hist og pist. Det er en lille detalje, men alligevel vigtigt at få gjort noget ved,« siger chefoptikeren.

Og det er ikke tilfældigt, hvordan tingene gøres. Alt er testet, afprøvet og nøje gennemtænkt ud fra kundernes behov. De nye rammer er således ikke bare blevet malet og gjort lidt mere moderne. Hele frontdelen af butikken er revet ned og bygget op på ny, og der er kommet lys bag brillerne på væggene, så det nu bliver væsentligt lettere for kunderne at finde det helt rigtige stel.
»Det er altid svært for kunder at vælge briller, fordi det er noget, man typisk bruger i mange år. Nogle kunder bruger dem i tre-fire år. Derfor har vi prioriteret at gøre brilleudstillingen langt mere overskuelig,« forklarer Michael Biegala og fortsætter:
»Vi bygger butikkerne efter kundernes behov, ikke efter hvad vi selv tror, fungerer bedst. Og erfaringerne fra de andre butikker viser tydeligt, at kunderne bedst kan lide denne opsætning med baggrundsbelysning.«

Den nye butik bliver dog mere end kun smartere stel og flottere lys. En væsentlig forbedring er også teknologien. Louis Nielsen Fredericia tilbyder nu avancerede 3D-scanninger med den såkaldte OCT-maskine, der kan opdage potentielle øjensygdomme langt tidligere end før. Ifølge Biegala kan den nye scanner spotte tegn på sygdomme flere måneder tidligere end tidligere apparater, og samtidig give hurtige svar. Mange vil måske allerede kende teknologien fra besøg hos øjenlægen.
»Vi har to slags 3D-scanninger, her en almindelig, der er gratis, og en mere avanceret, man betaler for,« tilføjer han.

Selvom det professionelle aspekt fylder meget i renoveringen, er der også plads til lidt sjov. For åbningen bliver fejret med halv pris på alle glas og tillæg de næste 14 dage, en kaffevogn fredag fra klokken 11 til 15, og så bliver der naturligvis sat en grøn ballonportal op udenfor butikken.
»Vi mærker allerede stor interesse for tilbuddet, og mange har allerede booket tid. Folk er helt pjattede med halve priser,« siger Biegala med en let latter.

Butikken har siden åbningen i 2004 solgt mere end 100.000 briller, og Michael Biegala understreger, at den nuværende placering i Danmarksgade, hvor man rykkede ind i 2020, har været afgørende.
»Vi havde simpelthen ikke plads nok i Gothersgade. Lokalerne her er dobbelt så store, og det har betydet alt. Personalet glæder sig også over, at der nu sker noget nyt. Selvom de har kendt planerne i lang tid, fordi kæden løbende præsenterer opdateringer på seminarer, så har de været med til at bestemme, hvordan brillerne skal hænge, og hvad der passer bedst i butikken,« siger han og understreger afsluttende med endnu et smil:
»Personligt glæder jeg mig bare til, at det er nyt.«
Louis Nielsen Fredericia slår dørene op tirsdag morgen – klar til at byde både nye og gamle kunder velkommen i de friske omgivelser.
