Debatten om genanvendelse af valgplakater tog pludselig en drejning, da Danmarksdemokraternes lokale profil Palle Dahl i et tidligere interview brugte formuleringen »brænde valgplakater af«. Det satte de sociale medier i gang – men ifølge Dahl beror hele sagen på en misforståelse. Han mener, at kritikken havde været undgået, hvis flere tænkte sig om, før de reagerede.

»Jeg har ikke brændt noget af. Det er røget til genbrug hele pivtøjet. Hvis du bliver brændt af af en fyr, tænder han så ild til dig? Kan man ikke tænke?« siger han og ryster på hovedet af forløbet.

For Dahl er frustrationen til at tage og føle på. Han oplever, at en upræcis formulering hurtigt blev forvandlet til en politisk skandale, selv om intentionen var den stik modsatte.

»Når man siger, at nu brænder jeg mine plakater af, tror folk, at jeg er ude og lave et bål, der brænder hele. Det er jo bare en talemåde. Jeg kan jo ikke drømme om at tænde bål i haven og brænde plakater af. Det er svineri. De skal til genbrug.«

Genbrug, cirkulær økonomi og et misforstået udtryk

Hvor nogle kritikere læste udtalelsen som et miljøproblem, insisterer Palle Dahl på, at hans praksis netop går i den modsatte retning.
Hele bundtet af valgplakater blev afleveret til genbrugspladsen – og sådan skal det være, siger han.

»Det hele skal genanvendes. Jeg synes også, det er forkert med alle de plakater, for de laver et forbandet CO2-aftryk.«

Misforståelsen viser ifølge ham, hvor hurtigt en sætning kan eksplodere, når den løsrives fra kontekst og sendes gennem kommentarsporene.

»Det florerer på de sociale medier. Man må virkelig tænke over, hvad man siger.«

Sociale medier og det politiske klima: »Man behøver ikke være professor Einstein«

Sagen viser ifølge Dahl et større problem i den politiske debat. Sproget bliver gransket, analyseret og fordrejet i realtid. Reaktionerne sker hurtigere, end de kan korrigeres, og misforståelser får liv hurtigere end fakta.

»Man behøver sikkert ikke være professor Einstein, men man må godt lige tænke. Jeg synes bare, det er utroligt på Facebook. Du skal virkelig overveje dine ord.«

Dahl indrømmer, at han selv står uden for de sociale medier – hvilket han ser som en fordel i en tid, hvor de digitale platforme definerer politiske konflikter.

»Det er godt, jeg ikke er på det. Man lægger noget ud – og bum, så kører det.«

Palle Dahl slår fast: Valgplakater hører til på genbrugspladsen

For Palle Dahl handler sagen i sidste ende om at gøre tingene ordentligt – både når det gælder genanvendelse og kommunikation. Misforståelsen omkring udtrykket »at brænde plakater af« har været en reminder om, hvor hurtigt et ordvalg kan få sit eget liv, men også en mulighed for at understrege, at valgplakater ikke er affald, man skiller sig af med i et bål.

»Det hele skal genanvendes,« siger han – og med dét afvist han ikke blot kritikken, men satte også en tyk streg under, at hans politiske arbejde fortsat skal stå på ordenlige og ansvarlige løsninger.

For Dahl ligger fokus nu på at komme videre og bruge forløbet som læring. Som han selv siger: »Man må godt lige tænke.«