POLITIK. Mens flere borgere beskriver Fredericia Midtby som en labyrint af ensretninger og fjernede parkeringspladser, ser Venstres byrådsmedlem Louis Lindholm et andet billede. Han anerkender, at der er udfordringer, men han oplever først og fremmest en by i bevægelse, hvor trafikken fungerer – især for cyklister.
»Ja, det kan da godt være, at nogen kalder det en labyrint. Jeg synes, det fungerer ganske udmærket. Som en, der ofte cykler, så synes jeg, at det er let fremkommeligt,« siger han.
En midtby til forskellige transportformer
For Lindholm handler diskussionen ikke kun om bilisterne. Han ser midtbyen som et område, hvor flere transportformer skal kunne eksistere side om side, og hvor cyklister og fodgængere skal have bedre vilkår.
»Jeg har jo altid været vant til ensretninger, og jeg ser ikke det store problem i det. Det, jeg kan se i problemet, er, at der skal være parkering nok. Og jeg ved godt, at der er noget på vej i nogle af gaderne, som jeg har læst i avisen. Der vil jeg gerne have nogle flere pladser,« siger han.
Fokus på de ældre og handicappede
Selv om Lindholm ikke ser ensretningerne som en udfordring, er han opmærksom på, at ældre og handicappede kan have svært ved at komme tæt på butikkerne.
»Det er jo sådan noget, der skal være fokus på. Vi skal have flere pladser til dem, og et sted kunne være bag ved rådhuset. Det er vigtigt, at de kan komme tæt på,« understreger han.
Han peger på, at ordningen med gratis parkering i den første time allerede er et tiltag, der letter adgangen til midtbyen. »Det gør, at folk kan komme lettere til, uden at de skal betale en masse. Hvis vi samtidig sørger for handicappladser og ældrevenlige løsninger, så er vi godt på vej.«
Samspillet med erhvervslivet
Kritikerne frygter, at detailhandlen mister kunder, når parkering bliver sværere. Lindholm mener, at fokus på de rette pladser og fleksible løsninger er vejen frem.
»Vi skal generelt have fokus på, hvor vi kan finde flere parkeringspladser. Og så må vi opfordre til, at folk bruger vores gratis busser, så vidt det er muligt. Det handler om at se det i et større perspektiv. Vi skal skabe rammer, hvor både erhvervslivet og borgerne kan være tilfredse,« siger han.
Millionerne og kritikken
At der bruges mange millioner på en ny byplan, er for Lindholm ikke et problem i sig selv. Han mener, at midtbyen har brug for et samlet løft, men understreger, at processen skal være åben.
»Jeg synes, det er fint, at man får kigget på en ny byplan. Jeg tænker bare, at man skal have den i høring, og så skal man lytte til, hvad der kommer frem. Der vil være både kritik og gode forslag, og dem skal vi tage med i processen,« siger han.
Den korte parkering
Et af de punkter, der ofte vækker debat, er de tidsbegrænsede parkeringspladser, hvor man kun kan holde i en halv time. For Lindholm er det dog ikke nødvendigvis en ulempe.
»Jeg skal måske lige ned og købe noget i sportsforretningen. Det kan man jo godt gøre på en halv time. Hvis man bare skal have ordnet en enkelt ting, så fungerer det fint,« siger han og tilføjer, at længere besøg kræver, at borgerne benytter andre pladser eller kombinerer med byens kollektive tilbud.
En pragmatisk tilgang
Louis Lindholm lægger vægt på, at midtbyplanen ikke skal ses som en færdig pakke, men som et udviklingsarbejde, der kan justeres undervejs. Han mener, at kritikken ofte fylder mere end de løsninger, der allerede er på plads.
»Man kan altid blive bedre. Men jeg synes grundlæggende, at det fungerer. Med gratis parkering i den første time, flere pladser til handicappede og fokus på at bruge busserne, så har vi nogle gode redskaber. Det vigtigste er, at vi holder fast i at udvikle midtbyen, så den både er attraktiv at handle i og nem at komme til,« siger han.
For Lindholm handler det derfor ikke om at afvise kritikken, men om at holde fast i retningen og finde balancerede løsninger. Fredericia må ifølge ham ikke stå stille, selv om forandringerne indimellem vækker debat.
Læs også