Sagen om Lidl og deres tilbagetrækning fra en aftale om at finansiere etableringen af et lyskryds ved Snaremosevej og Gl. Landevej har skabt stor opmærksomhed i Fredericia. Næstformand i Teknisk Udvalg, Karsten Byrgesen, er ikke imponeret over dagligvarekæden og udtrykker sin utilfredshed over deres håndtering af situationen.

For år tilbage blev der diskuteret en ny dagligvareforretning i Erritsø, og placeringen var et varmt emne. Dengang vidste man ikke, at der var tale om Lidl. Allerede dengang startede sagen om lysreguleringen.

– Vi havde en sag oppe, hvor vi skulle drøfte placeringen af en ny dagligvareforretning. Der er ikke nogen, der snakker om, hvem det er, for vi vidste det ikke. Det er heller ikke relevant for sagens behandling. Vi taler om det og kigger på de udfordringer, der er i trafikken, siger Byrgesen.

Det er især ind- og udkørsel fra forretningen, som Byrgesen understreger, er afgørende.

– Vi fandt ud af, at det eneste sted, man kunne køre til for at få en parkeringsbaseret forretning, er der, hvor indkørslen er lavet nu. Men det vil kun starte en række problemer rent trafikalt, fordi Snaremosevej derude kun er én sporet, siger han.

Ifølge Byrgesen skaber den nuværende trafikstruktur udfordringer, når biler venter for at skære ind på krydsvejen, hvilket kan resultere i trafikpropper.

– Hvis der holder nogen i en kø og venter på at skære krydsvejen, som kommer ind fra Burger King for eksempel, og skal til venstre ned ad den gamle landvej, så vil de komme til at spærre for dem, der kører forbi, advarer han.

For at imødekomme trafikproblematikken havde Byrgesen tidligere arbejdet på at ekspropriere nogle grunde på sydsiden af Snaremosevej for at skabe svingbaner.

– Jeg stod for den forretning. Jeg havde ansvaret for det. Jeg var ude sammen med en kommunal repræsentant, en indlejet landinspektør og en repræsentant for Lidl. Vi gik det hele igennem, og jeg fik eksproprieret det, jeg skulle, og vi fik sagerne afsluttet, forklarer han.

Aftalen mellem Lidl og kommunen omfattede, at Lidl skulle betale for et lyskryds.

– Det ville de gerne, for de kunne se, at det var nødvendigt. Det blev lavet en sag ved kommunen, siger Byrgesen.

Problemet opstod, da kommunen lavede en juridisk fejl i tilladelsen, som Lidl nu bruger som en undskyldning for at trække sig fra aftalen. Byrgesen er kritisk over for Lidl’s håndtering af sagen.

– Hvis de nu skulle opføre sig ordentligt, ville de høfligt gøre opmærksom på, at vi havde brugt den forkerte paragraf. Jeg mener, de burde tage ansvar og sige, at hvis vi retter til og bruger den rigtige paragraf, så sørger vi for at betale millionerne til et nyt lyskryds, siger Karsten Byrgesen.

Han mener, at det ikke kun handler om den juridiske fejl, men om et løfte til borgerne i Fredericia.

– Deres undskyldning med, at det er jura, kan jeg ikke bruge til noget. En hvilken som helst ordentlig virksomhed ville bare sige, at det er en forkert paragraf, men det skal ikke ændre noget; vi står ved det, vi har lavet, forklarer Karsten Byrgesen.

Byrgesen konkluderer, at Lidl’s tilbagetrækning fra aftalen kommer på et kritisk tidspunkt, hvor kommunen står over for store trafikudfordringer.

– Timingen er dårlig for dem, for det kommer på det tidspunkt, hvor de faktisk har sat forretningen i brug, siger Byrgesen.

Den nuværende situation kan medføre betydelige trafikproblemer, især når andre veje lukkes, og trafik skal dirigeres ind i området.

. Området er utroligt belastet med trafik. Når vi nu lukker afkørsel 61 nede ved Taulov, fordi den skal bygges om, så skal al trafikken til Taulov ledes ind til afkørsel 59, og så skal den køre Snaremosevej og den gamle Koldingvej den anden vej for at komme til Taulov igen. Det er enorme mængder, der skal håndteres, forklarer Karsten Byrgesen.

Det er tydeligt, at Byrgesen er frustreret over Lidls beslutning om at trække sig fra aftalen. Det vil komme til at koste et millionbeløb i kommunekasesn, hvis ikke Lidl betaler.

– Det vil koste kommunen fem og en halv million kroner, muligvis mere. Det er ikke acceptabelt, og det påvirker mit humør negativt. Det er en rød klud for mig, og jeg kan ikke forstå, at en virksomhed som Lidl vil være bekendt at gøre det, slutter han.

Byrgesens kommentarer afspejler en dyb bekymring for både trafiksikkerheden og kommunens evne til at håndtere de udfordringer, der opstår i kølvandet på denne sag. Med en kompleks trafikstruktur og en dagligvarekæde, der har trukket sig fra sine forpligtelser, ser fremtiden for trafikreguleringen ved Snaremosevej mere usikker ud end nogensinde.