Diskussionen om en tredje forbindelse over Lillebælt fylder stadig mere i Trekantområdet og især i Fredericia, hvor forslaget til Kommuneplan 2025-2037 har sat fokus på de mange ubesvarede spørgsmål. Projektet, der endnu er langt fra at blive realiseret, indgår i en strategisk analyse fra Vejdirektoratet og Banedanmark, som forventes at danne grundlag for politiske beslutninger.
Analysen, der løber frem til 2025, undersøger tre mulige løsninger: en vejforbindelse, en jernbaneforbindelse og en kombineret løsning. Blandt placeringerne er en parallelforbindelse til Ny Lillebæltsbro central. Mulighederne omfatter også en ombygning af nødsporene på den eksisterende bro til et ekstra kørespor samt en mulig jernbanetunnel, der skal forbinde Vestfyn med et nyt anlæg vest for Fredericia.
Analysen er en del af et større landsdækkende fokus på infrastruktur, men Lillebæltsprojektet er endnu ikke prioriteret i statens Infrastrukturplan 2035. Beslutningen om projektets fremtid hænger tæt sammen med resultaterne af undersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som forventes at blive afgørende for den videre proces.
Fredericias neutrale tilgang
Forslaget til Kommuneplanen lægger op til, at Fredericia Kommune ikke har reserveret arealer til projektet, da der ikke foreligger en politisk beslutning om placering og udformning. Planen fremhæver dog vigtigheden af at balancere miljømæssige, økonomiske og samfundsmæssige hensyn i enhver løsning.
Kommunen har samtidig understreget, at projektet kræver omtanke og dialog, og at udviklingen skal tage højde for både lokale behov og nationale prioriteringer. Sammenhængen mellem vækst og miljøhensyn bliver derfor en central del af debatten.
Fordele ved en parallelforbindelse
En parallelforbindelse til den eksisterende Ny Lillebæltsbro nævnes ofte som en praktisk og bæredygtig løsning. Trekantområdet Danmark, der repræsenterer syv kommuner, peger på følgende fordele:
- Mindre indgreb i naturområder og økosystemer.
- Mulighed for at styrke vej- og jernbaneinfrastrukturen, herunder godstransport, der er afgørende for regional og national vækst.
- Begrænsning af støjgener, da eksisterende transportkorridorer udbygges fremfor etablering af helt nye.
- Understøttelse af energiinfrastruktur og grønne initiativer som Power-to-X-teknologi.
Transportbranchen i området fremhæver, at en parallelforbindelse kan være en mere omkostningseffektiv og hurtigere løsning end alternative linjeføringer.
Miljøhensyn og lokal udvikling
Fredericia Kommune står overfor udfordringen med at balancere behovet for vækst og udvikling med hensynet til miljø og biodiversitet. Det åbne land omkring Lillebælt indeholder nogle af Danmarks vigtigste naturområder, samtidig med at det spiller en central rolle i både rekreation og klimaindsats. Forslaget til Kommuneplanen understreger derfor, at enhver løsning skal tage hensyn til disse værdier.
Samtidig skaber presset fra stigende trafikmængder og behovet for robust infrastruktur en stigende erkendelse af, at en tredje forbindelse på sigt kan blive nødvendig.
En uvist fremtid
Projektet er stadig i en tidlig fase, og mange spørgsmål står ubesvarede. Hvordan vil en ny forbindelse påvirke lokalsamfundene? Kan den forenes med ambitionerne om grøn omstilling? Og hvilken løsning vil bedst imødekomme fremtidens krav?
Den strategiske analyse, der forventes afsluttet i 2025, skal levere svarene, men der er endnu ingen garantier. Det eneste, der står fast, er, at projektet stadig befinder sig i planlægningsfasen, og at alle beslutninger om en tredje Lillebæltsforbindelse vil kræve nøje afvejning af lokale og nationale hensyn.
For Fredericia kan en ny forbindelse styrke byens position som et knudepunkt for infrastruktur og vækst, men vejen dertil er stadig lang og usikker.