Mens Fredericia Shoppings formand, Jesper Hansen, advarede mod butikslukninger og manglede dialog, planlagde kommunens top sammen med den socialdemokratiske udvalgsformand John Nyborg et mediestunt på Fredericia Vold i et medie, der matchede strategien.
I mediet stod direktør Morten Christensen og udvalgsformand John Erik Nyborg side om side og roste de dygtige folk, der arbejdede ved Danmarks Port – men glemte at informere dem, sagen handlede om.
Senere skrev Morten Christensen til Fredericia AVISEN, at forløbet “ikke var planlagt”.
Det viser sig nu at være direkte forkert.
Da renoveringen af Danmarks Port lukkede en af byens vigtigste adgangsveje, reagerede erhvervslivet.
Formanden for Fredericia Shopping, Jesper Hansen, sendte i begyndelsen af oktober et brev til byrådet, hvor han advarede mod alvorlige konsekvenser for byens handel, omsætning og arbejdspladser.
Han bad om dialog og en redegørelse for, hvordan kommunen havde vurderet påvirkningen af midtbyen.
Svaret kom ikke i form af møder eller analyser – men i form af en succeshistorie i Fredericia Dagblad.
Mødet på Fredericia Vold
Den 23. oktober stod udvalgsformand John Erik Nyborg og direktør Morten Christensen side om side på Fredericia Vold.
Bag dem rejste Danmarksporten sig som symbol på et vellykket projekt, og de to fortalte, at arbejdet var gået så godt, at porten endda ville åbne før tid.
Artiklen i Dagbladet fremhævede de “dygtige håndværkere”, der havde arbejdet “ekstra stærkt” for at blive færdige, og budskabet var tydeligt: alt var under kontrol – kritikken kunne forstumme.
Men ingen havde fortalt Fredericia Shopping noget.
Organisationen, som havde rejst sagen og repræsenterer byens butikker, blev slet ikke orienteret.
Og ifølge aktindsigten var det ingen tilfældighed.
Den hånlige mail
I en intern mail den 15. oktober skrev John Erik Nyborg til direktør Morten Christensen og kommunaldirektør Thomas Jaap:
»Er det det, som vitterligt kan trækkes ud af det svar og møde, som er afholdt med Jesper – så er jeg bekymret – eller er det endnu en gang Jespers konklusion?«
Mailen bliver ikke mødt med nogen reaktion.
Ingen sætter grænser for tonen, selvom den retter sig mod en lokal erhvervsleder, der blot havde udtrykt bekymring på vegne af sine medlemmer.
Tværtimod svarer Morten Christensen:
»Jeg tænker, vi måske skal snakke sammen om, hvilket svar vi skal give.«
Dermed begynder forløbet, hvor embedsværk og politikere sammen lægger linjen for en kommunikationsstrategi – ikke en faglig redegørelse.
Fra bekymring til PR-plan
I de følgende dage koordinerer forvaltningen og udvalgsformanden, hvordan de kan vende sagen.
I stedet for at svare Fredericia Shopping planlægger de et pressefremstød, der skal vise, at alt er godt.
Kort efter skriver Morten Christensen:
»Jeg har lavet aftalen med Peter til kl. 12.00.«
“Peter” er Fredericia Dagblads journalist og fotograf Peter Fries Autzen, der få dage senere møder Nyborg og Christensen på volden.
Her bliver succeshistorien fortalt – uden én eneste reference til Fredericia Shoppings bekymringer, og uden at nogen af de erhvervsdrivende har været inddraget.
Der var hverken foretaget nye målinger af de rustne jernbjælker eller vurderet andre metoder, som kritikerne havde efterlyst.
Men det var heller ikke pointen.
Artiklen handlede ikke om teknik – den handlede om at dæmpe en kritisk stemme.
Direktørens mail til Fredericia AVISEN
Efter historien i Dagbladet spurgte Fredericia AVISEN den 24. oktober, hvordan mødet og artiklen var blevet til.
Morten Christensen svarede:
»Jeg er blevet spurgt af Dagbladet om at svare på fakta omkring arbejdet med Danmarksporten. Hvordan interessen er opstået, ved jeg ikke.«
Han tilføjede, at planen havde været at orientere Fredericia Shopping først, men at “forløbet ikke blev som planlagt.”
Men aktindsigten viser, at det var Morten Christensen selv, der planlagde mødet med pressen, aftalte tidspunktet og deltog i artiklen.
Der ligger interne mails, hvor han og John Nyborg drøfter både sprogbrug og budskaber – og hvor kommunaldirektør Thomas Jaap løbende er på kopi uden at gribe ind.
Der er altså en tydelig forskel mellem, hvad Morten Christensen skrev til Fredericia AVISEN, og hvad dokumenterne viser.
Offentligt sagde han, at han blot havde besvaret et opkald fra Dagbladet.
Internt viser det sig, at kommunen selv tog initiativet, planlagde presseforløbet og lod det fremstå som en spontan henvendelse.
Forvaltningen tav – og hjalp i stedet til
Kommunaldirektør Thomas Jaap reagerede hverken på tonen i Nyborgs mail eller på forvaltningens indblanding i pressen.
I stedet bistod embedsmændene formanden med formuleringer, forslag og praktisk planlægning.
Dermed blev grænsen mellem politisk kommunikation og forvaltningsarbejde udvisket.
Mens Jesper Hansen talte om faldende omsætning, talte kommunen om billedvinkler.
Mens butikkerne bad om at blive hørt, planlagde forvaltningen presseomtale.














