POLITIK. En ny undersøgelse fra Asfaltindustrien viser, at 42 procent af borgerne oplever, at veje og cykelstier er blevet dårligere de seneste fem til ti år. I Fredericia genkender byrådsmedlem Kenny Bruun Olsen (V) kun delvist billedet. For ham handler det om en vedvarende driftopgave, hvor kommunen hele tiden er på forkant, men hvor ressourcer og prioriteringer spiller en afgørende rolle.

»Jeg synes jo, vi er efter det hele tiden. For nylig var jeg ude at cykle på Vestre Ringvej, hvor nogle poppeltræer havde brækket asfalten op med rødderne. Det var næsten umuligt at cykle. Vi fik fældet træerne, og cykelstien blev repareret igen. Men det viser jo, at det hele tiden kræver vedligehold. Vi har efterhånden omkring 400 kilometer cykelstier i Fredericia, og det er selvfølgelig en ordentlig portion. Så der er en driftopgave der også,« siger Kenny Bruun Olsen.

Han anerkender, at der kan være en forsinkelse på enkelte projekter, men understreger, at kommunen reagerer, når problemerne bliver tydelige.

En del af vejnettet i Fredericia er lagt ud i funktionsudbud, hvor private virksomheder står for vedligeholdelsen over en længere periode. »Så skal de sørge for, at vejene er i orden inden for de rammer, der er aftalt. Man kan måske sige, at det er lidt ligesom at sætte ulven til at vogte fårene, men de har jo en klar ramme at arbejde indenfor,« siger han.

Samtidig peger han på, at kommunen i stigende grad overlader ansvaret for visse veje til private grundejere. »Vi har også en masse privatveje, som er på vej til at blive lagt ud til private. Simpelthen fordi vi ikke har råd til at lave det hele,« siger han.

Afhængig af oliepriser og statslige puljer

Ifølge Kenny Bruun Olsen er kommunens asfaltbudget følsomt over for eksterne faktorer. »Asfalt er jo afhængig af oliepriser og ting og sager. Når olieprisen er nede, plejer vi også gerne at sige, at så skal der lige laves noget mere asfalt,« siger han.

Derudover spiller statslige tilskud en vigtig rolle. »Vi plejer som regel at være gode til at udnytte de puljer, der er. Når man kan søge om cykelstier, kan vi mange gange få halvdelen af udgifterne dækket af staten. Det forsøger vi at udnytte voldsomt meget,« siger han.

Selvom rapporten peger på, at mange borgere oplever utryghed, når de cykler på slidte stier, vurderer Kenny Bruun Olsen, at udviklingen går i den rigtige retning. »Når vi laver nye cykelstier, så driftes de, og vi laver hele tiden nye. Jeg synes, sikkerheden efterhånden er ved at være god. I det kommende budget er der for eksempel afsat midler til nye cykelstier inde i byen netop for at øge sikkerheden for cyklister. Så som jeg ser det, er sikkerheden i orden,« siger han.

Ikke en underprioriteret dagsorden

På spørgsmålet om, hvorvidt veje og cykelstier er blevet underprioriteret i Fredericia, afviser han. »Der er altid et budget, vi skal holde, men vi bruger mange penge på området. Jeg synes ikke, vi har forsømt det. Tværtimod arbejder vi hele tiden på at udnytte de muligheder, der er, og vi følger med,« siger Kenny Bruun Olsen.

Læs også