Efter den store succes med de gratis bybusser i Fredericia er der nu opstået et nyt problem. Busserne er blevet så populære, at pladsmanglen er til gene for både passagerer og chauffører. Derfor foreslår Sydtrafik og Umove et totalt forbud mod at medtage cykler og løbehjul i busserne – en beslutning, som formand for Teknisk Udvalg, Kenny Bruun Olsen (V), bakker op om.

»Der er simpelthen ikke plads til alle mennesker i bussen. Så må man spørge sig selv, hvad der kan undværes – og det er måske cykler og løbehjul. Vi skal stadig kunne få plads til barnevogne og gangstativer, men det andet er blevet et problem,« siger han.

Succes med bagside
De gratis bybusser har været en kæmpe succes, men det har også skabt udfordringer. Passagertallet er steget langt mere end forventet.

»Det første tal, vi hørte, var, at der ville komme 37 procent flere passagerer. Nu er det over 100 procent. Det er selvfølgelig positivt, men det har også gjort, at der ikke længere er plads nok i busserne,« forklarer han.

Ifølge Kenny Bruun Olsen handler det ikke kun om pladsmangel, men også om arbejdsmiljøet for chaufførerne.

»Buschaufførerne skal ikke stå i diskussioner med passagerer om, hvorvidt der er plads til cykler og løbehjul. Det skaber konflikter, og det går ud over både sikkerhed og stemningen i bussen. 3F og Arbejdstilsynet har været inde over og sagt, at det her, det går ikke. Så vi er nødt til at finde en løsning.«

Flere busser? Ikke lige nu
En oplagt mulighed kunne være at indsætte flere busser, men det er ifølge Kenny Bruun Olsen ikke realistisk med det nuværende budget.

»Vi har simpelthen ikke råd til at sætte flere busser ind. Det er dyrt, og vi kan ikke bare trylle nye busser frem. Så må vi tage det med til næste gang, vi skal forhandle bybusruter, og se, om vi kan lave noget på den lange bane,« siger han.

Et nødvendigt valg
For dem, der normalt tager cykel eller løbehjul med i bussen, erkender han, at det er en ærgerlig situation.

»Jeg kan godt forstå, at det kan være besværligt, især hvis man bor langt fra stoppestedet. Men så må man jo tage cyklen hele vejen eller bruge løbehjulet i stedet. Busserne skal først og fremmest være for mennesker – ikke for transportmidler.«

Han understreger, at beslutningen ikke handler om at gøre hverdagen sværere, men om at få det hele til at fungere.

»Når busserne er så fyldte, som de er nu, må vi prioritere anderledes. Vi skal sikre, at flest muligt kan komme med – og at chaufførerne kan passe deres arbejde uden konflikter.«