POLITIK. Mens frustrationerne vokser blandt butikker og erhvervsdrivende i Fredericia, retter byrådsmedlem for Borgernes Liste, Karsten Byrgesen, en skarp kritik af forløbet omkring lukningen af Danmarks Port. Han mener, at det er et skoleeksempel på, hvordan dårlig planlægning og manglende samarbejde kan skade både byen og tilliden til kommunen.

«Den første ting, vi skal have på plads, er, at det ikke er Teknisk Udvalg, der gennemfører arbejdet. Det er en forvaltningsopgave, som bliver løst af den tekniske afdeling i Fredericia Kommune. Det er dem, der planlægger, og det er dem, der skal underrette dem, der bliver berørt,» siger Karsten Byrgesen.

Han fortæller, at han selv blev overrasket over situationen. «Jeg opdagede først, at Danmarks Port var spærret, da jeg kom kørende og ikke kunne komme hjem. Siden har jeg talt med buschauffører og erhvervsdrivende, og de er dybt frustrerede over måden, det er sket på. Særligt Fredericia Shopping føler sig kørt ud på et sidespor.»

«Hvor er analysen?»

Byrgesen fortæller, at både han og Fredericia Shopping er blevet fortalt, at der lå en analyse, som pegede på den løsning, hvor hele porten lukkes. Men ingen har nogensinde set den.

«Jeg blev virkelig overrasket, da jeg hørte, at der var lavet en analyse. For når man laver en analyse, så stiller man jo nogle kriterier op: Hvad vil vi? Hvor hurtigt skal det gøres? Hvor mange ressourcer sætter vi ind? Skal vi bruge én mand i 100 dage eller 100 mand i én dag? Sådan tænker jeg – det er den militære planlægning, jeg er vokset op med. Men når man spørger, viser det sig, at der slet ikke er nogen analyse. Der er kun en såkaldt faglig vurdering,» siger Byrgesen.

Han efterlyser netop den form for planlægning, der tager hensyn til både sikkerhed, tid og økonomi. «Når man laver en faglig vurdering, skal kriterierne være tydelige. Hvad prioriterer vi? Kunne man for eksempel have lavet arbejdet, så man holdt ét spor åbent og satte et lyskryds op? Det kunne man gøre på Lillebæltsbroen. Eller kunne man have lavet en midlertidig afstivning, så mindre køretøjer og busser kunne passere? Der er mange muligheder, men dem får man kun frem, hvis man sætter sig ned og laver den analyse,» siger han.

«Det er dårlig planlægning – og vi lærer ikke af det»

For Karsten Byrgesen er der ingen tvivl om, at Fredericia Kommune igen er faldet i den samme fælde: dårlig planlægning og for lidt samarbejde.

«Jeg har set det før. Vi lovede for over et år siden at lave et forum – en slags kalender – hvor man skrev de store projekter ind for et år og flere år frem, så man kunne planlægge og undgå sammenfald. Det skulle være sådan, at alle – erhvervsliv, forvaltning og politikere – kunne se, hvad der lå i pipeline. Men den aftale er ikke blevet fulgt. Nu står vi igen med et projekt, der ikke hænger sammen,» siger han.

Han peger på, at det ikke kun er Danmarks Port, men en generel udfordring i hele byen. «Man ser det igen og igen: veje bliver spærret af i ugevis, uden at der sker noget. Forklaringen er altid, at man venter på det ene eller det andet – men for mig er det et tegn på dårlig planlægning. Det skader byen, det skader butikkerne, og det skader tilliden,» siger han.

«Ansvaret ligger i den tekniske forvaltning»

Byrgesen placerer ansvaret klart. «Ansvaret ligger i den tekniske forvaltning. Det er der, vi har en direktør, som skal sikre, at projekterne bliver lavet så hurtigt som muligt til den bedst mulige pris. Det er dér, kæden hopper af. Jeg har ikke set planen for byggeriet, men jeg har fået at vide, at der var en analyse – og det var der så ikke. Det er uacceptabelt,» siger han.

Han mener, at de grundlæggende prioriteringer burde have været lagt åbent frem: «Man må definere sine kriterier. Skal vi holde porten delvist åben? Skal vi afstive og arbejde samtidig? Skal vi vælge en løsning, hvor det går hurtigere, men koster mere? De spørgsmål burde være en del af processen. Det er de ikke her.»

«Det er forfærdeligt at se, hvordan det rammer erhvervslivet»

Karsten Byrgesen reagerer skarpt på meldingerne om, at flere butikker oplever omsætningsfald på 20 procent.

«Det er jo skrækkeligt. Det er forfærdeligt at se, hvordan det rammer erhvervslivet. Vi så det samme på Nørrebrogade – det er de samme fejl, der gentager sig. Jeg tror, der bliver tænkt for meget i kassen og for lidt i mennesker. Det her handler ikke kun om asfalt og murværk – det handler om virksomheder, arbejdspladser og liv i byen,» siger han.

Byrgesen minder om, at man allerede for et år siden besluttede at skabe et tæt samarbejde mellem forvaltningen og byens handelsliv. «Det blev vedtaget, at vi skulle have et tæt samarbejde mellem forvaltningen, Business Fredericia og Fredericia Shopping. De skulle med helt fra starten. Men det er ikke sket denne gang heller. Og det kan jeg simpelthen ikke forstå. Det er så let – og alligevel bliver det ikke gjort.»

«Vi har alle sammen fået lov til at ligne kæmpe torskehoveder»

Han mener, at manglende samarbejde og åbenhed får alle parter til at tabe ansigt.

«Når vi ikke inddrager de folk, der skal leve med konsekvenserne, så mister alle troværdighed. Fredericia Shopping står og siger, at de ikke er blevet involveret. Vi politikere får at vide, at der var lavet en analyse – og så var der ikke. Forvaltningen siger ét, erhvervslivet hører noget andet. Og så ender vi alle sammen med at ligne kæmpe, kæmpe torskehoveder på grund af det her,» siger Karsten Byrgesen.

Han understreger, at det ikke handler om at pege fingre, men om at få systemet til at fungere. «Vi bliver nødt til at tage hinanden med fra starten. Når vi gør det, forstår alle, hvorfor vi gør det, og så kan vi tage ansvar sammen. Men når kommunikationen bryder sammen, så gør samarbejdet det også. Det er det, der er sket her – og det er ikke første gang.»

«Vi har talt om samarbejde – nu må vi også gøre det»

For Byrgesen er konklusionen klar. «Det vigtigste er samarbejdet med byen. Hvis alle parter forstår, hvorfor vi gør noget, så kan de også bakke op om det. Men når man siger, at der er lavet en analyse, og det viser sig, at der ikke er det, så mister alle tillid – både erhvervsliv, borgere og politikere,» siger han.

Han afslutter: «Jeg forstår det ikke. Det er så simpelt: Vi har talt om samarbejde i årevis, men vi gør det stadig ikke. Og så står vi her igen.»