POLITIK. Mens Socialdemokratiet forsvarer midtbystrategien som en proces med prøvehandlinger og Venstre taler om balance mellem biler og cykler, slår Borgernes Listes byrådsmedlem Karsten Byrgesen hårdt ned på udviklingen. Han kalder Fredericia Midtby en labyrint – og advarer om, at det kun vil blive værre, hvis den nuværende plan gennemføres.
»Det er en labyrint, og med den kommuneplan, der ligger nu, så kan det kun blive værre. Der tales om at ensrette over 30 gader i Fredericia. Det betyder, at folk vil køre ind i en labyrint, de ikke kan finde ud af igen. Borgerne er blevet dødtrætte af det. Vi, der bor i byen, kender vejene og har vendt os til at finde rundt. Men hvis vi hele tiden laver ting om, bliver det uoverskueligt,« siger han.
En strategi uden jordforbindelse
Byrgesen retter samtidig en skarp kritik mod den måde, planerne er blevet til på.
»Vi skal ikke bare fare ud, fordi en rapport skrevet af et par ungersvende fra København mener, at vi skal ændre hele byens trafiksystem. Det er jo helt skævt. Vi skal udvikle midtbyen i overensstemmelse med borgerne – ikke på baggrund af dyre konsulentrapporter,« siger han.
Han ser hele logikken bag ensretningerne som forfejlet. »Det er slet ikke nødvendigt. Vi har altid delt vejene med både biler, cyklister, fodgængere og barnevogne. Hovedoverskriften må være fremkommelighed. Vi skal sikre, at vejene fungerer for alle – og at vi passer på hinanden i trafikken. Det har fungeret indtil nu, så hvorfor ændre det?« siger Byrgesen.
Parkeringspladserne skal bevares
Et særligt kritikpunkt for Byrgesen er fjernelsen af parkeringspladser.
»Vi skal sikre, at der er god plads i byen til parkering. Hvis vi står med dele af forvaltningen, der ønsker færre biler i midtbyen, så er det et regime, hvor man vil bestemme, hvordan borgerne skal leve. Det er helt forkert. Vi skal ikke bestemme, om folk skal have bil eller ej. Vi skal sikre, at de, der har brug for bil, kan parkere – især de handicappede og gangbesværede, der har brug for handicappladser tæt på butikkerne,« siger han.
Erhvervslivet risikerer at blive taberen
Ifølge Byrgesen er konsekvensen af de mange ændringer, at byens erhvervsliv bliver klemt.
»Hvis kunderne ikke kan komme ind til butikkerne, så vælger de noget andet. Det er jo indlysende. Derfor er jeg glad for, at vi har åbnet Danmarksgade. Det giver folk mulighed for at køre igennem og opdage, at vi har en levende midtby med butikker. Før var det skjult. Men hvis vi begynder at lave endnu flere ensretninger, risikerer vi at fjerne tilgængeligheden for de handlende, og det vil ramme butikkerne hårdt,« siger han.
Kritik af millionforbruget
Byrgesen er også stærkt kritisk over for de mange millioner, som kommunen har brugt på konsulentrapporter og analyser.
»Jeg synes, det er grotesk. Vi har 21 politikere og 4.500 ansatte i Fredericia Kommune. Og alligevel betaler vi millioner til konsulenter fra København, Aarhus og Odense for at fortælle os, hvad vi skal gøre. Det er ofte en eller to personer, der laver en rapport, og så bliver den løftet op som et fyrtårn, vi skal følge blindt. Vi skal spørge borgerne i stedet. Det er dem, der kender byen,« siger han.
Han tilføjer, at borgernes utilfredshed ikke handler om strategiske planer, men om noget så simpelt som huller i vejene og fortove, der trænger til vedligeholdelse. »Det er det, folk skriver til mig om. Ikke at de vil have flere ensretninger. Vi skal tage borgerne alvorligt og holde fingrene fra at overstyre deres hverdag,« siger han.
Vil sætte foden ned
Byrgesen gør det klart, at han vil bruge sin politiske stemme til at modarbejde yderligere ensretninger og parkeringsreduktioner.
»Jeg kommer til at arbejde hårdt imod, at vi ensretter endnu flere gader. Vi har rigeligt af det allerede. Jeg kan ikke acceptere, at vi bevæger os i retning af en skjult dagsorden om at presse flest mulige biler ud af midtbyen. Det giver ingen mening. Vi skal respektere borgernes ønsker, og vi skal udvikle byen på en måde, hvor fremkommelighed og tilgængelighed er i centrum,« siger han.