Bybusserne i Fredericia skal bruges til det, de er bygget til – at transportere mennesker. Sådan lyder meldingen fra Karsten Byrgesen fra Borgernes Liste, der støtter forslaget om et totalt forbud mod cykler og løbehjul i de gratis bybusser.

»Bussen er til personbefordring. Og hvis man befordrer alt muligt andet i den, og der ikke er plads til personer, så er der jo et problem,« siger Karsten Byrgesen.

Ifølge ham handler det om at få styr på prioriteringerne. Når en cykel eller et el-løbehjul tager pladsen fra passagerer, så mister bybusserne deres formål.

»Det vigtigste er, at personer kan komme med ud og køre. Hvis den enkelte person har en masse grej med sig, som gør, at andre borgere ikke kan komme i bussen, så er det ikke persontransporten, der er i fokus længere – og det er forkert,« siger han.

Ingen penge til flere busser

Sydtrafik og Umove har anmodet kommunen om at indføre et totalt forbud, og det forslag bakker Karsten Byrgesen op. Han understreger, at det ikke handler om økonomi alene, men om fornuft.

»Vi har brugt alle de penge, vi har til at drive busserne for, og der er ikke råd til at sætte flere busser ind. Vi skal ikke bruge en masse penge på at køre rundt med cykler og løbehjul. Det vigtigste er, at borgerne kan komme med bussen,« siger han.

For Byrgesen er løsningen enkel. De, der bruger cykel eller løbehjul, må parkere det ved stoppestedet og tage bussen derfra.

»Man skal kunne tage sit løbehjul eller cykel hen til bussen, parkere det dér og så tage med. Vi skal ikke have, at det bliver vigtigere at få sit private udstyr med i bussen end at få mennesker med,« siger han.

Klare regler skal skabe ro

Byrgesen peger på, at det også handler om at skabe tryghed for både chauffører og passagerer.

»Der skal være klare linjer. Det skal ikke være chaufførerne, der står med ansvaret og konflikterne. Det ansvar skal ligge hos dem, der driver busserne, og hos byrådet. Og så skal det kommunikeres tydeligt ud til alle brugere, hvad reglerne er,« siger han.

Han understreger, at der skal meldes klart ud – på alle platforme og i alle busser – så ingen er i tvivl om, hvad man må og ikke må.

»Når reglerne er tydelige, undgår vi de daglige konflikter og misforståelser. Busserne er til mennesker, og sådan skal det også være fremover,« siger Karsten Byrgesen.