Middelfart Vinbar er blevet et nyt samlingspunkt i byen, hvor Johanne Kring Simonsen på kun to måneder har skabt et kvalitetskoncept, der tiltrækker både lokale og nye gæster i stort antal.
»Jeg havde aldrig turde at regne med, at der bare var fuldt hus nærmest hver aften.«
Sådan beskriver 22-årige Johanne Kring Simonsen den første tid som vinbarindehaver i Middelfart. På blot to måneder har hun forvandlet sin mors velkendte chokoladeforretning, Kring Chokolade, til et nyt aftenlivspunkt: Middelfart Vinbar. Og byen har taget imod med en kraft, der overrasker selv den ambitiøse iværksætter.
En eksplosiv start
Vinbaren åbnede fredag den 3. oktober, og siden har dørene nærmest ikke fået lov at lukke. »Det er gået ret overvældende, vil jeg sige,« fortæller Johanne. »Jeg havde selvfølgelig en forhåbning og et håb om, at der kom mange mennesker, men jeg havde aldrig turde at regne med, at der bare var fuldt hus nærmest hver aften.«
Særligt bemærkelsesværdigt er det brede publikum. Her blandes byens butikspersonale, der lige stikker forbi efter fyraften, med unge mennesker, der deler en flaske vin, inden de går videre ud i nattelivet. »Aldersgruppen ligger nok over de 30. Og så er der også nogle unge mennesker en gang imellem, lige til at dele en flaske vin,« siger Johanne.
Kombinationen af tilgængelige priser, æstetisk atmosfære og kvalitet på glasset har skabt en ny niche i Middelfarts centrum — et sted, hvor gæsterne får både nærvær og håndværk.
Et kvalitetsstempel fra familiens fundament
At vinbaren ligger i Kring Chokolades lokaler, forpligter. Forventningerne er høje, og Johanne mærker tydeligt, at gæsterne kommer ind med en forventning om kvalitet. »Folk har taget det med en forventning om, at så er der også en vis form for kvalitet af det, jeg serverer,« siger hun.
Hun fortsætter: »Folk forventer også, at det surdejsbrød, de får, det er det brød, de også kender, som de ved Kring laver. De forventer, at det er den kvalitet, som vi har købt lokalt.«
Netop den lokale forankring er en del af identiteten. Vinbaren handler ikke om hastige koncepter eller hurtige volumenvalg – men om råvarer, relationer og ro til at indtage et glas i en ramme, der føles som Middelfart.
Iværksætteri midt i hovedopgaven
Det er en bemærkelsesværdig historie i sig selv, at indehaveren kun er 22 år – og samtidig i gang med at færdiggøre sin uddannelse som serviceøkonom. Når hun ikke åbner flasker, skriver hun hovedopgave.
»Det har da været udfordrende at balancere det med, at jeg også er start- og færdiguddannet som serviceøkonom. Det kan da godt være udfordrende, at man har så mange bolde i luften, fordi man jo gerne vil præstere til UG alle steder.«
Derudover har der været de praktiske udfordringer, som alle unge iværksættere møder: systemer, arbejdsgange og de små detaljer, der til sammen skaber helheden. »Det har også været udfordrende, når man skal lave et helt nyt koncept fra starten,« siger Johanne. »Men det er sådan nogle små ting, som vi lærer af.«
Fremtiden: Cocktailkursus, flere ansatte og sommer under åben himmel
Selv om vinbaren stadig er ung, tænker Johanne allerede fremad og stort. I marts og april tager hun på cocktailkursus. »Jeg skal ud og rejse, hvor jeg skal på noget cocktail-kursus. Jeg har jo klædt endnu mere på til at kunne lave et muligt mere fedt dernede.«
Det sætter krav til bemandingen, og næste skridt bliver at ansætte flere. Hun har nogle medarbejdere i dag, men skal bruge flere hænder, når hun er væk.
Også sommerplanerne har taget form. Vinbaren rykker ud på Lilletorv, hvor Johanne i samarbejde med sin vinleverandør vil skabe nye, mere solrige koncepter: »Vi laver noget rosé, og vi laver måske noget muslinger eller noget østers på Lilletorv.«
Det handler om at bruge byrummet, skabe nye oplevelser — og sørge for, at vinbaren bliver en året rundt-aktør.
Stoltheden over at blive taget alvorligt
Som 22-årig kvindelig iværksætter i en branche fyldt med eksperter, som ofte er markant ældre, har Johanne mødt et overraskende gennemgående tema: Gæsternes tillid.
»Jeg er allermest stolt over, at jeg kan beholde en vis troværdighed over for de kunder, der kommer ind,« siger hun. »Man kan godt blive nervøs, for nu står der bare en ung pige der, og så ved man lige noget om en vinflaske til 700 kroner. Men jeg er meget stolt over, at jeg har kunnet nå i mål. At de mennesker, der kommer ind, har givet mig den tiltro.«
Den tillid – og hendes egen beslutning om at stå fast på kvalitet og faglighed – er blevet fundamentet. »Jeg er stolt over, at jeg har givet mig selv den form for tiltro til, at det er vi godt, selvom der er nogen, der vil tænke: Det kan du da ikke vide alt om.«
Ungt mod kan skabe vækst
Med to måneder på bagen er Middelfart Vinbar ikke blot et nyt sted at få et glas vin – men et eksempel på, hvordan ungt iværksætteri kan revitalisere en bymidte, når kvalitet, personlighed og lokalt samarbejde samles i ét koncept. Johanne Kring Simonsens vinbar er allerede blevet en destination, og de kommende måneder vil vise, hvordan et ungt brand kan sætte et varigt aftryk på både byens aftenliv og den lokale oplevelsesøkonomi.














