Mange danske byer kæmper hårdt for at tiltrække gode skatteborgere og virksomheder. Fra nord til syd, øst til vest er bosætning en af kommunernes store prioriteter, og hver by mener selv, at de er centrum for verden. Men der skal mere til end det lokale springvand, hvis man vil vinde den benhårde konkurrence om bosættere.

Fortællingen skal være på plads. Ofte falder politikere og embedsfolk for fristelsen til at føre politik på området. Det kræver ikke en lang uddannelse at regne ud, at politikerne ofte er lidt for glade for deres egne projekter. Derfor er det nødvendigt at måle på andre parametre. Det betyder også, at man skal turde sammenligne sig med andre byer. Her handler det om, hvordan man skiller sig ud. Mere af det samme hjælper ikke med at vinde konkurrencen. Derfor skal vi starte fra bunden:

Folk flytter især på grund af nogle få livsomstændigheder, der til gengæld betyder enormt meget. De flytter på grund af kærlighed, uddannelse eller arbejde. De flytter også på grund af økonomi. Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding ligger forbavsende tæt på hinanden, og derfor kan man endda tælle alle landsbyerne imellem dem med, når man vurderer potentialet i at flytte til området. Postnummeret kan ofte afgøres af de muligheder, der findes på de pågældende steder.

Landsbyerne bliver eksempelvis ofte nedprioriteret af kommunerne, selvom netop landsbylivet kan tiltrække akademikere, der søger fredelige rammer, men pendler til velbetalte jobs. Men her skal landsbyerne via puljer selv slå græsset. Ofte. Derfor er det vigtigt, at man fortsat kan få passet sine børn, handle ind og nyde et levende lokalsamfund i disse områder.

Derfor bør fortællingen handle om sammenhængskraft, men også om vilje, venlighed og åbenhed. Det er samtidig afgørende at se virksomhedernes interesse i et område som en vigtig faktor. Hvis arbejde trækker folk til, kan de rette virksomheder fungere som en dynamo for bosætningen. Med andre ord er det et samspil mellem en erhvervsvenlig politik, servicetilbud til borgerne, åbenhed i beslutningsprocesserne og ikke mindst venligheden i at være til for borgernes skyld.

Det er også en klar fordel, hvis man undgår konstant at ende i landsdækkende medier med negativ omtale. Ordentlighed bliver dermed et nøgleord, når det handler om at brande en kommune over for folk udefra.

Det har længe været sådan, at uddannelser er med til at sikre generationernes tilknytning til en by. De byer der har sådanne institutioner profiterer derfor af ungdomslivet, hvilket også betyder noget for kulturudbuddet. Hvis der sker noget i byen, vil det give et positivt aftryk på bosætningen. Her er det ikke nok med trutorkester og hornmusik. Der skal være cafeer, koncerter, byliv og miljøer med forskellige interessegrupper. Altsammen noget som en fornuftig kommune prioriterer, dog uden at begå den klassiske fejl at tro, at det er noget kommunen selv skal stå for:

Det er de private aktører, der er bedst til at være iværksættere. Derfor bør en bosætningsstrategi fokusere på at sætte kræfterne fri, så det private erhvervsliv kan opbygge kulturelle tilbud, fremfor at kommunerne forsøger at styre alt ned til mindste detalje. I sidste ende afhænger succes af, at folk faktisk deltager i arrangementerne – ikke af, at kommunekassen dækker underskuddet. Det er under frie vilkår, at markedet bedst sikrer, at folk får det, de efterspørger.


Og det er netop dét, der kan tiltrække flere bosættere til en by: At folk får det, de gerne vil have. Man kan altid slå sig op på beliggenhed, strand og skov, men mange vælger ikke at bosætte sig på grund af naturen alene. De vælger byen på grund af bylivet, tonen og energien. Alt dette udspringer af en åbenhed, en vilje og en evne til at invitere folk ind i fællesskabet med solide rammer. Det hele starter med erhvervslivet, der ofte sætter tonen ved at støtte lokale kulturinstitutioner, sportslivet og medierne, som skaber fortællingen, der kan sælge byens værdier. For den hårde konkurrence om bosætterne kan vindes, hvis alle forener sig om det fælles mål.

At skabe den mest attraktive by for både borgere og erhvervsliv.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her