05.11.2020; RŸmlang; Osterwalder-Wasserstofftankstelle. © Valeriano Di Domenico

Rasmus Bach Nielsen, bestyrelsesmedlem for H2 Energy Esbjerg ApS fortæller om den vigtige rolle, som grøn brint kan spille i fremtidens tunge vejtransport. Han peger på, at Taulov-sitet er en del af et stort projekt, der skal hjælpe Danmark med at nedbringe CO2-udledningen ved at anvende grøn brint i tunge mobilitetsløsninger. Projektet bygger på erfaringerne fra verdens første økosystem for grøn H2-mobilitet, grundlagt af H2 Energy i Schweiz i 2016.

Ifølge Bach Nielsen er der ikke noget at bekymre sig om i forhold til sikkerhed. Siden den første drift i januar 2021 er der blevet fyldt og leveret 5.000 containerlæs til tankstationer over hele Schweiz, som har gennemført 25.000 lastbil-tankninger og mange tankninger af brintbiler, uden et eneste problem. Lastbilerne, og der er 50 af dem på vejene i Schweiz, har kørt over 6 millioner kilometer.

– Grøn brint og brintlastbiler vil i vores mening blive en del af den tunge vejtransport i Danmark. Taulov-sitet er en del af et stort projekt, der skal hjælpe Danmark med at nedbringe CO2-udledningen ved at anvende grøn brint til tung mobilitet. Vi tror rigtig meget på brint i tung vejtransport også fra det vi ser i Schweiz, men det bliver sammen med el-lastbiler som omkostningsmæssigt har et forspring på nogle år. Generelt skal alt der kan komme på el, køre på el men forskellige kørselsmønstre giver i visse tilfælde brintlastbilerne en fordel også grundet meget kort optankningstid. Vi bliver nødt til at forstå, at Europa har valgt, at brint har en vigtig plads i Europas fremtidige energimix, siger Rasmus Bach Nielsen og tilføjer:

– Vi forventer, at prissættelsen af brint ved storskala brintproduktion kombineret med signifikant billigere lastbiler vil gøre brintlastbiler prismæssigt konkurrencedygtige med diesel indenfor en 3-4 årig horisont. El-lastbiler vil have en stor rolle at spille, men brint vil også blive en del af fremtidens tunge vejtransport, også i Danmark. Trekantområdet er et kæmpe logistikområde, og det er vigtigt at den tunge transport får adgang til billigere brint men det kræver også at vi får brintrør fra Esbjerg til trekantsområdet hvilket er noget vi presser hårdt på for skal ske.

Rasmus Bach Nielsen, bestyrelsesmedlem for H2 Energy Esbjerg ApS

Der er lavet analyser der viser at Danmark kan opnå op til 100 milliarder i gevinst ved udrulning af PtX og brintproduktion, som kan være med til at åbne Nordsøen samt afbalancere og optimere elnettet.

Posten og eksempelvis COOP i Schweiz kører bl.a allerede med brintlastbiler, og Bach Nielsen mener, at det også vil blive en god businesscase i Danmark om 3-4 år. Taulov er ifølge ham et strategisk vigtigt sted for at få brint til logistikken i området.

I fremtidens tunge vejtransport vil grøn brint spille en vigtig rolle, ifølge Rasmus Bach Nielsen, bestyrelsesmedlem for H2 Energy Esbjerg ApS. Han er overbevist om, at brintlastbiler vil blive en del af den tunge vejtransport i Danmark, og at Taulov-sitet er en del af et stort projekt, der skal hjælpe Danmark med at nedbringe CO2-udledningen ved at anvende grøn brint til tung mobilitet. Bach Nielsen påpeger, at sikkerheden ikke er et problem, og at erfaringerne fra verdens første økosystem for grøn H2-mobilitet i Schweiz har vist, at brintlastbiler kan køre mange kilometer uden problemer. Selvom el-lastbiler har et forspring i forhold til omkostninger, mener Bach Nielsen stadig,

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her